Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
ger kingma
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) roetvorming turbo
bij 114.000 kilometer viel ,telkens bij een beklimming van een heuvel of berg, het vermogen van de turbo weg. oorzaak roetvorming turbo. de turbo is schoongemaakt en er zijn twee kleppen vervangen. de prijs voor deze klus bedraagde eur. 600,00 mijn vraag is hoe vormt zich roet in de turbo ? mijn rijsteil is gematigd en gebruik altijd kwaliteits olie en dieselolie. hoe voorkom jij roetvorming in de turbo ? mvg ger kingma
|
08 aug 2008 21:25 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
ik heb eens gehoord (maar de specialisten mogen mij corrigeren) dat een vervuilde of slecht werkende egr klep wel eens de boosdoener kan zijn.
|
08 aug 2008 21:37 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
C5lpbreak
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
Ik heb mijn egr klep al jaren uitgeschakeld bij mijn peug HDi. De egr klep zorgt ervoor dat onder bepaalde omstandigheden uitlaatgas wordt teruggevoerd naar de inlaat, maar of dat nou voor of na de turbo is... Ik heb wel vaak gehoord dat de egr klep de motor inwendig vervuilt.
|
09 aug 2008 07:44 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
Waneer je de egr klep afsluit, dan blijft je motor veel schoner, het is dan ook iets puur voor het milieu, de onverbrande gassen worden dan opnieuw verbrand (vooral bij lang stationair draaien).
wanneer je de egr afsluit, dan heb je dit niet, weet niet of de C5 dit zo prettig vind, heb er zelf geen ervaring mee.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
09 aug 2008 12:27 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
ms-c5 schreef: Waneer je de egr klep afsluit, dan blijft je motor veel schoner, het is dan ook iets puur voor het milieu, de onverbrande gassen worden dan opnieuw verbrand (vooral bij lang stationair draaien). wanneer je de egr afsluit, dan heb je dit niet, weet niet of de C5 dit zo prettig vind, heb er zelf geen ervaring mee. Een turbo draait op UITlaatgas om de INlaatlucht te comprimeren. Of de EGR klep nou voor of na de turbo zit maakt denk ik niet uit. De turbo krijgt ´vieze´ uitlaatgassen om op te draaien, of de EGR nou wat aftapt of niet maakt voor de turbo niet uit. gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
10 aug 2008 00:33 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
turbo van mij is nu schoon heb hem gisteren in duitsland tijdje op 190 km/u laten stomen dan is die hdi weer lekker schoon gaat dan wel 11l/100km gebruiken dat is weer wat minder ![Geniepig slecht :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
_________________
![Afbeelding](https://images.spritmonitor.de/1311432_31.png)
ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
10 aug 2008 17:29 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
Blijft een interessante vraag van de OP. Ik neem even aan doet hier om roetvorming in het schoepenrad gedeelte van de turbo gaat. Nogmaals, of de EGR-klep hier nu invloed op heeft betwijfel ik. Wat Duck schrijft, lekker doorblazen op de Autobahn, dat is misschien prima om de verbrandingsruimte weer lekker heet en dus schoon te krijgen, maar de turbo krijgt dan alleen maar meer ´vieze´uitlaatlucht per seconde te verwerken, dus dat zou alleen maar averechts werken. Anderzins, als je lekker plankt draait de turbo toptoeren en wordt dus heter, zou hierdoor een soort roetverbranding in de turbo kunnen ontstaan en zo een reinigende werking? Duck zou dan wel gelijk hebben, maar ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen. Blijft vreemd, bij slechts 114K dit soort problemen. Iemand een beter idee ?
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
10 aug 2008 17:56 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
ger kingma
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
hartelijk dank voor jullie reacties ik weet niet of het afluiten van de egr klep verstandig ik ben bang voor allerlei foutmeldingen. heeft iemand ervaring met foutmeldingen (e.g.r. klep ) ?
