Auteur |
Bericht |
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
Koppakking 2.0HDi
Klopt het dat de koppakking van een 2.0HDI rond de 200.000km aan vervanging toe is?? M.a.w. is de levensduur van een koppakking afhankelijk van tijd, gebruik, o.i.d. en wie heeft deze al een keer laten vervangen?
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
11 apr 2008 13:18 |
|
|
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Normaal gesproken is dit niet zo te stellen. De ene motor is er gevoeliger voor de andere (constructie, warmte- en koelgeleiding en regelmatigheid), maar ook de rijstijl van de bestuurder en het feit of de motor eerst goed op temperatuur wordt gebracht alvorens vermogen te vragen, spelen mee. Verder is goed en tijdig onderhoud en inspectie belangrijk (denk aan defecte waterpomp, koelvloeistof e.d.), het in de gaten houden van temperatuurmeter (en tijdig anticiperen bij te hoog oplopende temperatuur), met name bij warme weersomstandigheden (filerijden, caravantrekken e.d.). Ik heb zelf 2 auto's met redelijke kilometerstanden gehad en ingeruild (328.000km en 275.000km) zonder ooit dit probleem te hebben gehad. Onze huidige C5 HDI staat op ruim 180.000km en die van vrienden op 190.000km en die hebben dit ook nog niet gehad. Ik heb niet de indruk dat de HDI hiervoor gevoelig is. Op autoweek.nl vind je onder "klokje rond" een Citroen Picasso 2.0 HDI met 360.000km die dit probleem ook niet heeft gehad. Ook de Peugeot 307 HDI (zelfde motor) met 322.000km (lesauto!) heeft het niet gehad. Mochten er echter minder positieve ervaringen zijn, dan hoor ik dat "graag."
|
11 apr 2008 15:01 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Wat ik zo hier en daar opvang is dat als het voorkomt het meestal een 2.0 110PK HDi betreft , ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
11 apr 2008 15:08 |
|
|
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Ik dus ook, vandaar mijn (ietwat ongeruste) vraag...
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
11 apr 2008 15:15 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Is idd heel erg standaard bij de 2.0 hdi. Er loopt ergens al een draadje over, dus je bent niet de enige (de mijne is ook al lang en breed vervangen; het is eerder regel dan uitzondering). Ik weet niet of er bij vervanging een betere in komt die het wat langer uithoudt.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 apr 2008 16:25 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Ik ga dit draadje mijden. Johan
|
11 apr 2008 16:55 |
|
|
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Ik wil hier wel eens een uitspraak over van Johan. Hij zal duidelijkheid in dit vraagstuk kunnen geven, verwacht ik. Bij My Review op autoweek gekeken en nog niet het probleem bij de HDI 110pk tegengekomen (ik heb ze ook nog niet allemaal bekeken, maar met name die met hogere km-standen). Er staat er een op die iemand bij 8.000km heeft gekocht en nu 350.000km heeft gedraaid en ook daarin wordt dit niet gemeld als probleem.
|
11 apr 2008 19:28 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Ik zou zeggen: lees dit draadje eens door: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=896&hilit=koppakkingIk denk dat als je een poll houdt bij mensen die een 81kw HDI hebben met meer dan 250.000, dat de helft ofzo al een nieuwe koppakking heeft gehad. Het staat ook heel vaak in advertenties bij exemplaren van 200.000+ dat de koppakking is vervangen. De mijne heeft er nu bijna 350dkm opzitten, dus ik zal over een jaartje ofzo wel voor de 2e keer aan de beurt zijn Als je niet weet dat het vaker voorkomt, dan ben je al gauw geneigd te zeggen dat het wel aan jouw auto ligt. Het zefde geld voor roest aan de achterklep, de achterruit, de ruitenwisserpomp, corrosie aan de dakrails, scheef roestende achterremmen... allemaal probleempjes waarvan je je niet kan voorstellen dat het ontwerpfouten zijn (omdat 100 andere merken hier geen last van hebben) en dat het wel aan je eigen auto zal liggen, totdat je er achterkomt dat de meesten hier last van hebben.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 apr 2008 23:07 |
|
|
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Citroënnetje schreef: Klopt het dat de koppakking van een 2.0HDI rond de 200.000km aan vervanging toe is?? M.a.w. is de levensduur van een koppakking afhankelijk van tijd, gebruik, o.i.d. en wie heeft deze al een keer laten vervangen? lekkere vent ben jij als dit zo is kan ik nog een paar maanden en mag ik die vervangen
_________________
ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
11 apr 2008 23:40 |
|
|
unknown4u
|
Re: Koppakking 2.0HDi
bij 176 dk stuk, is helaas een kwaal.......van de bouwjaren 2001 tot en met 2004....
