Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Risico verstopping roetfilter
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=15672
Pagina 1 van 2

Auteur:  BertP [ 29 okt 2014 20:43 ]
Berichttitel:  Risico verstopping roetfilter

Sinds vorige week geeft mijn auto na het starten de waarschuwing "risico verstopping roetfilter".
Begin deze week heeft GW-tje met zijn lexia de foutmeldingen uitgelezen. Geen foutmelding te bekennen hierover.
Ook na resetten kwam er geen melding over de motor of het roetfilter.

In de lexia menu's wel de opties gevonden om het roetfilter geforceerd te regenereren, maar daat stond dat dit type daar te oud voor was.
Ook bij de menuoptie om de hoeveelheid eolys uit te lezen stond dat de auto daar te oud voor was.
Beide opties werken vanaf begin 2009 stond er; mijne is in 2008 gebouwd.

Na wat googlen heb ik nog geen antwoord op mijn vragen:
- is dit een gemeten waarde, of een berekende waarde op basis van de ingespoten hoeveelheid eolys ?
- als het een berekende waarde is zou ik denken dat die weggehaald zou moeten kunnen worden tot er een melding komt dat het filter echt vol zit, toch ?
- als het filter echt bijna vol zit, zou ik dan niet ook een melding van te hoge druk voro het roetfilter moeten krijgen ?
- als de eolys op is, zou hij dat toch apart moeten melden ?

Wie van jullie weet hoe het echt zit met deze melding ?

Ik merk niet echt dat de auto slechter loopt, meer verbruikt en heb ook het idee dat hij pas aan het regenereren was (liep even stoterig, achterruit verwarming ging aan; koelfan ging aan).

De auto is een 1.6 hdi, orga nr 11676 en heeft 195.000 km gelopen. Gezien de km's zou het roetfilter er wel een keer aan komen.

Auteur:  boes [ 29 okt 2014 20:48 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Je kan met de lexia zien hoever het filter vol zit in procenten.
Dit wordt berekend aan de hand van het filtersensor die de tegendruk meet.
Succes!

Auteur:  JW-C5 [ 29 okt 2014 20:52 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

BertP schreef:
Sinds vorige week geeft mijn auto na het starten de waarschuwing "risico verstopping roetfilter".
Begin deze week heeft GW-tje met zijn lexia de foutmeldingen uitgelezen. Geen foutmelding te bekennen hierover.
Ook na resetten kwam er geen melding over de motor of het roetfilter.

In de lexia menu's ......


Gezien het feit dat jij een PH3 hebt vraag ik me af of je dit wel helemaal met een Lexia kunt uitlezen.
Uit veel andere berichten heb ik begrepen dat je hiervoor de Diagbox nodig hebt :idea:

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 29 okt 2014 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Sorry... :oops:
JW je hebt gelijk.
Dat heb je als terug in de tijd gaat.....over een jaar of twee rij ik in een gs :)

Auteur:  willy4 [ 29 okt 2014 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

normaal moet dat met de Diagbox

Auteur:  peterh [ 30 okt 2014 00:10 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

boes schreef:
Sorry... :oops:
JW je hebt gelijk.
Dat heb je als terug in de tijd gaat.....over een jaar of twee rij ik in een gs :)


Maak me niet jaloers. :mrgreen:

Auteur:  websurfer [ 30 okt 2014 21:56 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Heb net voor de vakantie ook gehad en na veel issues is het uiteindelijk opgelost

vervangen Roetfilter
nog steeds melding en opnieuw uitgelezen niets te vinden !
om een lang verhaal wat beperkt neer te zetten moet er twee waardes gereset worden
de dealer was 1 vergeten en daardoor bleef de melding staan

mogelijke oorzaak door vorige eigenaar of verkoper was de Elyos teller gereset maar niet of verkeerd bij gevuld
uiteindelijk dat ook bijgevuld en dus twee waardes gereset (jammer genoeg weet ik niet meer welke dat waren )

Auteur:  BJG [ 30 okt 2014 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Dat klopt inderdaad. en gaat in de praktijk wel vaker fout doordat niet de juiste teller wordt gereset.

