Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Distributieketting vervangen van een 1.6 THP
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=17754
Pagina 3 van 4

Auteur:  Citroenfan39 [ 27 okt 2016 19:38 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

@roelbouwman.
Zo zeg! Jij pakt het inderdaad rigoureus aan. Zo te horen heb jij een zeer grote kennis van zaken wat betreft de THP motor. Zou het geen idee zijn dat andere forumleden die problemen hebben met hun THP motor zich tot jou kunnen wenden, zeker omdat je nu ook over het juiste gereedschap voor deze klus beschikt?

Citaat:
Met de nokkenassen vast in de middenpositie stond de krukas ongeveer 30 graden van de middenpositie af. Ik denk dat ik dus had kunnen volstaan met alleen op tijd zetten om weer normale prestaties te krijgen. De laatste distributiewissel was op 60k door de dealer.


Zo te horen is er dus wat verkeerd gegaan bij de laatste distributiewissel door de dealer wat mij weer sterkt in de gedachte dat er bij vele dealers monteurs werken die incompetent zijn vooral voor dit soort grote klussen. Ik krijg vaak de indruk dat er op dit forum mensen zitten die meer passie en kennis van zaken hebben inzake PSA techniek dan de monteurs van de Citroën dealer. Verder moet ik er niet aan denken wat een dealer aan manuren zal vragen voor de werkzaamheden die jij nu aan je motor doet. Dus handig dat je dit zelf kan doen en daar ook de faciliteiten voor hebt.

Wat dat enorme olieverbruik betreft, is dit puur een gevolg van een ontwerpfout in de carterontluchting of hangt het ook samen met rijstijl of lage motortemperatuur tgv. het veelal rijden van korte ritjes? Zou het nieuwe kleppendeksel deze vervuiling in de toekomst kunnen voorkomen?
Heb je het stukje afgebroken plastic van de geleider nog terug kunnen vinden in het oliecarter?
Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen zullen zijn na het weer terug monteren van de motor en of de nu gedane maatregelen de bekende THP problemen in de toekomst kunnen voorkomen.

Auteur:  roelbouwman [ 27 okt 2016 19:49 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Ik heb het nog eens bekeken, en verrek, er zit een miniem verschil in als je ze uithangt:

Bijlage:
ketting-ophangen.jpg


Bijlage:
ketting-gerekt.jpg

Auteur:  roelbouwman [ 27 okt 2016 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Citroenfan39 schreef:
Zou het geen idee zijn dat andere forumleden die problemen hebben met hun THP motor zich tot jou kunnen wenden, zeker omdat je nu ook over het juiste gereedschap voor deze klus beschikt?


Iedereen is van harte welkom, met name waar het gaat om bijvoorbeeld gereedschap of kennis delen. Je hebt een paar specifieke zaken nodig idd: timing setje, slangenklem tool (bij voorkeur eentje met bowden kabel), dop E12 en E10, T45 bit, momentsleutel en hoek-momentmeter (of hoe heet zo'n ding precies in het Nederlands?). Voor het vervangen van het krukaslager heb ik een omgebouwde poelietrekker gebruikt om hem eruit te krijgen.

Citaat:
Zo te horen is er dus wat verkeerd gegaan bij de laatste distributiewissel door de dealer wat mij weer sterkt in de gedachte


Dat is natuurlijk makkelijk gezegd. Ook af fabriek verloopt het. Ik moet nog zien hoe lang het nu op tijd blijft staan maar ik ga wel alle voorzorgsmaatregelen treffen om er voor te zorgen dat die kans klein is. Door simpelweg te zorgen voor een zo groot mogelijke wrijving tussen de tandwielen en het montagevlak - alles vetvrij en wellicht een beetje opruwen. De vraag is of een monteur bij een dealer ook de tijd - en rust - heeft om dit allemaal met de grootste zorgvuldigheid te doen. Ik kan me zomaar voorstellen dat dat er met drukte en stress soms wel eens bij kan inschieten.

Citaat:
denken wat een dealer aan manuren zal vragen voor de werkzaamheden die jij nu aan je motor doet. Dus handig dat je dit zelf kan doen en daar ook de faciliteiten voor hebt.


