Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555
Pagina 32 van 34

Auteur:  c5jan [ 11 nov 2018 16:14 ]
Berichttitel:  Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....

Ik zal het vast kunnen vinden in dr voorgaande pagina's, maar weet iemand of dit hetzelfde onderdeelnummer is wat in de C5 ph2 2.0 16v en Peugeot 206 1.4 16v gebruikt wordt?
Lijkt er sterk op, alleen is de aansluiting recht ipv haaks uitgevoerd.

Auteur:  JW-C5 [ 11 nov 2018 19:05 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Nee, is een ander onderdeelnummer.
Of ze bij deze motoren ook PWM gestuurd worden weet ik niet, het zouden ook aan-uit ventielen kunnen zijn zoals bij de ES9J4S van de PH1. En die geven eigenlijk nooit problemen.

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 11 nov 2018 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

De aansturing heb ik niet uitgezocht, maar ik heb er met mijn zoon wel flink aan gedebugged indertijd. Het is geen aan/uit klepje. Het ding riep prrrrt prrrrt prrrrt prrrrt toen we hem los probeerden, na het oplossen van een kabelbreuk en defect ventiel. Ze gaan bij de 206 wel geregeld stuk kennelijk.

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2018 00:30 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

En geven ze dan vergelijkbare olieverlies ellende?

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 12 nov 2018 08:24 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Nee, daar houden ze gewoon op met werken.
Ik heb nog een defect exemplaar liggen uit een 206. Mocht je geïnteresseerd zijn...

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2018 11:27 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Jazeker, die zou ik graag eens open maken, en kijken hoe daarvan de constructie is.
Plaatjes zal ik dan uiteraard maken en plaatsen op dit forum ;)

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 12 nov 2018 12:11 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ok, pb me even een adres, dan zal ik daar het betreffende object afleveren!

Auteur:  C5HDI110 [ 14 maart 2019 23:44 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Interessant topic en vooral het onderzoek van JW, mijn complimenten :smt023

Een maatje van mij met een C5 Ph1 / V6 ES9J4, heeft mogelijk een probleem met één van zijn ventielen, geen lekkage gelukkig.
Als hij de motor start dan ratelt de motor stationair, geef je één keer een dot gas, dan is het weg en blijft het ook weg, tot je de motor uit zet en weer start.

Volgens chassis nr. is het Citroen artikel nr. 1920AX
Op het ventiel zelf staat 9642105380, als ik google op 1920AX dan kom ik ook het lange nr. 9642105380 tegen.

1920AX staat op NFP en de onderdelen sites geven op dit nr. of het lange nr., een nokkenas sensor, wat niet klopt.
Iemand enig idee of advies welke vervanger er in kan en werkt ?

Auteur:  JW-C5 [ 15 maart 2019 00:05 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

De PH1 ES9J4S heeft een " aan-uit" verstelling van de inlaatnokkenassen.
Daarbij ontstaat de ratel in het inlaatnokkenastandwiel, en voorts in de stoters van een aantal inlaatkleppen. Dat houdt op als alles van oliedruk voorzien is.
Dat probleem los je niet op met nieuwe verstellers. En troost je met de gedachte dat praktisch alle ES9J4S V6-en dit verschijnsel vertonen, dat verder geen kwaad kan.

De PH2 ES9A heeft vol-variabele inlaatnokkenasverstelling, met die groene monsters.
Daarbij treedt ook ratel op bij het starten, maar dat komt voornamelijk uit de stoters.
Ik heb gemerkt dat dit minder, of bijna helemaal weg is als ik er verse olie 5W30 in gedaan heb. Na enige tijd komt het langzaamaan weer sterker terug.
ook daarvoor geldt: kan geen kwaad.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 15 maart 2019 00:50 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Goed om te horen dat het geen kwaad kan, hij zal ermee moeten leren leven :D

Welk type 5W30 gaat er in jouw PH2 ES9A V6 ?
Is dat ook C2 specificatie ? dat is wat ik terug kan vinden voor ES9J4S V6, de C2 olie voldoet aan bepaalde PSA specificaties.
Maatje heeft de auto pas en het is niet duidelijk wat er in gezeten heeft, hij heeft pas ververst met 5W30 C3 omdat deze olie voorhanden was, op het vat staat iets van Dexos, GM, etc specificaties.
Het plan is om met C2 olie te verversen, aangezien C2 aan PSA specs voldoet en volgens mij de juiste olie essentieel is voor hydraulische stoters.

Auteur:  JW-C5 [ 15 maart 2019 01:33 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Bij mij wordt er door GJO de 5W30 INEO in gedaan.
Dat gebeurt elk jaar tijdens de " APK-beurt", inmiddels alweer 7 jaar.

Eerder zat er 5W40 in, en de overgang naar deze 5W30 INEO was toen een experiment waarbij GJO zich afvroeg of hij daardoor misschien meer olie zou gaan gebruiken.
Dat is niet het geval gebleken, het verbruik is iets van 0,5 l/ 10.000 km, niks dus.
Hopelijk is dat ook het geval bij deze V6 ;)

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 15 maart 2019 04:45 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

5W30 Ineo is C2, ik heb dezelfde ervaring met mijn 106 als jij met je V6 wat olieverbruik betreft.
Volgens olie fabrikanten mag het in mijn 106, ik heb het ook als experiment geprobeerd omdat ik er een dozijn van had staan voor de C5.
Ik vond de motor rauw lopen en bij 6000rpm begon de motor te protesteren.
Wat er uit kwam was vrij dik, 5W30 C2 er in en een paar extra verversingen gedaan, nu gaat het feest door tot 7200rpm en haal ik de fabrieksopgave van 205km/uur (in Duitsland) op de GPS.
Auto is 16 jaar oud, 230K op de teller en hooguit een halve liter olieverbruik op 15K met 5W30 C2.

Auteur:  JW-C5 [ 15 maart 2019 11:39 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

De 5W30 INEO is een "lichtloopolie", (mede) bedoeld om het brandstofverbruik wat te verminderen. Zo heb ik dat meegekregen.
Citaat:
Als hij de motor start dan ratelt de motor stationair, geef je één keer een dot gas, dan is het weg en blijft het ook weg, tot je de motor uit zet en weer start.

Ik vermoed dat dit komt door een of meer klepstoters die zich maar langzaam kunnen vullen, misschien een beetje vastzitten. Zoiets was ooit ook de kwaal van de twee liter motor.
Met die INEO olie zou je dat dan moeten kunnen verminderen. En als hij het dan doet bij en kort na het starten, zou dat dan vanzelf moeten verdwijnen zonder die dot gas.

Overigens, heb je ´m al aan de Lexia gehangen?
Ik ben benieuwd of je daar iets terugvindt, in die start-up fase zou hij nu ook wat onregelmatig moeten lopen omdat sommige kleppen niet helemaal meekomen.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 15 maart 2019 11:54 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ter aanvulling: weet je iets van de onderhoudsgeschiedenis van deze V6?
Hoe oud zijn de bougies, en de bobines?

Groet,
JW

Auteur:  toeter20 [ 15 maart 2019 12:16 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Ik heb die irritante ratel ook bij mijn v6.
Maar de ratel die je hoort, is volgens mij niet het tikken van de kleppen.
Het geluid van tikkende kleppen is anders, die hoor ik bij die van mij ook
soms, en die verdwijnt vrij snel vanzelf.
Mijn motor loopt na het starten gelijk netjes.

Pagina 32 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/