Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Kachelventilator kapot, wie kan me helpen? 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 18 feb 2016 14:58
Berichten: 9
Auto: C5 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
De weerstand van dit type module is inderdaad niet te vervangen, ofwel zeer moeilijk. Het geheel zit vast op de unit en kan niet zoals de 1 en 2 types zo worden los gesoldeerd.
Ben aan het wachten op antwoord van een leverancier van Peugeot onderdelen in Kessenich die voor 35 euro misschien dezelfde module kan leveren als de duurdere BEHR G4532002 uit de C5.
Dan is het appeltje eitje om dit te vervangen, hooguit 5 minuten werk.


19 feb 2016 13:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Wanneer je bij de ventilator kunt komen; het ding even met de hand in de rondte zwengelen. Weet je in ieder geval zeker dat hij vrij kan draaien.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


19 feb 2016 13:20
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 18 feb 2016 14:58
Berichten: 9
Auto: C5 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Airco en begrenzer blijven op "pauze" staan.
Thanks Gwtje :cit4


Mijn airco en begrenzer blijft op de display op pauze staan.
Ze werken dus allebei niet.
Kan iets regelen of veranderen in deze stand, dus suggesties zijn welkom.
Hoorde dat het iets te maken zou kunnen hebben met een mogelijk probleem in de rempedaal schakelaar en de link naar een 3e remlicht die niet herkend zou worden door het systeem, maar ik denk dat mijn auto standaard dit remlicht al had en alles wat betreft het remsysteem en de verlichting werkt naar behoren, dus wellicht dat daar het probleem niet zit.


19 feb 2016 13:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Airco en begrenzer blijven op "pauze" staan.
Nu je de module van de aanjager los hebt, zou dit er wellicht iets mee te maken kunnen hebben.

Derhalve de vraag: is er enige correlatie tussen het optreden van die twee, in de tijd gezien en het moment van optreden?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 feb 2016 13:30
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 18 feb 2016 14:58
Berichten: 9
Auto: C5 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Ik heb zojuist een nieuwe kachelmodule gemonteerd.
Alles terug aangesloten, nieuwe pollenfilter erin en... inderdaad. Niets. de aanjager werkt nog steeds niet.
Alle zekeringen nog maar eens nagekeken en wat bleek, de 40 amp zekering va de aircopomp was ineens defect. Vervangen en.... weer niets. De aanjager geeft geen kik.
De zekering is waarschijnlijk kapot gegaan omdat bij het ontwasemen van de vooruit de aircopomp wordt ingeschakeld. Als de aanjager net niet doet dan loopt de aircopomp wel, maar de kachelunit binnen doet niets omdat de aanjager niet werkt etc.
Wat me opviel in de zekeringkast onder bij het dashboard, is dat de kleuren van vrijwel alle zekeringen overrenkomen met de "kleuren" vermeld in het instructieboekje, maar dat 85 procent van de zekering sterktes niet kloppen met de door citroen aangegeven sterktes in het instructieboekje. Zo zit er bijvoorbeeld bij de claxon een 30 amp zekering in die qua kleur wel overeenstemt met de kleur in het boekje, zoals op het plaatje, maar bij de beschrijving moet dit slechts een 15 amp zijn, wat ook logisch is. Heeft iemand hier ervaring mee, want het lijkt wel of een of ander joker gewoon de kleuren heeft vervangen zoals op de plaatjes en niet naar de aangegeven sterktes heeft gekeken. Allemaal klote dus( sorry voor mijn taalgebruik), want ik zit nog altijd zonder kachel bij 2 graden buitentemperatuur. De problemen die ik heb met mijn cruise control lijken niets van doen te hebben met dit probleem. Toen ik de auto kocht deed dit het al niet, maar de aanjager wel.
De citroen dealer gaf aan dat het waarschijnlijk het drukknopje op het stuur kan zijn waarmee ik de airco op pauze kan zetten, maar dat wisten ze niet zeker, want hadden het nog nooit eerder gehad, pfff


