Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 139 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
 1.8, 2.0 of toch een V6 ? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37
Berichten: 632
Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Dank voor de aanvullende info vwb opties e.d. Biedzjee.

Een 1.8 dat ga ik sowieso niet doen, die vond ik in mijn xantia al niet echt fijn en is ook meestal een vrij kale variant.

V6 is nog geen zekerheid, verstand zegt niet doen, maar hart schreeuwt WEL DOEN.

Maar eens kijken wat er de komende tijd via de verschillende kanalen te koop komt.


.

_________________
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways


10 aug 2022 13:28
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37
Berichten: 632
Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Je zou bijna gaan dieselen gezien het mooie aanbod diesels in Duitsland, maar met 10000km per jaar ook weer niet echt verstandig

_________________
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways


17 aug 2022 08:35
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 927
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Dat was precies mijn overweging twee jaar geleden. In de jaren daarvoor reed ik wat meer km’s en daarom was een diesel verstandig. Vanwege de toenmalige gezinssituatie was dat een Volvo XC90 D5. Toen ik XC90 wegdeed (en de gezinssituatie gewijzigd was) wilde ik graag een betrouwbare en liefst wat jongere C5 Tourer met snuisterijen, beseffende dat ik maar zo’n 20 km per jaar zou rijden. Zo kwam het tot aanschaf van een 2.0 hdi. Vanwege de eis van betrouwbaarheid viel een thp af (die had ik eerder al een paar jaar gereden). De wens van bouwjaar was automatisch een knock-out criterium voor de oudere benzinemotoren. Maar, vanwege de Corona-perikelen reed ik de afgelopen twee jaar maar iets meer dan 20 dkm in totaal (in plaats van per jaar). Waarschijnlijk loopt dat de komende tijd wel weer op, en voor de korte stukjes gebruiken we de C3. Ondanks het veronderstelde “dure” rijden (diesel en toch niet heel veel km’s) toch heb ik geen moment spijt van m’n aanschaf van de 2.0Hdi…. Motor loopt heerlijk stabiel, stil en rustig, trekkracht in overvloed, is een stuk zuiniger dan al m’n vorige auto’s (6.5l/100km), de auto zelf rijdt fantastisch en de snuisterijen geven net dat extra vleugje “freude am fahren”… Overigens - maar dat zul je ongetwijfeld zelf ook beseffen - is het omslagpunt benzine/diesel bij aanschaf van een occasion wat lager dan het omslagpunt voor een nieuwe auto….

Moraal van het verhaal: helemaal niet zo gek en zelfs herkenbaar dat je diesel overweegt ;-)

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


17 aug 2022 09:26
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Gewoon een dieseltje nemen. Rijcomfort, trekkracht en gewoon betere motoren.
Hoewel het voor mij persoonlijk nog steeds financieel voordeliger is, zou ik ook als de balans omdraait nog steeds voor een hdi'tje kiezen (of het moet heel gek lopen) .
En het zou me zelfs niet verbazen dat als de overheid straks gaat realiseren dat bv met plantaardige diesel de emissie doelen eerder worden bereikt....ze weer een draai maken.


17 aug 2022 10:16
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37
Berichten: 632
Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
En welke diesel is dan een goede/de beste keus?

_________________
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways


17 aug 2022 12:32
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2013 15:22
Berichten: 197
Auto: C5 Berline 2.0 HDiF 16v Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 106.000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
:smt190 2.0 Hdi met automaat 6 versnellingen :smt190


17 aug 2022 12:43
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 927
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Er zijn aardig wat verschillende mogelijkheden geweest op de C5 ph3:

2001-2017 2.0 HDi en BlueHDi, 2.2 HDi
2004-2014 1.6 HDi en e-HDi
2008-2013 2.7 HDi, 3.0 Hdi

met verschillende Euro-klassen qua uitstoot (van Euro 4 tot euro 6). De 1.6 is in later jaren ook geleverd als e-HDi variant, en is uitgerust met een geavanceerd "start-stop" -systeem met als doel een sterk gereduceerd brandstofverbruik. Vanaf 2013 kwam er een 2.0 HDI versie gelabeled BlueHDi (die dan als Euro 6 classificeerde vanwege het brandstof additief voor nabehandelen van uitlaatgassen).

