Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Demonteren voorbumper C5III (X7) 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Demonteren voorbumper C5III (X7)
Voorbumper C5 III (X7) demontage

  1. - Bevestigingspunten:

Nodig: dopsleutel 10 of 11 en torx schroevendraaier/bitje en een speciale, verlengde haak (zie foto verderop)

Onder de motorkap boven de koelvin(nen) 3 schroefjes. Haal meteen de kabel voor het openen van de motorkap los!!

Bijlage:
C5 MK II Front Bumper C.jpg


In de wielkasten, 2 schroefjes om de binnenbekleding deels los te halen zodat je bij de hieronder afgebeelde boutjes (nr. 5) kunt:

Bijlage:
C5 MK II Front Bumper B.jpg


Aan de onderzijde diverse schroeven, 8 stuks in totaal

Bijlage:
C5 MK II Front Bumper A.jpg



    [2]- demontage:

Haal de binnenbekleding van de wielkast los zodat je bij de bevestigingsbouten Nr. 5 kunt: (op deze foto zijn de boutjes er al uit)

Bijlage:
zijkant.jpeg


Dit is verreweg de lastigste klus omdat je nauwelijks ruimte hebt (het wiel loshalen helpt, ik heb dat niet gedaan)
Je hebt een pijpsleutel of liever nog een dopsleutel op een schroevendraaier nodig (dop 10 of 11) vervolgens moet je op gevoel de boutkop zien te vinden en dan ook nog genoeg kracht kunnen zetten om ze los te draaien.


De volgende uitdaging is een constructie met twee witte kunststof ogen die je een kwartslag moet draaien. Ik gebruikte hiervoor een uitgebogen handvat van een verfrollertje. Je moet namelijk via de wielkast naar binnen en dan op afstand de twee witte ogen een kwartslag draaien:

Bijlage:
witte dingen 2.jpeg


Hier zie zo'n wit oog een kwartslag gedraaid

Bijlage:
IMG_5385.jpeg


Dit is mijn zelfgemaakte hulpmiddel (verfroller ;) ) waarmee je vanaf de binnenkant de ogen een kwartslag kunt draaien. (Voor de duidelijkheid hou ik ‘m op de foto aan de buitenzijde) Dat kan een heel gepriegel zijn want je hebt uiteraard weer weinig ruimte.

Bijlage:
hulpmiddel.jpeg


Als je koplampsproeiers hebt (Xenonverlichting) moet je ook nog even de slangen van de sproeiers loshalen. Dit gaat het beste ter hoogte van het sproei reservoir rechts in de motorruimte (links als je voor de auto staat)
Hier zitten twee koppelstukjes die je met enig beleid los kunt trekken nadat je het klemsysteem met een schroevendraaier wat omhoog hebt gewerkt. Dit wijst zichzelf. Hou er rekening mee dat het kunststof klemsysteem verouderd is en wellicht afbreekt. Maar dat los je wel op met wat huisvlijt...

Tenslotte is er nog één schroef los te halen aan de voorzijde (zie rode cirkel) en dan kun je de bumper loshalen en aan de zijkant leggen:

Bijlage:
IMG_5381.jpeg


Mocht je de DRL’s willen vervangen: deze kun je bereiken aan de onderzijde van de koplamp unit (zie witte pijlen op de foto hierboven) Hiervoor gebruik je het best een torx schroevendraaier (nr. 50 meen ik) Draai deze een kwartslag en de houder van de DRL komt los. Vervolgens moet je de lampjes zelf nog heelhuids los zien te krijgen uit de houder, wat een ondingen zeg! Ik heb ze uiteindelijk niet vervangen want na een maand zijn ze waarschijnlijk weer doorgebrand (ze worden veel te heet namelijk)
Let op! Als je LEDjes wilt als DRL's moet er nog meer aangepast worden. Hierover lopen al diverse topics op het forum.

That's it!!
Let bij het terugplaatsen op dat je de slangetjes weer terug aansluit, de kabel om de motorkap weer terugplaatst (tie rib er omheen anders schiet hij een keertje los!) en dat alles netjes op zijn plek komt qua slangen en kabels, dus dat er niets ergens tussen geklemd wordt.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


20 okt 2021 14:00
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 21 jul 2009 06:15
Berichten: 511
Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Demonteren voorbumper C5III (X7)
H-H, dank u voor de info....heb het opgeslagen :smt023 :smt023


20 okt 2021 18:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.