Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008  type X7  in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
		     
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 47
      		Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer exclusive v6
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				kilometerstand: 415.000
      			      		      			      				Kleur: Blauw/grijs
      			      		      		
      		      		      		        Hallo allemaal,
Weer een mooi verhaal voor bij de open haard… Vorige week ging het automatische roestpreventie systeem van mijn auto in werking….
Ik had een mooi ritje voor de boeg van Arnhem naar Maastricht en weer terug, écht heerlijk cruisen en heerlijk gereden. De heenweg was in de middag tegen de avondspits aan. Heerlijk rustig 100 en een beetje gereden. Savonds laat weer terug over de A73 en die was vrijwel leeg. Wanneer overkomt je dat nog?? Dus met n vaartje van 140 weer naar huis. Daar is deze auto echt voor gemaakt; snelweg rijden. Stiekem onderweg n keertje 170 gereden maar niet te lang. Het zijn wel de geniet momenten met deze auto.
Bij thuiskomst om 23:15 toch nog even de kap open ter controle. Immers lekt de Krukaskeering oid (een klus voor binnenkort)een beetje, ff checken of alles goed was gegaan. Voor de rit had ik nog even de olie gepeild.
De motorruimte droop van de olie!!! Wat n bende… Vanuit de peilstok was alles zeiknat van de olie, ik vermoed een soort douche vanuit de pijp van de peilstok. Bij nadere inspectie zat het overal, tegen het schutbord, veerbol, inlaat galerij, mn linkerwiel , aandrijfas, onderkant van de auto zat helemaal onder, zelfs tot op de achterklep. Wat n horror. Ik was uiteindelijk 0,5 liter olie kwijt.
De oliepeilstok stond 2 cm omhoog! Dat heb ik zeker zelf niet gedaan. Hoogstens zou het kunnen dat ik hem niet helemaal goed aangedrukt heb.
Afijn, ik heb die nacht niet echt lekker geslapen..
Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.
Weet iemand of dit zo goed is? Of zou het meer moeten zijn?
Iemand anders nog ideeën waar dit vandaan gekomen kan zijn? Vervuiling in de motor lijkt mij niet, die is mooi schoon van binnen en heeft nu 439.000 op de teller staan. Voordat ik de olielekkage kreeg was het olieverbruik 1 op 15.000 bijna.
Ik heb ondertussen met een aantal bussen remmenreiniger en doeken de boel weer redelijk schoon gekregen en ik heb weer de “normale “ lekkage. Die is niet meer geworden.
Ik vind t een vreemd verhaal, hopelijk kan iemand mij een beetje bijlichten.
Mvg Joris
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Weer een mooi verhaal voor bij de open haard… Vorige week ging het automatische roestpreventie systeem van mijn auto in werking….
Ik had een mooi ritje voor de boeg van Arnhem naar Maastricht en weer terug, écht heerlijk cruisen en heerlijk gereden. De heenweg was in de middag tegen de avondspits aan. Heerlijk rustig 100 en een beetje gereden. Savonds laat weer terug over de A73 en die was vrijwel leeg. Wanneer overkomt je dat nog?? Dus met n vaartje van 140 weer naar huis. Daar is deze auto echt voor gemaakt; snelweg rijden. Stiekem onderweg n keertje 170 gereden maar niet te lang. Het zijn wel de geniet momenten met deze auto.
Bij thuiskomst om 23:15 toch nog even de kap open ter controle. Immers lekt de Krukaskeering oid (een klus voor binnenkort)een beetje, ff checken of alles goed was gegaan. Voor de rit had ik nog even de olie gepeild.
De motorruimte droop van de olie!!! Wat n bende… Vanuit de peilstok was alles zeiknat van de olie, ik vermoed een soort douche vanuit de pijp van de peilstok. Bij nadere inspectie zat het overal, tegen het schutbord, veerbol, inlaat galerij, mn linkerwiel , aandrijfas, onderkant van de auto zat helemaal onder, zelfs tot op de achterklep. Wat n horror. Ik was uiteindelijk 0,5 liter olie kwijt.
De oliepeilstok stond 2 cm omhoog! Dat heb ik zeker zelf niet gedaan. Hoogstens zou het kunnen dat ik hem niet helemaal goed aangedrukt heb.
Afijn, ik heb die nacht niet echt lekker geslapen..
Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.
Weet iemand of dit zo goed is? Of zou het meer moeten zijn?
Iemand anders nog ideeën waar dit vandaan gekomen kan zijn? Vervuiling in de motor lijkt mij niet, die is mooi schoon van binnen en heeft nu 439.000 op de teller staan. Voordat ik de olielekkage kreeg was het olieverbruik 1 op 15.000 bijna.
Ik heb ondertussen met een aantal bussen remmenreiniger en doeken de boel weer redelijk schoon gekregen en ik heb weer de “normale “ lekkage. Die is niet meer geworden.
Ik vind t een vreemd verhaal, hopelijk kan iemand mij een beetje bijlichten.
Mvg Joris
 
    					    					    				C5club V.I.P.