|
12 apr 2008 13:00 |
|
|
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
12 apr 2008 13:54 |
|
|
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
GuidoK schreef: Ik zou zeggen: lees dit draadje eens door: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=896&hilit=koppakkingIk denk dat als je een poll houdt bij mensen die een 81kw HDI hebben met meer dan 250.000, dat de helft ofzo al een nieuwe koppakking heeft gehad. Het staat ook heel vaak in advertenties bij exemplaren van 200.000+ dat de koppakking is vervangen. De mijne heeft er nu bijna 350dkm opzitten, dus ik zal over een jaartje ofzo wel voor de 2e keer aan de beurt zijn Als je niet weet dat het vaker voorkomt, dan ben je al gauw geneigd te zeggen dat het wel aan jouw auto ligt. Het zefde geld voor roest aan de achterklep, de achterruit, de ruitenwisserpomp, corrosie aan de dakrails, scheef roestende achterremmen... allemaal probleempjes waarvan je je niet kan voorstellen dat het ontwerpfouten zijn (omdat 100 andere merken hier geen last van hebben) en dat het wel aan je eigen auto zal liggen, totdat je er achterkomt dat de meesten hier last van hebben. Ja, het is zeker mogelijk dat een C5 HDI 80kW daarvoor gevoelig is, maar de koppakking is, in tegenstelling tot de andere kwaaltjes, ook sterk afhankelijk van de wijze waarop de eigenaar met zijn auto omgaat. De genoemde voorbeelden van 300.000+ km die hiervan gevrijwaard zijn gebleven lijken hiervan voorbeelden. Maar goed, het lijkt er sterk dat de HDI 80kW hiervoor meer dan gemiddeld gevoelig voor is.
|
12 apr 2008 17:08 |
|
|
unknown4u
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Ik ben er van overtuigd dat als ik het eerder had geweten dat de koppakking een zwak punt is bij de 81 kw versie ik eerder de moeite had genomen, hoe lastig ook,de kopbouten had nagetrokken. Dit totaal tegen het advies van Citroen in. De kopbouten bleken gewoon los te zitten toen ik de kop verwijderde...................
Volgens mij hadden ze in de fabriek gewoon de laatste fase overgeslagen van 225 graden hoekverdraaiing. Ze zijn niet verder gekomen dan 60 nm.
Man och man wat heb ik een lange pijp nodig gehad om die bouten aan te draaien....Nu bij wijze van spreken nog pijn in de arm ervan.
|
13 apr 2008 10:14 |
|
|
Edwin28
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07 Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Onderstaand het antwoord dat een Citroen monteur op Problemcar.nl geeft ten aanzien van de koppakking van de HDI.
citroenmonteur Professional Echte naam: citro fiel Bedrijf: citroendealer Geregistreerd: 23 september 2004 Berichten: 196 Re: darmen worden hard en water wordt langs expansievat buitengeduwd.Er is een serie geweest hdi met slechte koppakkingen. Dit is te zien aan twee uitstekende lipjes met rond gaatje erin aan de voorkant van de motor. Onder de gallerij door kun je ze net zien. Als alleen de pakking doorslaat is het bijna altijd zo'n pakking met van die lipjes er aan. De nieuwe pakkingen zijn versterkt. Maar gezien het probleem moet echt die kop er af. Bij een Hdi heb je meestal dat er druk in komt en de slangen erg hard als de pakking lek is.
|
14 apr 2008 15:13 |
|
|
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Koppakking 2.0HDi
Edwin28 schreef: ...... darmen worden hard en water wordt langs expansievat buitengeduwd......
.....Dit is te zien aan twee uitstekende lipjes met rond gaatje erin aan de voorkant van de motor.
.....Onder de gallerij door kun je ze net zien.......... Ok, Nu komen natuurlijhk de logische vragen : -Wat zijn darmen? -Twee uitstekende lipjes met een rond gaatje.. -"....Gallerij....". Hoe herken ik dit/deze??
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
14 apr 2008 16:27 |
|
|
|