Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

1.8, 2.0 of toch een V6 ?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=53&t=23053
Pagina 4 van 10

Auteur:  phoskam [ 10 aug 2022 14:28 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Dank voor de aanvullende info vwb opties e.d. Biedzjee.

Een 1.8 dat ga ik sowieso niet doen, die vond ik in mijn xantia al niet echt fijn en is ook meestal een vrij kale variant.

V6 is nog geen zekerheid, verstand zegt niet doen, maar hart schreeuwt WEL DOEN.

Maar eens kijken wat er de komende tijd via de verschillende kanalen te koop komt.


.

Auteur:  phoskam [ 17 aug 2022 09:35 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Je zou bijna gaan dieselen gezien het mooie aanbod diesels in Duitsland, maar met 10000km per jaar ook weer niet echt verstandig

Auteur:  Biedzjee [ 17 aug 2022 10:26 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Dat was precies mijn overweging twee jaar geleden. In de jaren daarvoor reed ik wat meer km’s en daarom was een diesel verstandig. Vanwege de toenmalige gezinssituatie was dat een Volvo XC90 D5. Toen ik XC90 wegdeed (en de gezinssituatie gewijzigd was) wilde ik graag een betrouwbare en liefst wat jongere C5 Tourer met snuisterijen, beseffende dat ik maar zo’n 20 km per jaar zou rijden. Zo kwam het tot aanschaf van een 2.0 hdi. Vanwege de eis van betrouwbaarheid viel een thp af (die had ik eerder al een paar jaar gereden). De wens van bouwjaar was automatisch een knock-out criterium voor de oudere benzinemotoren. Maar, vanwege de Corona-perikelen reed ik de afgelopen twee jaar maar iets meer dan 20 dkm in totaal (in plaats van per jaar). Waarschijnlijk loopt dat de komende tijd wel weer op, en voor de korte stukjes gebruiken we de C3. Ondanks het veronderstelde “dure” rijden (diesel en toch niet heel veel km’s) toch heb ik geen moment spijt van m’n aanschaf van de 2.0Hdi…. Motor loopt heerlijk stabiel, stil en rustig, trekkracht in overvloed, is een stuk zuiniger dan al m’n vorige auto’s (6.5l/100km), de auto zelf rijdt fantastisch en de snuisterijen geven net dat extra vleugje “freude am fahren”… Overigens - maar dat zul je ongetwijfeld zelf ook beseffen - is het omslagpunt benzine/diesel bij aanschaf van een occasion wat lager dan het omslagpunt voor een nieuwe auto….

Moraal van het verhaal: helemaal niet zo gek en zelfs herkenbaar dat je diesel overweegt ;-)

Auteur:  boes [ 17 aug 2022 11:16 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Gewoon een dieseltje nemen. Rijcomfort, trekkracht en gewoon betere motoren.
Hoewel het voor mij persoonlijk nog steeds financieel voordeliger is, zou ik ook als de balans omdraait nog steeds voor een hdi'tje kiezen (of het moet heel gek lopen) .
En het zou me zelfs niet verbazen dat als de overheid straks gaat realiseren dat bv met plantaardige diesel de emissie doelen eerder worden bereikt....ze weer een draai maken.

Auteur:  phoskam [ 17 aug 2022 13:32 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

En welke diesel is dan een goede/de beste keus?

Auteur:  Ludgerus [ 17 aug 2022 13:43 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

:smt190 2.0 Hdi met automaat 6 versnellingen :smt190

Auteur:  Biedzjee [ 17 aug 2022 14:49 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Er zijn aardig wat verschillende mogelijkheden geweest op de C5 ph3:

2001-2017 2.0 HDi en BlueHDi, 2.2 HDi
2004-2014 1.6 HDi en e-HDi
2008-2013 2.7 HDi, 3.0 Hdi

met verschillende Euro-klassen qua uitstoot (van Euro 4 tot euro 6). De 1.6 is in later jaren ook geleverd als e-HDi variant, en is uitgerust met een geavanceerd "start-stop" -systeem met als doel een sterk gereduceerd brandstofverbruik. Vanaf 2013 kwam er een 2.0 HDI versie gelabeled BlueHDi (die dan als Euro 6 classificeerde vanwege het brandstof additief voor nabehandelen van uitlaatgassen).