    			        
Berichten: 7539
      		Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
      			      		      			      				Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10363
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 470000
      			      		      			      				Kleur: Sable de Langrune
      			      		      			      				Locatie: 0182
      			      		      		
      		      		      		        Verstopte carterventilatie wellicht
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 47
      		Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer exclusive v6
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				kilometerstand: 415.000
      			      		      			      				Kleur: Blauw/grijs
      			      		      		
      		      		      		        Beste c5Jan,
Daar was ik dus al mee bezig geweest. Verstopt dus zeker niet, maar misschien zou het optimaler kunnen. Ik zal binnenkort de klepdeksels er eens afhalen ter inspectie en een nieuwe o-ring aan de peilstok doen zodat ie beter klemt.
Ik vond t zon vreemd verhaal en hoopte dat iemand dit wel eens meegemaakt had.
Mvg Joris
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Daar was ik dus al mee bezig geweest. Verstopt dus zeker niet, maar misschien zou het optimaler kunnen. Ik zal binnenkort de klepdeksels er eens afhalen ter inspectie en een nieuwe o-ring aan de peilstok doen zodat ie beter klemt.
Ik vond t zon vreemd verhaal en hoopte dat iemand dit wel eens meegemaakt had.
Mvg Joris
Berichten: 693
      		Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2020
      			      		      			      				kilometerstand: 71 200
      			      		      			      				Kleur: Blauwachtig grijs
      			      		      			      				Locatie: Nw. Lekkerland
      			      		      		
      		      		      		        In mijn herinnering (en dat is weer enige jaren geleden) dient de carterventilatie om overdruk in het carter, dat kan ontstaan door lekkage van de verbrandingsgassen langs de zuigerveren, af te voeren naar het inlaatsysteem, i.p.v. naar de buitenlucht zoals vroegah het geval was.JMTV schreef:Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.
Uit jouw beschrijving begrijp ik niet helemaal of je op de juiste plaats de carterdruk hebt gevoeld. In ieder geval lijkt me een onderdruk niet de normale situatie. Maar wat dan het verband is met jouw oliedouche?
Adri
 
    					    					    				C5club V.I.P.

    			        
Berichten: 7539
      		Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
      			      		      			      				Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10363
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 470000
      			      		      			      				Kleur: Sable de Langrune
      			      		      			      				Locatie: 0182
      			      		      		
      		      		      		        Ja, vooral dat punt waar je checkt of alles wel klopt.
Uiteraard heeft een motor vacuüm in de inlaat. Dat zal stationair voor de gasklep niet enorm sterk zijn.
Maar dat is niet de variabele waarnaar gezocht moet worden. Het gaat om het hele circuit, van carter, vulbuis, klepdeksels, slangen, filters. Hoe dat er bij een v6 precies uitziet weet ik niet. Maar het basisprincipe verschilt niet van auto tot auto.
Ergens ontstaat teveel overdruk in verhouding tot het vacuüm. Dat is raar. Ergens in het circuit zal een verstopping zitten, waardoor de peilstok de gemakkelijkste uitweg is.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Uiteraard heeft een motor vacuüm in de inlaat. Dat zal stationair voor de gasklep niet enorm sterk zijn.
Maar dat is niet de variabele waarnaar gezocht moet worden. Het gaat om het hele circuit, van carter, vulbuis, klepdeksels, slangen, filters. Hoe dat er bij een v6 precies uitziet weet ik niet. Maar het basisprincipe verschilt niet van auto tot auto.
Ergens ontstaat teveel overdruk in verhouding tot het vacuüm. Dat is raar. Ergens in het circuit zal een verstopping zitten, waardoor de peilstok de gemakkelijkste uitweg is.
 
    					    					    				V.I.P.

    			        
Berichten: 861
      		Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Peugeot 607
      			      		      			      				Opties: Alles
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: H
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA6
      			      		      			      				kilometerstand: 161000
      			      		      			      				Kleur: Bordeauxrood
      			      		      			      				Locatie: Soest
      			      		      		
      		      		      		        Weet je zeker dat het uit de peilstok kwam en niet uit de nokkenasverstelventiel(en) aka “de groene monsters”? Deze zitten bovenop blok aan de linkerzijde…. Bij mijn p607 was het ook een lekker zooitje onder de kap….
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			 
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 47
      		Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer exclusive v6
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				kilometerstand: 415.000
      			      		      			      				Kleur: Blauw/grijs
      			      		      		
      		      		      		        Nee, de peilstok stond 2 cm omhoog, was overduidelijk daarvandaan gekomen. Heb al veel langer geleden over de groene monsters gelezen, deze hebben altijd mijn aandacht. Ze zijn al eens vervangen, maar ja, best al veel onderdelen na 439dkm haha 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			
 