19 feb 2016 16:18
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 18 feb 2016 14:58
Berichten: 9
Auto: C5 2.0 hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donkerblauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Update over de kachelmotor van mijn C5 uit 2010.
Bij de Citroen garage tellen ze 1,3 uur voor een kachelmotor te vervangen.
Het electronische gaspedaal én de stuurstang zouden er hiervoor uit moeten, omdat de motor te groot is om er langs af te kunnen...
Ik ben zelf aan de slag gegaan en was na 25 minuten alweer klaar. Nieuwe motor gemonteerd en alles terug op zijn plek gezet.
Ik geef hieronder een verslagje van de volgorde van werken, zodat iedereen hier profijt van heeft.
Check altijd eerst de werking van je kachelmodule voordat je de motor vervangt!

Aan je rechterzijde langs het gaspedaal zit een kunststof kapje dat het verwarmingssysteem zichtbaar maakt. Verwijder deze door 1 torx schroefje los te draaien.
Het gaspedaal heeft een voetplaatje tegen het schutbord met 3 moertjes van 6 mm ( dop 10 mm). 2 onder en 1 boven. Verwijder deze.
Let daarbij op dat de moertjes niet meedraaien, want de ingenieurs van Citroen lagen hierbij te slapen toen ze dit hebben ontworpen. Het boutje kan namelijk naar achter worden geduwd, waardoor het zeskant kopje uit het houdertje wordt geduwd en jij je letterlijk een slag in de rondte blijft draaien. Met een tangetje kan je het boutje weer naar je toe trekken zodat de zeskant kop van achteren weer wordt geblokkeerd. Het onderste rechtse boutje kun je met je vinger aan de achterkant terug duwen, mocht deze zijn terug geschoten.
Haal het gaspedaal van de houder af en leg deze plat tegen de middenconsole aan, zodat deze zover mogelijk uit de buurt ligt om je motor er zometeen langs af te laten gaan.
Boven het gaspedaal zie je een blauw/groen/zwarte temperatuursensor. Draai deze een slag en haal hem uit zijn houdertje. Duw deze aan de zijkant ergens weg, maar laat de stekker gewoon zitten.
In het midden, boven bij het dashboard zie je de ronde kachelmotor zitten. Rechts daarvan zit de stekker, met een belachelijk ontworpen sluitsysteem. Aan de zijkanten dien je de pinnetjes in te drukken, maar dit gaat niet lukken zoals de bedoeling is. Met wat trek en schommelwerk kun je hem loskrijgen. Ben niet bang dat je hem kapot trekt, want het is een simpele Plus Min stekker, rood/zwart. Je kan later altijd twee AMP schuifpennetjes maken als je jezelf niet hebt kunnen inhouden met dit debiele systeem.
Nu kan je met je hand de motor vastpakken en hem een kwartslag draaien, waarna de hele motor loskomt. Dit vergt wat kracht. Sterke jongens die Fransosen schijnbaar.
Kijk nu goed of alle draden die de weg blokkeren goed aan de kant liggen en gebruik desnoods ty raps hiervoor. Die draden zijn het enigste dat in de weg zit en dit dien je serieus te nemen. Mark my words..
Je kunt nu de motor door de weg die jij vrij hebt gemaakt naar beneden voeren. Draai en trek hierbij, zodat jezelf de manier bepaalt met de minste weerstand. Vloek hierbij wat je wil :twisted: :lol: , want dat gaat niet zonder, haha
Op de nieuwe motor zit een langer kunststof uitsteeksel. Knip deze af, want hij heeft geen functie en zit in de weg om te monteren.
Duw je nieuwe motor omhoog en op zijn plaats. Het draaiend gedeelte moet eerst naar boven.
Dit vergt wat meer gevloek en getier, maar het is goed mogelijk. Bij mij duurde het 3 minuten van pure haat en frustratie tegen Jean Louie met zijn kaasplankje :evil: , maar beter dan de stuurstang er helemaal uithalen, wat volgens mij geen enkele verbetering geeft.
Duw de motor terug in zijn huis door vooraf al te hebben gekeken bij de oude motor hoe de positie was en welke richting je draaide om hem eruit te krijgen.
Het lange uitsteeksel is zowat de bovenzijde.
Draai de motor een kwartslag vast. Monteer de stekker er zorg dat er deze diep wordt ingedrukt, want als hij losschiet dan kun je weer op je kop terug onder het dashboard.
Monteer alles terug en vergeet de sensor niet. Klop jezelf nu op de schouder en drink een biertje.

