InleidingIn
“mijn C5 Break V6" draadje heb ik op pagina 4 melding gemaakt van het plotselinge verlies van motorolie, dat was zo’n 2 liter op een ritje van iets van 7,5 kilometer
Dat bleek veroorzaakt te zijn door een lekkage langs een nokkenas-verstel-ventiel dat op een cilinderkop van de V6 gemonteerd is. Er zijn er dus twee, op elke kop zit er eentje, hier die op de achterste kop
De functie ervan is dat er, via een elektrisch signaal, een ventiel geopend wordt dat oliedruk vrijgeeft naar de holle inlaatnokkenas waarmee het op het uiteinde van die nokkenas gemonteerde tandwiel tov de nokkenas verdraaid wordt. Daardoor kan de koppelkromme bij lage toeren verbeterd worden.
Deze modificatie van de V6 is geïntroduceerd toen de C5 op de markt kwam, de V6 in de Xantia heeft deze aanpassing niet.
Het lekkende ventiel is inmiddels vervangen, de motor draait weer zoals het hoort
Onderzoek en constateringenDaarbij is het niet gebleven, ik wilde weten waarom die plotselinge lekkage opgetreden is. En voorts of dit een toevallige fout was, dan wel dat er wat anders aan de hand is.
Het ventiel zelf is te zien op dit plaatje
Het is zo’n 12 cm lang, het linker gedeelte van 7 cm is zichtbaar op de cilinderkop, het rechtergedeelte van 5 cm zit in de kop en wordt met een bout daarop bevestigd via het oog dat hier zichtbaar is.
De afdichting naar buiten geschiedt via de O-ring die te zien is op 7,5 cm. Op die O-ring lekte hij niet, maar de olie kwam via het uiteinde, waar de stekkerverbinding zit.
Ik heb vervolgens het ventiel opengemaakt door met een goede pijpensnijder de RVS behuizing door te snijden en die vervolgens uit elkaar te trekken.
De verschillende onderdelen zijn nu te zien, tov elkaar in de positie zoals ze ook in werkelijkheid zitten.
Het alu-busje onderaan zit geschoven in de groene spoel, dat is te zien op het volgende plaatje
Daarin is een dunne stift te zien, met daarachter een rond stuk metaal. Dat is de (weekijzeren) spoelkern, die naar buiten gedrukt wordt zodra bij bekrachtiging van de spoel. Dat gebeurt met een slag van ca. 3 mm.
In detail zijn de kern en het busje te zien in
Het alu-busje heeft een tweeledig doel:
- het werkt als scheiding tussen het gedeelte waar de oliedruk heerst aan de binnenzijde van dat busje, en de buitenkant die met de omringende atmosfeer verbonden is.
- het is de “glijlagering” van het weekijzeren kerntje dat ca. 3mm naar rechts bewogen wordt zodra de spoel bekrachtigd wordt.
Het busje zelf heeft een wanddikte van iets van 0,3 mm, en op het plaatje is te zien dat het vervormd en beschadigd is. Op die plek blijkt het busje in langsrichting opengescheurd te zijn, hetgeen goed te zien is.
Op die plek is het aluminium flinterdun, het lijkt daar wel zilverpapier
En aan het kerntje is te zien dat er slijpsporen zijn, en dat slijppatroon is op precies dezelfde manier te zien aan de binnenkant van het alu-busje.
Het gedeelte van het alu-busje links van het stippellijntje zit (redelijk) opgesloten in het ijzeren kerngedeelte van het spoellichaam,
maar het gedeelte rechts daarvan tot aan het bredere stuk zit in het gedeelte van het spoellichaam dat een grotere diameter heeft. Het alu-busje wordt daar dus op geen enkele manier ondersteund.
Door het “slijpproces” aan de binnenzijde van het alu-busje is er dus op één plaats/gedeelte zóveel materiaal verdwenen dat het “zilverpapier” werd. En dat kon de oliedruk, die daar al gauw een paar bar is, niet weerstaan en het barste open.
Daarmee was de weg vrij naar buiten, de olie-onder-druk ging langs de buitenkant van het groene spoellichaam naar de bovenkant, en ook aan de onderkant bij de flens zal het weggelopen zijn.
Discussie en conclusieGeconstateerd is dat er een 1:1 overeenstemming is tussen het slijtage patroon in het alu-busje en dat op het kerntje.
Vastgesteld is dat het kerntje het busje gebruikt als geleiding, het wordt niet op een andere manier in het midden gehouden. Ook niet aan het einde waar de dunne stift tegen een vlak aandrukt, daar zit geen holte waarin hij zich zou kunnen centreren.
Uiteraard is er wél olie aanwezig in het busje, dat kan echter, bij de gebruikte materialen en oppervlakken, slijtage niet voorkomen.
Zodra de wanddikte van het alu-busje , dat ca 0,3 mm is in nieuw-staat, sterk afneemt zal het busje door de aanwezige oliedruk in het busje openscheuren.
Theoretisch is het denkbaar dat het busje al verzwakt was doordat er tijdens de fabricage iets fout gegaan is.
Echter het 1:1 overeenkomende slijtagepatroon op het kerntje en in het alu-busje maakt dit zeer onwaarschijnlijk.
Inmiddels heb ik wat rondgevraagd. Daaruit is gebleken dat er al vaker olielekkages zijn opgetreden bij dit nokkenas-verstel-ventiel, het is ook geen “dood-stock-item”
Mijn conclusie is vooralsnog dat dit een ontwerp/constructiefout is dat op termijn kan leiden tot ernstig olieverlies.
Om die reden ben ik dan ook voornemens ook het tweede ventiel te vervangen, ik zie dat als een investering in hopelijk een lang en plezierig gebruik van mijn C5 Break V6
Ná vervanging zal ik dan het oude ventiel openmaken om te zien hoe het er daar voor staat met de slijtage.
Uiteraard ben ik benieuwd om ervaringen van anderen te lezen die met dit fenomeen te maken gehad hebben, dan wel er iets van weten.
Groet,
JW