Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=11916
Pagina 1 van 4

Auteur:  joey1 [ 22 jul 2012 21:55 ]
Berichttitel:  citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

hallo c5 rijders

Ik heb sinds 4 weken een andere auto moeten aanschaffen en mijn oog is gevallen op de c5 model 2009.
Waar we overgens heel blij mee zijn.
Het is een 1800 benzine maar zou graag wat meer pk's willen.
Nu hoor ik verschillende mens over tunen dat je dan wat meer pk's erbij kunt krijgen en dat de auto nog zuiniger wordt.
Heefd hiermee iemand ervaaring op deze motor 1800 16v


groetjes

Auteur:  EvilTwin [ 22 jul 2012 22:42 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Tuning gaat niet werken op een atmosferische benzine zonder echt ingrijpende wijzigingen (nokkenassen, inlaatspruitstuk, zuigers, uitlaat, etc.)
...dus uiterst beperkt qua nut.
Veel loze beloften.
viewtopic.php?p=275385#p275385

Auteur:  Joslenssen [ 23 jul 2012 14:30 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Als je meer PK's wilt moet je er een 6 cilinder in gooien, tunen van een motor gaat altijd ten koste van betrouwbaarheid.

Auteur:  Ronald [ 23 jul 2012 20:37 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Helemaal eens met EviltWin, aan een 1800 benzine zonder turbo valt vrijwel niks electronisch te tunen/chippen.
Noway street :mrgreen:
Met 127 pk voor bijna 1500 kilo geen verstandige keus als je wilt opschieten.

Gr. Ronald

Auteur:  EvilTwin [ 24 jul 2012 07:43 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

d'r heeft een forumlid nog een V6 blok in de aanbieding ;)

Auteur:  KWW [ 25 jul 2012 23:06 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

ik wil niet bot overkomen, maar dat soort dingen bekijk je toch voordat je een auto koopt?
dan had je een andere gekozen vermoedelijk.

Auteur:  chathanky [ 25 jul 2012 23:18 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Wat, een zuinigere auto? Zet er dan geen V6 in. :smt190

Auteur:  Ploffie [ 25 jul 2012 23:28 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

De TS kijkt verder lijkt me...

Auteur:  JHV [ 26 jul 2012 08:37 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Vooruit dan maar, deze zegt dat het kan:
Chiptuning Auto Citroen C5 1.8 16V 125 pk
Standaard bedrijf X Verschil
Vermogen 125 PK 141 PK 16 PK
Trekkracht 170 Nm 197 Nm 27 Nm
Topsnelheid 201 km/h 209 km/h 48km/h
Toeren max. koppel 3750 tpm 3750 tpm - tpm
Verbruik binnen beb. kom 10.40 km 9.90 km -0.50 km
Verbruik buiten beb. kom 5.90 km 5.61 km -0.29 km
Verbruik gecombineerd 7.60 km 7.22 km -0.38 km

Kosten, een 250 euro.


Ja ja , ik weet het, niet alle cijfers zijn correct opgeteld etc. Ik heb alles gekopieerd!!
Op de site kwam ik ergere voorbeelden tegen!!! Fouten in de schema's/overzichten maakt het voor mij niet betrouwbaarder. Dan maar hopen dat ze meer verstand hebben van tunen dan van cijferen en weergeven uitkomsten!
Voor onze 2.0 FAP HDI: Trekkracht 319 Nm naar 4080 Nm
Dat doe ik niet, kan de Aisin6 bak volgens mij niet hebben :mrgreen:
of dit voor de 2.2 HDI FAP 173PK : Trekkracht 370 Nm naar 406 Nm is + 98 Nm Volgens mij is dat dus + 36 Nm.

Maar TS wilde ervaringen horen. Bij deze wat concrete en feitelijke info voor verdere discussie :smt203 .

Johan

Auteur:  EW [ 26 jul 2012 10:23 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Tja, zolang tuning bestaat uit het iets scherper afstellen van het geheel is het wel haalbaar.


Maar de winst zal marginaal zijn.

Auteur:  JW-C5 [ 26 jul 2012 10:42 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Inderdaad, op die manier is winst te behalen.

