Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Storing P1160 bij EW10A/RFJ 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 jul 2023 23:07
Berichten: 5
Woonplaats: Zuidlaren
Auto: C5 break 2.0i-16v RFJ Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243000
Kleur: Gris fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Storing P1160 bij EW10A/RFJ
Hoi,

Mijn kernvraag: is de correlatie tussen de gasklepsensor en de druksensor van het inlaatspruitstuk (MAP) van een EW10A/RFJ motor zelflerend/adaptief? Ik had namelijk last van foutcode P1160 (inlaatspruitstuk mengsel samenhang), maar deze lijkt als vanzelf te zijn verdwenen. Zie onderstaand de toeloop (ook ten behoeve van latere zoekopdrachten).

Ik heb laatst de distributieriem inclusief waterpomp van onze C5 vervangen. Bij het ontluchten van het koelvloeistofsysteem schoot het ontluchtdopje van het thermostaathuis uit m’n handen :smt013 Daarop heb ik in m’n zoektocht het luchtfilterhuis even uitgebouwd en toen gelijk de gasklep even tegen de veerdruk opengedrukt om te zien of deze vervuild was; dit viel zo te zien alles mee. Algoed, dopje niet weergevonden dus vervangen door bandenventieldopje, verder ontlucht (viel me overigens mee gezien de dramaverhalen het en der) en motor starten om warm te worden en verder te ontluchten.

Bij het warm worden liep de motor opeens raar. Na het eten nog eens kijken en stukje proefrijden en toen de motor opnieuw warm was opnieuw motorstoring. Na wat proberen kwam ik er achter dat de motor in storing viel als deze terug viel naar stationair toerental. Met enkel gas geven of gas los en uitrollen op de motor was er mee te rijden. Bij terugvallen naar stationair toerental ging het servicelampje aan, meldde het display “storing motormagement”, werd het stationair toerental verhoogd naar circa 1000 toeren, klonk de motor “rauw” (leek een beetje op op drie cilinders lopen) en kon ik geen gas geven - het toerental viel dan gelijk terug naar het verhoogde stationair. Eerst was het stationair toerental na opnieuw starten eerst goed en pas weer storing na terugvallen naar stationair, later was het gelijk na het starten storing.

Later storing uitlezen gaf code P1160 “inlaatspruitstuk mengsel samenhang”. Storingscode resetten hielp niet. Na wat zoeken kwam ik op (onder andere) de volgende mogelijkheden:
- Timing motor foutief (mogelijk distributieriem een tand verkeerd na vervanging) - echter was ik vrij zeker van de juiste montage van de distributieriem, deze had ik na vervanging namelijk nogmaals met de blokkeerpennen gecontroleerd
- Luchtlekkage en daardoor valse licht aanzuigen bij inlaatspruitstuk - echter voor distributieriemvervanging was dit niet en afgezien van het luchtfilter (voor het gasklephuis) was ik niet bij het inlaatspruitstuk geweest. Tevens heb ik rondom het inlaatspruitstuk met remmenreiniger getest op lekkages, maar geen gevonden
- Vocht in stekkers van motorECU of BMI - deze stekkers heb ik gecontroleerd en geen onregelmatigheden gevonden
- Slechte accu - zou nog kunnen, maar wederom voor de werkzaamheden geen last van gehad
- Verhoogde carterdruk welke via carterventilatie in inlaatspruitstuk komt - gecontroleerd door carterventilatie tijdelijk af te doppen, maar dit maakte geen verschil.

Ik probeerde zelf de foutcodebeschrijving te interpreteren en dacht dat het zoiets zou zijn dat de waardes van twee sensoren rond het inlaatspruitstuk niet (meer) met elkaar in harmonie waren - de beschrijving zei immers “samenhang”. Dit zouden dan de gasklepsensor en inlaatspruitstukdruksensor (MAP) moeten zijn, en aan de gasklep had ik immers even gezeten, al had ik mijns inziens niets verstorends er mee gedaan.

Op dit forum vond ik dat de onderdruk bij stationair toerental zonder gebruikers circa 350 mbar zou moeten zijn. Op werk heb ik deze waarde met een universeel diagnoseapparaat (Texa Axone Nemo) uitgelezen en zag waardes rond de 400 mbar en haalde een onderdruk van 200 mbar wanneer ik de gasklep handmatig dichtdrukte (motor smoorde daarbij). Valse lucht kon het dus niet zijn. Helaas kon ik met dit diagnoseapparaat de gasklep niet opnieuw inleren. Na opnieuw de storingscodes te hebben gewist, kwam de storing opeens niet meer terug. De onderdruk was toen mooi 350-360 mbar. Sindsdien weer een 1000 km gereden, storingvrij.