Van die verschillende motoren zijn er ook nog verschillende uitvoeringen, zo is bijvoorbeeld de 2.0 HDI er onder andere in een 138 Pk en 163 Pk versie. Voor zover ik weet (maar dat is maar zeer beperkt) zijn de 2.2, 2.7 en 3.0 liter varianten wat complexer en daarmee wellicht wat duurder in onderhoud. Qua vermogen doet trouwens een 163 pk 2.0 HDI niet heel veel meer onder dan een 2.2 HDI uit de beginjaren van de ph3. Ik heb zelf de 2.0 HDI 163 Pk en 340 Nm koppel, familieleden hebben de 2.2 HDI, de versie met 173pk en 370 Nm koppel. Qua vermogen en koppel presteert de 2.2 marginaal beter, qua verbruik doet de 2.0 HDi het weer voorbeeldiger. De versies met groot vermogen (2.7 en 3.0) zijn alleen in de beginjaren van ph3 geleverd.

Ik ben uitermate tevreden met m'n 163 Pk 2.0HDi. Mijn auto is uitgevoerd met een 6-versnellings handbak (een configuratie die nooit in NL geleverd is), had eigenlijk liever een automaat gewild maar soms moet je water bij de wijn doen als je tweedehands koopt. De Volvo XC90 waar ik het eerder over had, had een D5 met 185 Pk en 400 Nm koppel met een 6-versnellingsautomaat... ik heb tot op de dag van vandaag het iets mindere vermogen en koppel van de C5 nooit gebrekkig gevonden (al is een XC90 qua gewicht natuurlijk wat lastiger in beweging te krijgen dan een Tourer)...

Ben benieuwd wat anderen nog kunnen toevoegen (of van bovenstaande kunnen verbeteren)...

Onderstaand een knipsel van Wikipedia met een overzicht van de geleverde diesel motoren (bron)

Bijlage:
c5-diesel-2.JPG

Bijlage:
C5-diesel.JPG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


17 aug 2022 13:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Als je al tevreden zou zijn met een 2 liter benzine, en daarboven dan de V6 benzine die uiteraard meer te bieden heeft maar ook nadrukkelijk meer uit je buidel snoept, zou ik als je een HDi kiest altijd gaan voor de twee liter.
En dan met name de 136PK DW10BTED of de 163 PK DW10C, beide icm de AM6 automaat. Die motoren zijn heel sterk, en betrouwbaar.
De V6 2.7 HDi is leuk, maar kost een boel meer, ook in het onderhoud. En haalt het niet bij die 2.0 HDi's qua betrouwbaarheid en levensduur.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2022 14:45
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 19 jun 2017 16:56
Berichten: 51
Auto: Opel Astra
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Ik zou ook nog even kijken naar de uitstootnormen.
Volgens mij mogen Euro 4 diesels per 1 januari 2025 bepaalde gebieden niet meer in. (Milieu zones Amsterdam o.a.)


17 aug 2022 14:51
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jun 2014 08:37
Berichten: 632
Woonplaats: Rossum
Auto: 508 SW GT Hybrid 2021
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Blanc Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Duidelijke antwoorden allemaal, de 163pk hdi met 6 bak automaat lijkt me dan een goede optie.


Gaat ook op het lijstje.

Zaterdag eerst voor 2 weken met de ph2 naar Italië.

_________________
CX GTI Turbo serie 1,1985


Thank you for flying Citroën Airways


17 aug 2022 14:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Ik heb even een paar PH3's opgezocht, via "mijn DB".
Vanaf 2010 was de 163PK DW10C leverbaar, en de twee exemplaren uit dat jaar in mijn DB zijn allebei Euro5
De 136 PK DW10BTED is Euro4


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2022 15:13
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
en de 150 BleuHdi is Euro 6


17 aug 2022 15:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Zekers, dat is de DW10FC of FD motor, die is Euro6.1. Maar die zou ik om praktische redenen laten staan.
Met name dat bijvullen van de AdBlue is een probleem bij deze auto, heb ik begrepen.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2022 15:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Ingewikkeld, duur, of niet goed mogelijk?


17 aug 2022 17:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.8, 2.0 of toch een V6 ?
Bij latere auto's is er een aparte, externe vulopening voor de AdBlue.
Maar bij deze C5 zit die ergens verborgen in de kofferruimte.

En als ik het bij het juiste eind heb, heeft ook de C5 problemen met dat tankje, je krijgt dan een signaal dat je AdBlue moet bijtanken maar dat klopt niet. En ook als je dat dan toch gedaan hebt, blijft dat signaal komen en krijg je op een zeker moment de auto niet meer gestart.
Enige oplossing, een nieuw tankje eronder, à raison van iets van € 1000.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 aug 2022 20:08
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 139 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.