Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Cilinderkop vervangen 
Auteur Bericht
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Citro docs is theorie en klopt niet altijd of info is achterhaald, zeker voor oudere auto's, daarom noem ik ze tegenwoordig shit-docs :D


16 sep 2022 21:57
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Ik weet niet of jouw blok van gietijzer is, maar bij een gietijzeren blok deed ik het altijd met een houtbeitel.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


17 sep 2022 09:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Shit-docs, is het zo erg dan? :shock:

Een houtbeitel klinkt heel handig. Ik weet niet van wat voor materiaal mijn blok is, ik neem aan van gietijzer. Het is in elk geval geen aluminium, het lijkt een stuk donkerder. Van wat voor materialen zou het kunnen zijn, behalve van gietijzer?


17 sep 2022 11:12
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Aluminium. Maar dat lijkt me sterk voor een diesel. Je ziet het vanzelf. Als je in het midden van een pasvlak even krast met een hoek van de beitel komt er bij Al een echte kras in. Bij Fe niet.
En dan als afwerking scotchbrite oftewel schuursponsje.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


17 sep 2022 11:47
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
OK, dank voor de goede raad!

Ik ga zo weer aan de slag, straks heb ik die kop er af.


17 sep 2022 11:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
:smt023

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


17 sep 2022 11:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Nou, de kop is er af.

Het viel reuze mee, ik heb de steun van de turbo enigszins gelost. Hierdoor kwam er al aardig wat bewegingsvrijheid in het uitlaatspruitstuk. Alle kopbouten gelost, kop aan beide zijden met mijn handjes beetgepakt en een eerste kantelende beweging naar achter gemaakt. Kop plopte meteen los van de pakking, met een beetje passen en meten en mbv een plankje wat ik tussen blok en kop legde kon ik de kop er zeg maar gewoon uit halen. Uitaatspruitstuk + turbo blijven netjes op hun plek, wachtend op de nieuwe kop.

Kortom, tot hier aan toe een stuk eenvoudiger dan het in eerste instantie leek, Van onderaf heb ik enkel maar die zwarte plastic toeter van de turbo losgemaakt, en de moer vd steun van de turbo wat gelost. Afgezien van de plastic plaat onder de motor niks weg hoeven te halen.

Kan nu even lekker uitrusten, bijkomen van de doorstane emoties, genieten van deze eerste overwinning en eens bedenken wat nu de volgende stap gaat worden. Met de kop naar de koppenreparateur om te vragen wat hij denkt te kunnen doen qua eventuele reparatie, of niet moeilijk blijven doen en een ruilkop op de kop tikken en er in mikken. Kan voor 110 euro een kop krijgen met kleppen en nokkenas plus inlaatspruitstuk al aanwezig. En met alle schroefdraden nog heel.

Ik twijfel behoorlijk vwb de betrouwbaarheid van de huidige kop, 2 vd 4 schroefdraden van de tapeinden die de inspuiters vast zetten kwamen gewoon mee met de tapeinden, evenals de schroefdraad van 1 van de 2 bouten die aan de kant van de distributie onder de motorsteun in de kop zitten. Volgens de sloper die de nieuwe kop heeft liggen zou dit kunnen duiden op een ooit oververhitte motor.


17 sep 2022 15:02
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Mooi dat het soepeltjes ging!

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


17 sep 2022 15:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Met name de mate van vervuiling van kleppen zou mij interesseren. Zomaar een ruilkop erop schroeven zou me jammer lijken. Als het toch losligt, klepgeleiders beetpakken, en gloeiers vervangen? Klepstoters goed schoonmaken, dat soort dingen.


17 sep 2022 16:27
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
En die schroefdraden die gaar zijn waardoor de verstuivers omhoog kwamen en begonnen te lekken?

Want daar begon dit hele verhaal mee, was al de 2de verstuiver waar dit bij gebeurde. De andere 2 schroefdraden lijken nog ok, tapeinden kwamen er soepel en schoon uit.

Gloeiers vervangen? Motor sloeg altijd meteen soepel aan. Die kan ik natuurlijk ook een ander keertje vervangen als het nodig beint te lijken.

Klepgeleiders is wel een prima idee natuurlijk, die zitten toch al in de pakkingset die ik ga kopen. Moet ik alleen ook nog een gereedschapje kopen om de kleppen te kunnen lossen.


17 sep 2022 16:33
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Ik ben nu bij iemand die dit klusje 2x gedaan heeft bij zijn xantia hdi 110, zal later de details posten.
Heb een berg fotos mee, zal ze vanavond uploaden, stuur mij even je email adres, dan deel ik ze met je, dan krijg je een goed beeld.


17 sep 2022 19:09
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4468
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Volgens de foto's en uitleg, kan de de kop compleet met spruitstukken en turbo, van het onderblok getild worden, zelfs de EGR koeler kan blijven zitten.
Het geheel is vrij zwaar, eraf tillen en weer monteren kun je het beste met 2 man doen, het is iets naar voren kantelen en dan omhoog om het geheel eraf te tillen. Er zit geen steun tussen de turbo en het blok, de steun op de tekening is tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk. Let op dit is voor de Xantia 110PK HDI, er kunnen verschillen zijn met de C5, van wat ik begreep is dat er bij de C5 meer ruimte is tussen de kop en het schutbord. Als ik het filmpje zie, dan zou ik zeggen van niet, echter mijn goede vriend bevestigd dat toen hij bezig was met dit klusje aan zijn Xantia, hij heel even bij een C5 met identieke motor kon kijken, dat de C5 meer ruimte heeft.

Ik vermoed dat de documentatie voor de 110PK HDI voor een groot deel, zo niet 1 op 1 gekopieerd is van de 90PK HDI zoals in de Xantia/406. Bij de 90PK staat de turbo de andere kant op, waardoor de kop met spruitstukken en turbo eraf tillen niet mogelijk is (90PK heeft geen EGR koeler). Heb 100 foto's meegekregen van dit klusje, staan klaar in de cloud om te delen als je mij je emailadres mailt ;)


18 sep 2022 01:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Ja, die indruk had ik al, dat er ruimte zat is om kop met turbo en uitlaatspruitstuk en egr klep tesamen weg te halen.
Had wat werk gescheeld maar had ook wat zwaarder geweest.

Hoe dan ook, ik heb de kop er uit gekregen. Ik heb je al gemaild via het forum.


18 sep 2022 07:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Gloeiers krijg je er niet heel uit denk ik.
Het zal niet de eerste keer zijn dat vervangen van gloeiers uitmondt in demontage van de kop.


18 sep 2022 10:28
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 09:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Die zijn er gelukkig alle 4 netjes uit gekomen.


18 sep 2022 17:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.