Tja, dat is het grote probleem inderdaad. Het is nogal een tijdrovende klus en met de cilinderkop er af mis je een motorsteun en moet je de motor onderstutten. Dan kun je de auto niet meer verplaatsen en die neemt dan bij zo'n autobedrijf een kostbare plek in beslag totdat de gereinigde kop terug is.

De faciliteiten vallen overigens wel mee hoor. Gewoon op de oprit met een paar assteunen er onder:

Bijlage:
op-assteunen.jpg


Ik heb ook wel eens klusjes elders gedaan waar ik een brug tot mijn beschikking had, maar het prettige van voor de deur is dat het allemaal geen haast heeft en dat ik alles bij de hand heb qua gereedschap en in mijn garage een schone ruimte heb om alle gedemonteerde onderdelen netjes en op volgorde uit te stallen. Ik maak ook gebruik van sorteerdozen om per onderdeel netjes alle boutjes en moertjes e.d. op te slaan. Voor de klepstoters en tuimelaars heb ik ook een sorteerdoos gebruikt zodat het allemaal weer op dezelfde plek terug komt.

Citaat:
Wat dat enorme olieverbruik betreft, is dit puur een gevolg van een ontwerpfout in de carterontluchting of hangt het ook samen met rijstijl of lage motortemperatuur tgv. het veelal rijden van korte ritjes? Zou het nieuwe kleppendeksel deze vervuiling in de toekomst kunnen voorkomen?


Ik heb het vermoeden dat het vooral ook de klepsteelpakkingen zijn die gewoon olie lekken. Want de hoeveelheid oliedamp in de PCV kanalen neemt niet zomaar toe met de leeftijd - althans, daar kan ik geen verklaring voor vinden.

Citaat:
Heb je het stukje afgebroken plastic van de geleider nog terug kunnen vinden in het oliecarter?


Zoals je ziet staat de motor nu op de oliepan :-). Morgenochtend kan ik de kop weer ophalen en ga ik monteren. En voordat ik vul gaat ook die pan er af. Nu ben ik toch bezig. Alleen nog even ergens van die vloeibare siliconenpakking kopen daarvoor. En als het goed is zijn morgen ook de laatste onderdelen binnen!

Auteur:  BJG [ 27 okt 2016 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Top werk! !
Ik heb wat antwoorden op een aantal vragen. Later zal uitgebreider reageren.

Auteur:  roelbouwman [ 30 okt 2016 01:04 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Inmiddels zit alles weer in elkaar en de eerste 50km zitten er weer op.

Motor loopt een stuk soepeler en geen storingsmeldingen meer. Met het nieuwe kleppendeksel ziet het er ook weer als nieuw uit ;-)

Wel merk ik toch nog wat aarzeling onder de 2000rpm. Ik wilde eigenlijk een compressietest uitvoeren maar zoek naar een makkelijke manier om de injectoren uit te schakelen. De stekkers zitten op een onbereikbare plek onder het inlaatspruitstuk. Weet iemand of er ook een mogelijkheid is om de brandstoftoevoer uit te schakelen zonder dat ik aan het demonteren moet?

Ook wilde ik de software van de diverse ecu's updaten. Heeft iemand ervaring met het kopen van tokens op service.citroen.com? Begrijp ik het goed dat als ik 42 euro betaal ik een week lang met mijn (Ebay) evolution interface en diagbox software 100% toegang heb voor een specifieke auto? En dus ook software kan updaten?

Auteur:  Breeze [ 30 okt 2016 12:08 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Dat is interessante info, als het op die manier kan. Maar € 42 vind ik wel duur voor één week.

Adri

Edit: bij service.citroen.com zie ik staan dat voor een abonnement voor toegang tot de betaalde documentatie:
Tegoed 1 uur 5.50 EUR
Tegoed 1 dag (24 uur) 25.00 EUR
Abonnement 1 week (7 dagen) 105.00 EUR
Tegoed 1 maand (30 dagen) 340.00 EUR
Tegoed 1 jaar (365 dagen) 2550.00 EUR

Maar misschien bedoel jij wel wat anders.

Auteur:  roelbouwman [ 30 okt 2016 13:24 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Maar dat is alleen toegang tot de documentatie denk ik.

Bij "Order" -> "Diagnostic/repair" (of in het nederlands: "Bestellen" -> "Diagnose, reparatie") staat het tarief dat ik bedoel. Voor zover ik begrijp kan ik dan alle ECU's updaten.