Tip: Als je oude motor eruit is, duw de stekker even op de nieuwe, start je auto en zet je aanjager aan. Kijk goed uit voor je vingers, en de kracht van de motor, want deze draait gevaarlijk snel rond binnen 1 seconde. Hou de motor met een hand stevig vast en zorg dat het draaiend gedeelte nergens tegen aan loopt, want dan slaat hij meteen kapot.
Werkt je motor, dan kun je hem inbouwen. Werkt hij niet, dan is je regelmodule kapot waarschijnlijk of je 40 ampere zekering. Vervang deze dan eerst, want je oude motor kan dan ook nog werken.
Deze module kun je binnen 3 minuten vervangen en kost 95 euro incl btw bij de Mercedes dealer. Neem je oude mee en vraag om de kachelmodule van de Sprinter. Deze is zelfs beter dan die van Citroen en kost 18,75 euro minder en het is qua werking precies dezelfde, maar gaat stukken minder snel kapot.
Vervang altijd je pollenfilter en koop enkel de filter met de harde box, die ook geurtjes stopt. De zachte filters gaan dubbel of scheef zitten en zo komt er troep in je nieuwe motor en loopt dus weer kapot.
Koop nooit een spuitflesje om je pollenfilter of kachelsysteem te reinigen!
Deze troep hecht zicht onmiddellijk aan de tentakels van je kachelmodule en verbrand deze. Tevens plakt deze rommel aan alle draaiende delen van je kachelsysteem, zodat het vast kan komen zitten of gaat piepen en kraken.
De kachelmodule van de C5 type 3, zit ook daar bij je voeten rechts en is te herkennen aan de groene dwarse stekker. Pak de module vast en draai hem een kwartslag. Je kunt nu de module uit het kachelhuis halen en vervangen. De pollenfilter zit er rechts naast, achter het langwerpige kunststof kapje met het ook zo domme systeem. Let bij het vervangen van de filter dat je de nieuwe er zo recht en goed mogelijk terug in monteert, want anders gaat hij scheef of dubbel zitten en dan wordt er nog troep naar binnen gezogen. Gebruik daarom beter de harde variant boxfilter. Die is 8 euro duurder, maar wel beter. Vervang je pollenfilter ieder jaar, anders kun je weer opnieuw aan de slag, want het blijft een zeer slecht werkend systeem van Citroen. Kijk of er bladeren zitten bij je inlaatroosters als je de motorkap open doet en verwijder deze.
Succes en ik hoop dat je een goede rug hebt en heel veel licht, want het hele goedje is ontzettend dom ontworpen en ingebouwd door Citroen, zonder aan de monteurs te denken die hun problemen op moeten lossen. Welkom in de wereld op zijn kop. :cit4


26 feb 2016 11:23
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Mooi :smt023 Goed druk mee geweest!
Jammer geen foto's maar als je eronder op de rug ligt doe je dat ook niet zo gauw!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


26 feb 2016 11:42
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Is wat om te bewaren in het FAQ Menno?

