Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

152 kw ipv 155 op kenteken.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4867
Pagina 1 van 1

Auteur:  LWaanders [ 22 mei 2009 10:24 ]
Berichttitel:  152 kw ipv 155 op kenteken.

Ik heb een PhII. 3.0 V6 (de ES9/A dus) met variabele kleptiming. Deze motor levert 155 KW, zelfde als de 3,0V6 in de Ph3. Als ik bij het RDW op kenteken kijk zou mijn auto 152 KW leveren, ook bij de carbase van autoweek staat 152 KW. Ik begrijp niet helemaal hoe dit verkeerd kan staan bij het RDW, jullie?

Auteur:  EvilTwin [ 22 mei 2009 10:54 ]
Berichttitel:  Re: 152 kw ipv 155 op kenteken.

Je met je niet al te veel aantrekken van de opgegeven vermogens, het heeft te maken met afwijkende eenheden en het door elkaar gebruiken van incompatibele meetmethoden. Daarnaast zijn er altijd toleranties. Ik heb een tijd lang in een Xm V6.12v gereden met dik 190pk (zpj dus officiëel 170pk), die liep in iedere versnelling door naar de toerenbegrenzer (@6500tpm) als je niet uitkeek ;)

Het is het verschil tussen 242Nm @6000tpm of 246Nm@6000tpm, of 242Nm @6100tpm...etc.
D'r is al een eerder topic over, onder het kopje: 133pk of 136pk.

NB de C5-3 (idem als C6) heeft wel degelijk iets meer vermogen dan de ES9 uit de phase2, dat ligt aan een andere uitlaat. Dus als die op 155kW staan dan betekent dat niks voor de jouwe.

Laatste punt, het zijn eigenlijk allemaal 2.9L motoren (2946cc vandaar ES9!)
vgl 1.8= EW7=1749cc

Auteur:  LWaanders [ 22 mei 2009 17:35 ]
Berichttitel:  Re: 152 kw ipv 155 op kenteken.

EvilTwin schreef:
Je met je niet al te veel aantrekken van de opgegeven vermogens, het heeft te maken met afwijkende eenheden en het door elkaar gebruiken van incompatibele meetmethoden. Daarnaast zijn er altijd toleranties. Ik heb een tijd lang in een Xm V6.12v gereden met dik 190pk (zpj dus officiëel 170pk), die liep in iedere versnelling door naar de toerenbegrenzer (@6500tpm) als je niet uitkeek ;)

Ja, dat gaf wel een wat sneller gevoel dan deze V6 met 6-traps automaat. Ik heb ook een Xm V6 gehad maar dan 24 kleppen (ZPJ4). In z'n 2 kon die 100 km/uur. omdat de vermogenskromme op hoog toerental enorm opliep voelde je een soort boost vanaf 4000 rpm. De ES9 lijkt over het hele toerenbereik hetzelfde in vermogen toe te nemen, (vlakkere koppelkromme)

EvilTwin schreef:
NB de C5-3 (idem als C6) heeft wel degelijk iets meer vermogen dan de ES9 uit de phase2, dat ligt aan een andere uitlaat. Dus als die op 155kW staan dan betekent dat niks voor de jouwe.


Weet je hoeveel vermogen de ES9/A van de C5-3 volgens PSA levert? ik dacht officieel ook 155 KW (211 pk) net als de C5-2.

Auteur:  EvilTwin [ 23 mei 2009 17:27 ]
Berichttitel:  152 kw op kenteken.

LWaanders schreef:
Weet je hoeveel vermogen de ES9/A van de C5-3 volgens PSA levert? ik dacht officieel ook 155 KW (211 pk) net als de C5-2.


Nogmaals, volgens Citroën zelf leverde de ES9J4A in de C5ph2 maar 152kW/210pk. Dus geen 155kW! De C8 versie leverde 150kW.

Daarom staat er 152kW bij de RDW in de database. Heb je XFU in je VIN dan heb je officiëel 152kW. Hoeveel er uit komt kun je op een rollenbank laten testen. Stop er de Clio V6 in en je hebt 187kW...

Voor de C5-3 is er 155kW/215pk opgegeven, net als voor de 407/C6, maar die hebben alle drie XFV in het VIN staan.

NB variabele kleptiming hebben ze allemaal, ongeacht of het ES9J4A or ES9J4(R)S is.

Auteur:  LWaanders [ 23 mei 2009 23:03 ]
Berichttitel:  Re: 152 kw ipv 155 op kenteken.