Dat heb ik gisteren laten doen bij de C1 die we sinds kort er bij hebben, dat is er een met EGS/Sensodrive.
Die is uiteraard op maximale zuinigheid getrimd, anders valt 'ie niet onder het gunstige MRB regime en moet je BPM betalen over de aanschafprijs.
Dat rijdt op zich goed, valt niks tegen, maar ik miste wat felheid onderin, oppakken was matig.

Bij Bullpower in Dronten heb ik 'm gisteren laten fijntunen, met voor, tijdens en na de tuning een rollenbank meting.
Het resultaat: met name helemaal onderin een forse toename van het koppel, bijna 20 % meer.
Ik zal de grafiek inscannen en 'm hier posten.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 26 jul 2012 22:21 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Zo ziet het er uit:
Bijlage:
C1 Tuning (850 x 768).jpg

Kijkend naar de curves van het koppel zie je de oorspronkelijke in groen.
Daarbij de opmerking dat dit het koppel is dat aan de voorwielen gemeten is in de derde versnelling, incl de omrekening met de verhoudingen in de bak.
Normaliter kan hij dat "corrigeren" naar koppel en vermogen aan de krukas, door de verliezen in de aandrijving vast te stellen. Dat doet hij dan door de koppeling in te trappen, en zo te meten hoeveel de machine aan energie moet leveren om het geheel weer tot stilstand te brengen.
Maar bij een EGS/Sensidrive gaat dat niet, vrijschakelen naar N bij hoge toeren wordt ten stelligste ontraden :idea:

Vervolgens heeft Marco, da's de eigenaar van Bullpower, de Motronic er uit gehaald en meegenomen naar z'n werkplek, de computer.
Daar ziet hij kans, door wat tricks toe te passen, de SW uit te lezen die nu geladen is. Die wordt dan gemodificeerd en de Motronic wordt dan weer geplaatst. Dat uitlezen en nieuwe SW inspelen duurde wel bijna anderhalf uur :idea:
Het leverde de rode curve op. Die laat al een boel meer koppel, en uiteraard ook meer vermogen zien, maar helemaal onderin was dat nog niet naar wens. En juist dáár was het me om te doen.

Een vervolgstap is dan relatief simpel, via de K-lijn van de Motronic is dat dan nog wat fijn te tunen.
Het resultaat is de blauwe curve. Die ligt in het gebied tot zo'n 3000 rpm iets van 20% hoger dan de oorspronkelijke groene.

In de praktijk betekent dat een duidelkijk verbeterde respons op het gaspedaal en een merkbaar fellere acceleratie.
Dat merkte ik meteen al, en de 150 kilometer die ik er sinds gisterenmiddag mee gereden heb bevestigen dat.
Opvallend was dat mijn wederhelft, a-technisch als iemand maar zijn kan, ook onmiddelijk het verschil merkte :smt038

Hoe het met het benzineverbruik zit zal nog moeten blijken. Ik hou dat zorgvuldig bij via SpritMonitor.
Maar de verwachting is dat deze fine-tuning geen signifikant hoger verbruik zal geven. Dat komt met name omdat je het gaspedaal minder ver hoeft in te trappen dan voorheen om een versnelling te bewerkstelligen.

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 26 jul 2012 22:33 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Kijk en dan krijg je met een geringe aanpassing toch een totaal andere auto. 20 % is echt heel erg veel. :smt023

Auteur:  Menno [ 26 jul 2012 23:30 ]
Berichttitel:  citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Zeker veel , ....

Auteur:  EvilTwin [ 27 jul 2012 07:44 ]
Berichttitel:  Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee

Zonder grafiek en ijkingsrapport van de dynamometer voor die 1.8-16v geloof ik niks van 27Nm extra.

Die grafiek hierboven is van een C1 en die is redelijk ondergetuned. Ze gaan bovendien van 52pk, naar 57pk, waar de C1 volgens de boekjes al 68pk levert! Koppel is exact wat er uit zou moeten komen (93Nm) maar daar is dus wel iets te halen (93Nm/L, vgl VTi: 100Nm/L).

>15% extra bij gelijkblijvend toerental is gewoon een onhaalbare claim.

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/