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


26 feb 2016 11:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Mooi verslag.
Zo doen ze het bij Citroen ook, alleen is het risico voor de monteur ;)

Ik heb nl wel eens met zo'n motor klem gezeten, waardoor er een scheurtje ontstond in de rotor. En je weet zelf wat er dan gebeurt als je hem aanzet...
Vandaar dat men kiest voor de veilige modus, waarin het iets meer sleutelwerk is, maar minder kans op fouten.
Natuurlijk kun je hier als je een beetje handig mee bent tijdwinst halen. Maar je zegt het zelf al, het zit wat lastig onder dat dashboard ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 feb 2016 13:06
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 sep 2014 19:04
Berichten: 34
Auto: c5 sedan
Opties: thp business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 143000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
ceevijfke schreef:
Dan is het appeltje eitje om dit te vervangen, hooguit 5 minuten werk.



wat waren je symtomen met de blower,
ik heb opeens dat alles op vol vermogen blaast en er dus ook niets meer te regelen is.
lijkt op de module die stuk zou zijn kan ook dat ding aan de rechterkant zijn met de groene conectors.


29 apr 2016 10:13
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 09 apr 2018 22:48
Berichten: 1
Auto: C5 1.6HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 90000
Kleur: antraciet


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kachelventilator kapot, wie kan me helpen?
Bij mijn C5 was ook de kachelventilator defect, nadat deze enkele jaren geleden en niet eens zoveel kilometers verder, al eens onder garantie vervangen was. Ik heb de indruk dat ze frequent stuk gaan. De ventilator deed bij mij niets meer.

Volgens een franstalig forum, Forum auto.com, kun je de defecte motor (pulseur d'air) weer aan de gang krijgen door de zwarte draad op de connector van de regelmodule (dit is de massadraad van de kachelventilator) even rechtstreeks contact te laten maken met massa. Mijn kachelmotor begon weer te draaien maar bleek uiteindelijk toch onbetrouwbaar. De methode van de massadraad werkt echter prima als tijdelijke oplossing. Ik kwam er mooi de koude winter mee door.

Ik heb nu de kachelventilator zelf vervangen. Dit blijkt goed te doen, zeker met behulp van de voorgaande beschrijving in dit forum. Eerst neem je de beschermplaat bij de pedalen weg en vervolgens de driehoek bij het gaspedaal met de torxschroef. Het gaspedaal kun je gemakkelijk wegnemen door behalve de drie moeren (boutjes draaien idd mee!) ook de connector los te nemen. De remlichtschakelaar draai je een kwartslag en leg je opzij. Het dekseltje van het pollenfilter neem je ook weg. De connector op de kachelmotor gaat gemakkelijk los door de twee lipjes op de kopse kanten in te drukken en dan een beetje te wrikken. De kachelmotor zelf leek echter muurvast te zitten. Uiteindelijk bleek (bedankt Citroen Driessen in Eindhoven!) dat je de borging (het eerder genoemde uitsteeksel) aan de bovenzijde van de kachelventilator iets weg moet buigen en dan kun je de motor rechtsom (met de klok mee) draaien waarmee hij gemakkelijk los komt. Deze borging/uitsteeksel heeft dus wel degelijk een functie en zou ik zeker niet afknippen. Bij het monteren bleek deze ook niet echt in de weg te zitten.

De stuurstang hoeft niet los. De kachelventilator kan er net bij langs. Dit gaat niet gemakkelijk maar het kan zonder geweld te gebruiken. Dit moet je ook niet doen want het risico dat er dan een schoep afbreekt is zeker niet denkbeeldig. Zorg dat je de diverse draden zorgvuldig opzij legt!

Tenslotte: zorg voor een soepele rug. Je moet af en toe in een bijna onmogelijke positie half in en half buiten de auto liggen en veel op gevoel doen. Hoe mijn voorganger in dit forum dit in 25 minuten heeft kunnen doen is me een raadsel. Mij kostte het veel meer tijd maar het is wel te doen.


09 apr 2018 23:44
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 14 sep 2021 17:36
Berichten: 1
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 Tourer 1.8
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Kachelventilator koolborstels vervangen
Volgens mijn local guru een Citroën garage zouden de koolborstels van mijn kachelventilator (phase 3) versleten zijn. Af en toe weigert die. (Waar) zijn koolborstels te koop en is het doenlijk om die vervangen?


18 jan 2022 15:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.