Aha, ik was blijkbaar in verwarring gebracht door onderstaand stukje op wikipedia. Dit gebruikt als bron de "" Guide des moteurs Peugeot Citroën" http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=22&cat=3. Die info is blijkbaar onjuist, zoals wel meet op wiki. :D

"Initially, the ES9/L could achieve only 194 PS (143 kW). In 2000, Porsche retuned the Peugeot/Citroën version of the engine for the introduction of the Peugeot 607 and Citroën C5. This iteration, called ES9 J4S, can now achieve 207 PS (152 kW). In 2005, Peugeot/Citroën introduced variable cam phasing, improving fuel consumption and slightly upgrading power to 211 PS (155 kW). This version is not used by Renault who is now focusing on Nissan-developed V6."

Wel ongelofelijk stom van Citroën dat ze het zelfs in hun eigen folders verkeerd zetten trouwens, 155KW ipv 152 zoals jij zegt. Zie folder van de C5-Ph2 uitgifte maart 2007. http://mccarrollscitroen.com.au/downloads/c5_brochure_large_file.pdf
En verschillende sites:
http://www.myweb.com.au/citroen/c5_engine_gearboxes.htm
http://www.carsales.com.au/reviews/2006/medium-passenger/citroen/c5/citroen-c5-30litre-v6-1068
http://www.nextcar.com.au/n.citroen.C5.hdi.05feb.html
http://203.210.122.138/default.asp?action=article&ID=556
http://www.wikiproducts.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5 met deze tabel.
Code:
2.0 L EW10 I4  1997 cc (121 in³)  136 PS (134 hp/100 kW) @ 6000 rpm  190 N·m (140 lb·ft) @ 4100 rpm  129 mph (208 km/h)  9.8 
2.0 L EW10 I4 HPI  1997 cc (121 in³)  140 PS (138 hp/103 kW) @ 6000 rpm  192 N·m (142 lb·ft) @ 4000 rpm  130 mph (209 km/h)  9.6 
2.0 L EW10 I4 VVT  1997 cc (121 in³)  140 PS (138 hp/103 kW) @ 6000 rpm  200 N·m (148 lb·ft) @ 4000 rpm  130 mph (210 km/h)  9.1 
3.0 L ES9 V6  2946 cc (179 in³)  207 PS (204 hp/152 kW) @ 6000 rpm  285 N·m (210 lb·ft) @ 3750 rpm  144 mph (232 km/h)  9.7 
3.0 L ES9 V6 VVT  2946 cc (179 in³)  211 hp (155 kW)   143 mph (230 km/h)  8.6

Auteur:  EvilTwin [ 24 mei 2009 14:25 ]
Berichttitel:  Re: 152 kw ipv 155 op kenteken.

d'r klopt sowieso geen moer van die getallen, engelse bron waarschijnlijk? Wiki moet je idd voor oppassen...iedere dwaas kan het aanpassen en in het geval van de engelstalige wiki, dus meest engelse of nog erger amerikaanse dwazen.

De Laguna schijnt overigens juist wel die 155kW versie gehad te hebben (bij Rino "156kW")

Maar nogmaals de ES9 motorcode staat niet in het VIN, wel XFU (152kW) of XFV (155kW) dit kun je makkelijk oncontroleren.

VWB die AUSTRALISCHE folder, die vermeldt ook incorrect het koppel als 320Nm (=Dieselwaarde ;))

Nog een caveat, volgens de types mine lijst van planète is er idd een typegoedkeuring voor de XFV in de C5-2, maar de L5 code erbij leidt mij ertoe te denken dat dit om een (deels) Euro5 gecertificeerde auto gaat, dus vanaf juni2007. http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... hp?t=61939

Het vreemde is dat L4 en L5 normaal gesproken op partikeluitstoot slaan. :? Omdat dit model niet op de Duitse RDW lijst voorkomt (sv2_2008.pdf) denk ik niet dat je die snel tegenkomt, als hij überhaupt al ergens geleverd is, misschien is het wel de Asia/Pacific versie uit de Aussie folder. :idea: De 1.8-16v L5 (EW7A, 6FY) staat wel in de Duitse lijst.

Code:
V6 BVA6 (ES9A) : RCXFUJ, RCXFUU
V6 BVA6 (ES9A dépollution L5) : RCXFVJ


Code:
1.8 16v (EW7J4 EURO4) : RE6FZC
1.8 16v (EW7J4 dépollution L4) : RE6FZB
1.8 16v (EW7A dépollution L5) : RE6FYC

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/