Teller 1: totaal afgezet eolys in FAP (sinds verv FAP)
Teller 2: Afgezet eolys (sinds bijvullen van reservoir)

oa in dit topic is dat ook een item: viewtopic.php?p=405956

Verder staat er veel info over het roetfilter bij de FAQ
viewtopic.php?f=2&t=9051

Auteur:  Kukelu [ 30 okt 2016 15:04 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Ik had dit jaar bij ca. 205.000 km een melding risico verstopping roetfilter . Deze melding ging er niet uit ook niet na geforceerde regeneratie.
Ik heb het roetfilter toen opnieuw aangemeld als nieuw filter en het probleem is over. Ik ben deze zomer ook naar Portugal geweest met c5 ph3 en verder geen problemen meer.
Ik had bijna een nieuw filter gekocht!! In computer is ook te zien dat het filter OK is.
Ik gebruik overigens een programma Superscan Solo met een bluetooth module en dit werkt sneller dan Diagbox en ik kan het zelfde ermee. Is ook voor peugeot te gebruiken.

Auteur:  BJG [ 30 okt 2016 16:12 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Deze melding heb je gekregen op basis van hoeveelheid ingespoten additief. Die zit in het roetfilter. Waardoor de opslag capaciteit te weinig is geworden.

Vraag mij af hoe jij met de tester de staat van het roetfilter als ok hebt kunnen beoordelen. Daarvoor moet je de juiste meetgegevens selecteren gaan rijden en dit op de juiste manier beoordelen.

Kijk je alleen naar de parameter staat filter of aswaarde dan kom je niet goed uit omdat je deze zojuist hebt gereset.

Auteur:  Kukelu [ 30 okt 2016 16:20 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

De druk voor en na het filter zijn prima, dwz drukverschil is laag. Zoals het moet zijn. Bij lange afstanden regeneratie om de 1000 km, bij stadsverkeer vaker
C5 rijdt verder prima

Auteur:  Kukelu [ 30 okt 2016 16:21 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Ik heb inmiddels met dan 25000 km gereden!

Auteur:  BJG [ 30 okt 2016 16:50 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Mag ik vragen wat het drukverschil is volgas rijdend? En dat nadat en succesvolle regeneratie is uitgevoerd.
Dat is namelijk de conditie om dit te beoordelen.

Dat hij keurig om de 1000 km regenereert komt omdat je het filter als vervangen hebt aangegeven.
Overigens kan een fap prima 250 000 a 300 00 mee gaan begrijp mij niet verkeerd maar de melding kwam niet uit de lucht vallen.

Auteur:  Kukelu [ 30 okt 2016 17:06 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Volgens mij is die melding een melding die na ca. 2 ton standaard komt.
De regeneratie wordt uitgevoerd aan de hand van parameters van auto.
Als ik veel stadsverkeer doe regenereert de auto vaker. En lange afstanden met hoge snelheid minder vaak.
Meet waarden zijn verder correct, heb ze niet paraat.
Leuke discussie wel. Van het filter worden ook percentage vervuiling aangegeven

Auteur:  BJG [ 30 okt 2016 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Risico verstopping roetfilter

Klopt, bij stadsverkeer wordt meer roet uitgestoten. De C5 regenereert op berekende roetbelasting, dat is ook het percentage wat je ziet. Na regeneratie staat hij weer op 0%

Dat die melding rond de twee ton komt is omdat er dan zoveel additief is ingespoten dat het roetfilter onder de marge is gekomen qua opslagcapaciteit. Ik heb ze gezien bij 180 k maar ook wel bij 250 k. Maar ergens daartussen komt het gegarandeerd. Iemand die meer brandstof verbruikt krijgt de melding eerder, iemand die zuiniger rijdt later. De nieuwere software versies voorspellen zelfs wanneer het FaP aan de beurt is, zodat je bij iedere onderhoudsbeurt kunt inschatten of het FaP nog tot de volgende onderhoudsbeurt mee kan. Het is gewoon de hoeveelheid additief die als as in het roetfilter terecht komt.

Ik ben echt benieuwd naar het drukverschil, dus als je eens kans ziet te meten houd ik mij aanbevolen. Dat kan namelijk iets zeggen over de melding op basis van ingespoten additief. Is je drukverschil nu namelijk écht nog steeds goed, dan komt de melding gewoon veel te vroeg.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/