Nu rest mij nog de vraag wat de oorzaak van de storing zal zijn geweest. Ik verwacht dat de correlatie tussen de gasklepstand (dus sensor) en de druk in het inlaatspruitstuk (MAP) verstoord is geraakt doordat ik de gasklep handmatig bediend heb (ter inspectie). Mogelijk dat toen wat lichte vervuiling op de rand van de klep heeft losgelaten, waardoor de opening van de gasklep bij de ingeleerde stand iets groter was geworden, waardoor de druk in het inlaatspruitstuk hoger werd (minder onderdruk). Ik kan me voorstellen dat dit met name bij stationair toerental relatief van grote invloed kan zijn, omdat de motorbelasting en bijgevolg de openingsstand van de gasklep dan minimaal zijn en absoluut kleine verschillen dus relatief vrij groot kunnen zijn. Als de gasklep nu zelflerend is, kan ik me voorstellen dat deze zichzelf heeft bijgeleerd naar de huidige staat van “vervuiling” van de gasklep, waardoor de correlatie met de druksensor (MAP) nu weer klopt. Maar de grote vraag: is dit zo/ is dit mogelijk?

Overigens is het mijn wens de gasklep sowieso nog een keer opnieuw in te leren. In lage toerentallen pakt de motor soms wat langzaam op en ik heb al meermaals gelezen dat opnieuw inleren van de gasklep dit kan verbeteren.

Het rauwe lopen kan ik trouwens als volgt verklaren: de gasklep gaat veerbelast naar zijn uitgangspositie. In deze positie is de gasklep niet volledig gesloten. Bij stationair toerental wordt de gasklep tegen veerdruk in verder gesloten (zelf waargenomen) om de vereiste onderdruk in het inlaatspruitstuk voor stationair toerental te behalen. Wanneer de motor in noodloop valt, wordt de aansturing van de gasklep uitgeschakeld, waardoor deze veerbelast terugbeweegt naar de uitgangspositie, die eigenlijk iets te ruim is voor normaal stationair toerental. Bijgevolg wordt de inspuiting verhoogd om het mengsel niet te arm te maken, echter wordt omwille van het toerental de inspuiting niet volledig stoichimetrisch, waardoor de verbranding niet optimaal is en de motorloop bijgevolg ook niet.

Tot zover mijn relaas, bedankt voor het meedenken ;)

Groet, Emiel


06 nov 2023 00:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
De gasklep is electronisch gestuurd, volgens mij zonder veer.
Wellicht is een klein schoonmaakbeurtje behulpzaam.


06 nov 2023 09:17
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 jul 2023 23:07
Berichten: 5
Woonplaats: Zuidlaren
Auto: C5 break 2.0i-16v RFJ Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243000
Kleur: Gris fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
De gasklep is inderdaad elektronisch gestuurd, maar er zitten twee veren in die hem in een iets geopende stand terugbrengen wanneer hij niet aangestuurd wordt. De elektronische aansturing is twee kanten op tegen de veerdruk in ;)

Gasklep schoonmaken lijkt me sowieso een goed idee


06 nov 2023 14:41
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58
Berichten: 143
Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
Waarmee moet je de gasklep schoon maken, met een koperen borsteltje?


01 dec 2023 01:17
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
Het beste is demonteren en daarna schoonmaken met remmenreiniger en een doek.
Gezien de problemen met de C5 van Emiel, denk ik dat het MM van slag is, opnieuw inleren helpt meestal.


02 dec 2023 00:39
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58
Berichten: 143
Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
Zit er bij die gasklep ook een temperatuur sensor? en is deze ook te reinigen met remmenreiniger?


03 dec 2023 21:03
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 14 mei 2013 05:58
Berichten: 143
Woonplaats: Vollenhove
Auto: C5 2 liter Break, Difference
Opties: Veel !
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: ???
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 777.777,7
Kleur: Lichtblauw Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
Moet deze gasklep dan verwijdert worden van de motor, om te reinigen, of moet je dat nu net niet doen, omdat je dan lekkage kunt krijgen?


04 dec 2023 10:16
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1160 bij EW10A/RFJ
Ja demonteren, anders kun je niet goed schoonmaken, pakking kun je inspecteren en eventueel vervangen om lekkages te voorkomen.


04 dec 2023 21:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 106 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.