Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Schokken opgelost door 1 eurocent
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=3571
Pagina 1 van 3

Auteur:  laura [ 19 okt 2008 14:20 ]
Berichttitel:  Schokken opgelost door 1 eurocent

Hoi citrofielen,
Ook mijn c5 20.16v schokte licht rond de 1750+2200 toeren.
Bij navraag bij de Citroendealer zij men je moet er maar mee leren leven zoals velen anderen.
Nou zoiets moet je niet tegen mij zeggen, want dat is toch niet acceptabel, mee leren leven. :smt017
Ik heb de egr klep eruit gehaald en 1 eurocent tussen de pakking gelegd, de eurocent wel iets dunner gemaakt en de boel weer gemonteerd 10 min werk.
Het schokken is nu na 2 dagen voor 95% weg en hoe langer de egr klep afgesloten is hoe schoner de motor van binnen wordt., want dat is het probleem, vervuiling.
De eurocent heb ik het achterste gat dus aan de uitlaat kant gelegd tussen de pakking in
verder ben ik overgegaan door alleen maar v power te tanken.
Mijn motor is geen hpi dus of het bij die ook kan weet ik niet.

m.v.g René :smt193

Auteur:  joopbos [ 19 okt 2008 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

schijnt een veel voorkomend euvel te zijn: het lichte schokken rond de 2000 toeren bij de 2.0 16V. We hebben goede ervaringen met RON 98. Onze C5 rijdt nu op Vialle LPI (RON 112, het is een stuk beter dan op benzine, maar zo af en toe komen nog lichte schokjes voor. Het heeft kennelijk iets met het brandstof mengsel te maken (?)
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli uitvoering:

"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.

Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)

Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"

Is er iemand die ervaring heeft met deze reset-procedure? (zal het zelf ook eens proberen)

Auteur:  Hans47 [ 19 okt 2008 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

De reset-procedure heb ik al enkele keren toegespast. De motor loopt meestal goed maar soms een beetje rauw en rumoeriger dan anders. De drie-secondenmethode wil dan zeker helpen.

Hans

Auteur:  ms-c5 [ 20 okt 2008 00:02 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel :smt017

Auteur:  Rene [ 20 okt 2008 08:27 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Nee hoor :smt080

Auteur:  c5maarten [ 20 okt 2008 09:17 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

ms-c5 schreef:
Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel :smt017



Zelfs jij hebt er een :twisted:

Auteur:  Marc [ 20 okt 2008 09:38 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

joopbos schreef:
- vollast (gedurende 2 seconden)"


Vollast. Is dat volgas ? Draai je dan niet de motor in de soep wanneer je dat in z'n vrij doet ?

Auteur:  joopbos [ 20 okt 2008 10:57 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Lijkt me voor 2 seconden geen probleem, is eigenlijk niet meer dan stationair 1x een peut gas geven...:)

Auteur:  Co [ 20 okt 2008 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Wat bij mij goed heeft geholpen, is het (laten) monteren van bougies van de V6. Het schokken is totaal verdwenen.

Auteur:  joopbos [ 20 okt 2008 15:29 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

De 'reset-procedure' en de 'automatische aanpassing van het mengsel' uitgevoerd (uit de 'Vraagbaak C5 van Olving pag. 79) - het lijkt te werken. Ben benieuwd of ze het nu geleerd heeft...:)

Auteur:  ms-c5 [ 20 okt 2008 18:36 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

c5maarten schreef:
ms-c5 schreef:
Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel :smt017



Zelfs jij hebt er een :twisted:


dat wist ik niet, ik ga ook maar eens die V6 bougies erin zetten, die van mij doet het hikken altijd 3 keer als ik het gas loslaat, erg irritant.

Auteur:  joopbos [ 21 okt 2008 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

De reset procedure heeft gewerkt. Geen lichte hikjes of schokjes meer rond de 2000 toeren. De dame heeft het geleerd...:)

Auteur:  joopbos [ 24 okt 2008 17:09 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

De dame had het nèt niet helemaal geleerd... NGK bougies gemonteerd (type LFR5B) i.p.v. Bosch - loopt fantastisch nu. Daarna opnieuw de 3 seconden reset uitgevoerd, gevolgd door de procedure voor het inregelen van de automatisch aanpassing van het mengsel:

"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.

Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)

Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"

We nemen er een borrel op (hik) :)

Het (cosmetische - want het kan niet echt kwaad...) probleem schijnt de volgende oorzaak te hebben:
Het inhouden wordt veroorzaakt door de ugr (uitlaat gas recirculatie) cyclus. Die werkt bij dit type motor het hevigst rond de 2000 omw/min. Elke keer als er uitlaatgas terug in de cilinder komt houdt hij even een beetje in, erg irritant als je een rustige rijder bent (bron: http://www.problemcar.nl). Peugeot schijnt er een software update voor te hebben.

Conclusie: gebruik bougies van Japanse makelij in de francaise.... :smt193

Auteur:  joopbos [ 06 nov 2008 21:04 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

update 6 november: de NGK bougies en de reset procedure is effectief. Tot nu toe geen enkel hikje meer waargenomen. Nooit meer Bosch, Beru of Champion bougies in mijn C5!

Auteur:  ms-c5 [ 06 nov 2008 21:33 ]
Berichttitel:  Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

NGK bougies oké, welke precies, misschien wel handig als een ander die ook erin wil hebben :smt023

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/