Het is inderdaad fors, maar bij de dealer betaal ik dat zeker ook. Het is een klusje waar je volgens mij zo een uurtje mee bezig bent - die software van PSA is nu niet echt het toonbeeld van snelheid en een efficiente user interface.

Auteur:  BJG [ 30 okt 2016 13:52 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Dat kan. We hebben het dan over pass thru. Maar je moet wel de juiste interface J3524 gebruiken ik weet niet of de Chinese versie werkt.
De diagbox software moet je downloaden en niet de illegale versie gebruiken die je nu hebt.
Ik heb dat wel eens gedaan. Het vereist wel enige voorbereiding.
Inderdaad kun je dan diagbox een week lang gebruiken alleen op dat chassis nummer. Software is dan gratis.

Het lukt me niet foto's hiervan te posten via mijn telefoon.

Auteur:  exroosje [ 31 okt 2016 12:52 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

roelbouwman schreef:

Wel merk ik toch nog wat aarzeling onder de 2000rpm.


Heb je je waste gate al bekeken?

Het asje van de actuator die de turbo ingaat kun je zo van buiten bevoelen en die mag geen speling vertonenen.

Auteur:  roelbouwman [ 31 okt 2016 20:22 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Jep.. Turbo is 100% in orde. Ik ga nog een nieuwe lambda sonde plaatsen, wellicht dat dat nog iets oplost.

Auteur:  Citroenfan39 [ 31 okt 2016 23:11 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Citaat:
Wel merk ik toch nog wat aarzeling onder de 2000rpm.

Zou dit ook iets te maken kunnen hebben met een niet correcte werking van het VANOS systeem waarmee ook deze (BMW) THP motor is uitgerust?

Auteur:  BJG [ 01 nov 2016 09:51 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Aarzeling onder 2000 rpm kan te maken hebben met een kritische ketting afstelling. Mijn ervaring is dat als je de timing aan de vroege kant zet dat de motor minder mooi loopt.
Hoeveel graden was je afstelling voor of na ?
Overigens helpt in dat geval nieuwe software wel. Ik zette de timing vanwege te verwachten slijtage altijd ongeveer een graad eerder. Dan had ik ook dit gedrag. Daarna een update en dan ging het al een stuk beter. Een graad later liep vreemd genoeg mooier.

Deze motor heeft idd variabele nokkenas verstelling (vanos). Daarom is de afstelling van de ketting ook belangrijk voor de mengselregeling. Gelukkige heeft hij geen variabele klep lichthoogte (valvetronic) zoals sommige van de thp die in de 1 serie worden gebruikt.

Auteur:  roelbouwman [ 01 nov 2016 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

BJG schreef:
Aarzeling onder 2000 rpm kan te maken hebben met een kritische ketting afstelling. Mijn ervaring is dat als je de timing aan de vroege kant zet dat de motor minder mooi loopt.
Hoeveel graden was je afstelling voor of na ?


Voor was het een puinhoop. Na staat 'ie om en nabij de 0 graden - dwz: de haak van het timing setje past perfect en ik zie ten opzichte van de rechte zijkanten van die haken geen hoek met het vlakke deel van de nokkenas waar ze overheen zitten.

Ik heb ook begrepen dat de twee o-ringen op de inlaat nokkenas kritisch zouden kunnen zijn vwb de werking van het VVT systeem. Ik heb die niet vervangen maar zit er inmiddels wel aan te denken. Paar euro, dus in ieder geval de moeite van het proberen waard.

Citaat:
Overigens helpt in dat geval nieuwe software wel. Ik zette de timing vanwege te verwachten slijtage altijd ongeveer een graad eerder. Dan had ik ook dit gedrag. Daarna een update en dan ging het al een stuk beter. Een graad later liep vreemd genoeg mooier.


Ik ga binnenkort maar eens die 42 euro betalen en alles updaten.

Auteur:  BJG [ 01 nov 2016 14:47 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Jij lijkt goed thuis in de materie, wat doe je voor werk?

Auteur:  willy4 [ 01 nov 2016 15:24 ]
Berichttitel:  Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

wat doe je voor werk? , ja niet iedereen begint daar niet aan

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/