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 47
      		Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer exclusive v6
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				kilometerstand: 415.000
      			      		      			      				Kleur: Blauw/grijs
      			      		      		
      		      		      		        Hoi Breeze en C5Jan,
Het carterventilatie systeem bij deze auto is een verdeel of verzamelstuk tussen de banken waarop 2 slangen uitkomen die van de kleppendeksels komen. Dan zit er een kleine slang aan die achter de gasklep uitkomt en dus zorgt voor onderdruk. Er zit ook een grote slang aan die vóór de gasklep zit., daar kan de overdruk heen. Als ik aan deze slang voel is er dus een hele lichte onderdruk, veroorzaakt door de aansluiting achter de gasklep. Zo moet het ook zijn.
Ik het er ook op geblazen en deze is vrij. Ik heb nog niet kunnen bepalen of de slangen naar beide klepdeksels vrij zijn, in ieder geval 1. Dat komt nog. ik vind gewoon de onderdruk en de flow laag.
Met de vuldop van de motor af, komt er geen gasstroom uit, maar hij zuigt dus ook niet als je je hand erop ligt.
Afijn, we kunnen blijven brainstormen, ik bekijk het als ik het in mijn handen heb.
in ieder geval dank voor het mee denken!
Gr Joris
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Het carterventilatie systeem bij deze auto is een verdeel of verzamelstuk tussen de banken waarop 2 slangen uitkomen die van de kleppendeksels komen. Dan zit er een kleine slang aan die achter de gasklep uitkomt en dus zorgt voor onderdruk. Er zit ook een grote slang aan die vóór de gasklep zit., daar kan de overdruk heen. Als ik aan deze slang voel is er dus een hele lichte onderdruk, veroorzaakt door de aansluiting achter de gasklep. Zo moet het ook zijn.
Ik het er ook op geblazen en deze is vrij. Ik heb nog niet kunnen bepalen of de slangen naar beide klepdeksels vrij zijn, in ieder geval 1. Dat komt nog. ik vind gewoon de onderdruk en de flow laag.
Met de vuldop van de motor af, komt er geen gasstroom uit, maar hij zuigt dus ook niet als je je hand erop ligt.
Afijn, we kunnen blijven brainstormen, ik bekijk het als ik het in mijn handen heb.
in ieder geval dank voor het mee denken!
Gr Joris
 
    					    					    				C5club V.I.P.

    			        
Berichten: 7539
      		Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
      			      		      			      				Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10363
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 470000
      			      		      			      				Kleur: Sable de Langrune
      			      		      			      				Locatie: 0182
      			      		      		
      		      		      		        De olievuldop zit waar precies bij deze motor? Daar kan ietsje druk op staan maar onderdruk is niet logisch.
Als de motor goed loopt zonder storingen dan is het vacuüm op zich niet het probleem lijkt me.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Als de motor goed loopt zonder storingen dan is het vacuüm op zich niet het probleem lijkt me.
 
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 47
      		Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer exclusive v6
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				kilometerstand: 415.000
      			      		      			      				Kleur: Blauw/grijs
      			      		      		
      		      		      		        Op het kleppendeksel van de voorste cilinder bank. 
Maar idd hij loopt verder goed, dus misschien heb ik toch de peilstok niet goed terug gedaan oid.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Maar idd hij loopt verder goed, dus misschien heb ik toch de peilstok niet goed terug gedaan oid.
 
    					    					    				C5club V.I.P.

    			        
Berichten: 7539
      		Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
      			      		      			      				Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10363
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 470000
      			      		      			      				Kleur: Sable de Langrune
      			      		      			      				Locatie: 0182
      			      		      		
      		      		      		        Misschien dan toch stiekem herhalen wat je eerder deed?  
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			
 
    					    					    				C5club Rookie

    			        
Berichten: 47
      		Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 tourer exclusive v6
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2008
      			      		      			      				Phase: 3 ( C5 II X7 )
      			      		      			      				kilometerstand: 415.000
      			      		      			      				Kleur: Blauw/grijs
      			      		      		
      		      		      		        haha, ja met die gedachte heb ik idd al zitten spelen...
Gisteren een uurtje 130 naar huis, dat gaf geen nattigheid
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Gisteren een uurtje 130 naar huis, dat gaf geen nattigheid

 
    					    					    				C5club V.I.P.

    			        
Berichten: 7539
      		Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
      			      		      			      				Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
      			      		      			      				Brandstof: LPG-G3
      			      		      			      				Bouwjaar: 2005
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 2
      			      		      			      				Organummer: 10363
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 470000
      			      		      			      				Kleur: Sable de Langrune
      			      		      			      				Locatie: 0182
      			      		      		
      		      		      		        In de it noemen ze dat een pebkacje
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			