|
10 aug 2008 23:17 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
Ik weet alleen dat al dat gerommel aan de EGR bullshit is, typisch iets voor petjes met tdi's; men vermoedt dat iets niet werkt zoals het hoort en de oplossing is dan blijkbaar afkoppelen De EGR zelf is elektronisch gestuurd en weet ook of hij open of dicht gaat. De EGR is een integraal onderdeel van je inlaat uitlaat en koel/verwarmingsysteem. Uitschakelen levert naast een probleem met emissies ook vertraagde opwarming (zowel blok als interieur), en dus mechanische slijtage op. De EGR komt overigens uit vlak vóór het inlaatspruitstuk, ná de turbo. Alleen de uitlaatgasturbo ziet dus "vuile" lucht van je eigen motor, al is die op zich natuurlijk schoner dan die van de tdi of stadsbus voor je ![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 aug 2008 03:07 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
In een ander bericht meldt de OP dat hij bij zijn nieuwe auto al in de eerste week uitlasgasstoring meldingen had. Zou dat ding zo vies lopen of gelopen hebben dat daardoor de turbo vervuild is en pakweg 100.000 km later problemen krijgt met draaien? Theoretisch niet onmogelijk lijkt me, maar ook weer niet erg waarschijnlijk bij een nieuwe auto.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
11 aug 2008 21:46 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
ger kingma
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
ik rij vaak lange afstanden met de cruise control ingeschakeld. snelheid ca. 130 kilometer per uur - ca. 2.500 tpm comfortabel en iets zuiniger rijden. volgens een citroen monteur is dat de reden voor de vervuiling m.a.w. jij moet de motor af en toe behoorlijk laten werken. volgens hem is dit geval vaker voorgekomen en volgens hem treedt dit probleem vaker op bij de 2.0 dan de 1.6 dieselmotoren. toch vreemd dat vele technische vondsten t.b.v de natuur vragen om een natuurvervuilende rijwijze hoe harder de motor werkt hoe meer afval. mvg ger
|
12 aug 2008 23:58 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
ger kingma schreef: ik rij vaak lange afstanden met de cruise control ingeschakeld. snelheid ca. 130 kilometer per uur - ca. 2.500 tpm comfortabel en iets zuiniger rijden. volgens een citroen monteur is dat de reden voor de vervuiling m.a.w. jij moet de motor af en toe behoorlijk laten werken. volgens hem is dit geval vaker voorgekomen en volgens hem treedt dit probleem vaker op bij de 2.0 dan de 1.6 dieselmotoren. toch vreemd dat vele technische vondsten t.b.v de natuur vragen om een natuurvervuilende rijwijze hoe harder de motor werkt hoe meer afval. mvg ger vind het raar verhaal van die monteur ik rij ook bijna altijd op de CC en geen vervuiling
_________________
![Afbeelding](https://images.spritmonitor.de/1311432_31.png)
ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
13 aug 2008 17:27 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: roetvorming turbo
Dat de EGR klep bijdraagt aan interne vervuiling van de motor is bekend. Maar dat is vooral inlaatspruitstuk en inlaatkleppen. Aan de uitlaatkant is het immers al vuil en zou het hooguit juist iets schoner kunnen worden met EGR.
Waaarom dan toch EGR: Simpel. Het bijvoeren van uitlaatgas draagt bij aan het vullen van de verbrandingsrumte met inert gas. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur en daardoor produceert de motor minder NOx Bijeffect is bij koude motor dat EGR deels onverbrande brandstof kan terugvoeren en zo ook de emissies op dat moment verlaagt.
Dit is zo belangrijk dat auto fabrikanten de interne vervuiling voor lief nemen.
Na aankoop is het enige testmoment de APK. Daar komt de extra NOx uitstoot bij afgekoppelde EGR nauwelijks naar voren. Immers testen bij warme motor en stationair. Vandaar dat er wel mee wegkomt als je hem afdopt en je voor je gevoel zelfs een verbetering merkt (NOx zie je niet).
Enige uitzondering: De HPI. Deze heeft nog meer EGR nodig omdat het schrale mengsel nog heter verbrand. EGR wordt daar gebuikt om het grootste deel van de verbrandingsruimte inert te maken. De Nox die nig geproduceerd wordt wortd opgevangen in een specifieke kat. Bij verzadiging gaat ie regenereren door tijdelijk rijker te draaien. Als je de EGR daar afdopt staat ie dus constant te regenereren. Dit is extra wrang omdat jusit de HPI ook erg veel last heeft van die vervuiling . Hij roet nl. ook nog eens en dus komt het inlaatspruitstuk vol te zitten met drab (verklaart het steeds slechter lopen van HPI's) . Tevens gaat de EGR klep zelf snel stuk. Vergelijkbare Mitsubishi GDI's wordt met 100.000 km onder garantie schoongestraald met cacaodoppen. Citoren laat het aan zijn klanten over (verschil moet er zijn, of is dat nu 'karakter').
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
14 aug 2008 10:08 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|