Van die verschillende motoren zijn er ook nog verschillende uitvoeringen, zo is bijvoorbeeld de 2.0 HDI er onder andere in een 138 Pk en 163 Pk versie. Voor zover ik weet (maar dat is maar zeer beperkt) zijn de 2.2, 2.7 en 3.0 liter varianten wat complexer en daarmee wellicht wat duurder in onderhoud. Qua vermogen doet trouwens een 163 pk 2.0 HDI niet heel veel meer onder dan een 2.2 HDI uit de beginjaren van de ph3. Ik heb zelf de 2.0 HDI 163 Pk en 340 Nm koppel, familieleden hebben de 2.2 HDI, de versie met 173pk en 370 Nm koppel. Qua vermogen en koppel presteert de 2.2 marginaal beter, qua verbruik doet de 2.0 HDi het weer voorbeeldiger. De versies met groot vermogen (2.7 en 3.0) zijn alleen in de beginjaren van ph3 geleverd.

Ik ben uitermate tevreden met m'n 163 Pk 2.0HDi. Mijn auto is uitgevoerd met een 6-versnellings handbak (een configuratie die nooit in NL geleverd is), had eigenlijk liever een automaat gewild maar soms moet je water bij de wijn doen als je tweedehands koopt. De Volvo XC90 waar ik het eerder over had, had een D5 met 185 Pk en 400 Nm koppel met een 6-versnellingsautomaat... ik heb tot op de dag van vandaag het iets mindere vermogen en koppel van de C5 nooit gebrekkig gevonden (al is een XC90 qua gewicht natuurlijk wat lastiger in beweging te krijgen dan een Tourer)...

Ben benieuwd wat anderen nog kunnen toevoegen (of van bovenstaande kunnen verbeteren)...

Onderstaand een knipsel van Wikipedia met een overzicht van de geleverde diesel motoren (bron)

Bijlage:
c5-diesel-2.JPG

Bijlage:
C5-diesel.JPG

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2022 15:45 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Als je al tevreden zou zijn met een 2 liter benzine, en daarboven dan de V6 benzine die uiteraard meer te bieden heeft maar ook nadrukkelijk meer uit je buidel snoept, zou ik als je een HDi kiest altijd gaan voor de twee liter.
En dan met name de 136PK DW10BTED of de 163 PK DW10C, beide icm de AM6 automaat. Die motoren zijn heel sterk, en betrouwbaar.
De V6 2.7 HDi is leuk, maar kost een boel meer, ook in het onderhoud. En haalt het niet bij die 2.0 HDi's qua betrouwbaarheid en levensduur.

Groet,
JW

Auteur:  psc5 [ 17 aug 2022 15:51 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Ik zou ook nog even kijken naar de uitstootnormen.
Volgens mij mogen Euro 4 diesels per 1 januari 2025 bepaalde gebieden niet meer in. (Milieu zones Amsterdam o.a.)

Auteur:  phoskam [ 17 aug 2022 15:57 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Duidelijke antwoorden allemaal, de 163pk hdi met 6 bak automaat lijkt me dan een goede optie.


Gaat ook op het lijstje.

Zaterdag eerst voor 2 weken met de ph2 naar Italië.

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2022 16:13 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Ik heb even een paar PH3's opgezocht, via "mijn DB".
Vanaf 2010 was de 163PK DW10C leverbaar, en de twee exemplaren uit dat jaar in mijn DB zijn allebei Euro5
De 136 PK DW10BTED is Euro4


Groet,
JW

Auteur:  boes [ 17 aug 2022 16:18 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

en de 150 BleuHdi is Euro 6

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2022 16:22 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Zekers, dat is de DW10FC of FD motor, die is Euro6.1. Maar die zou ik om praktische redenen laten staan.
Met name dat bijvullen van de AdBlue is een probleem bij deze auto, heb ik begrepen.....

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 17 aug 2022 18:20 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Ingewikkeld, duur, of niet goed mogelijk?

Auteur:  JW-C5 [ 17 aug 2022 21:08 ]
Berichttitel:  Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?

Bij latere auto's is er een aparte, externe vulopening voor de AdBlue.
Maar bij deze C5 zit die ergens verborgen in de kofferruimte.

En als ik het bij het juiste eind heb, heeft ook de C5 problemen met dat tankje, je krijgt dan een signaal dat je AdBlue moet bijtanken maar dat klopt niet. En ook als je dat dan toch gedaan hebt, blijft dat signaal komen en krijg je op een zeker moment de auto niet meer gestart.
Enige oplossing, een nieuw tankje eronder, à raison van iets van € 1000.

Groet,
JW

Pagina 4 van 10 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/