Auteur |
Bericht |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4077 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Ja zeker je moet alles er afhalen vanaf de bumper en ook alle radiateurs maar ff opletten voor de hydraulische leidingen voor de stuurbekrachtiging die onderlangs lopen
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
14 sep 2022 14:02 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Je bent ervaringsdeskundige vwb die leidingen vd stuurbekrachtiging? Da's dus nog best een uitgebreide toestand, bvb het gas vd airco. Zomaar los laten in de atmosfeer en dan ook nog eens opnieuw laten vullen. Het is een manier, maar ik denk dat ik die maar achter de hand hou als een soort laatste toevlucht. UIteraard wel dank voor de tip. Zoals ik het nu zie gaat het lichten vd kop wel lukken zonder al te veel gedoe. Krijg morgen de ontbrekende stukjes gereedschap binnen en dan ga ik verder met uitbouwen zonder. Althans, dat is de bedoeling. Distributieriem verwijderen, EGR weghalen, uitlaat loskoppelen van het spruitstuk, steun van turbo naar blok en leidingen naar turbo loshalen en dan wip ik die hele toestand er zo uit, kop met spruitstukken en turbo. Dits is uiteraard de simpele versie, in de praktijk zal 1 en ander nog best wat moeite kosten, maar met beleid en geduld moet dat lukken.
|
14 sep 2022 15:35 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Heb de C5 Haynes opgezocht en de betreffende procedure nagelezen, word er niet vrolijk van, geen fijn klusje wat je effe doet Subframe moet inderdaad los om bij de turbo te kunnen komen, word zelfs aanbevolen om de motorkap te demonteren. De motor met bak aan de bovenkant eruit takelen is niet eens zo een gek idee, dan kun je subframe, draagarmen, etc laten zitten. Persoonlijk zou ik dan de koppeling preventief vervangen, als de complete motor er toch uit ligt, daar kun je dan goed bij.
|
14 sep 2022 20:54 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
In mijn Haynes wordt juist weer met geen woord gerept over het subframe, en in de vraagbaak ook niet. In het document wat ik via JW heb gekregen weer wel. De kap weghalen wordt in mijn Haynes ook aanbevolen. Uit wat jij me eerder vertelde over de turbo is het zo dat die met een steun aan het blok vastzit en dat er 2 olieleidingen naar toe gaan. Als ik die dingen loskoppel kan de turbo toch met de kop mee omhoog gehaald worden? Hij zit toch aan het uitlaatspruitstuk gemonteerd?
|
15 sep 2022 08:53 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Ja zit met een steun aan het blok, olie toevoerleiding (flexibel?) en olieretour. De vraagbaak is heel erg summier, daar heb je dus niet veel aan, behalve dan het opzoeken van aanhaalmomenten. Ik sluit niet uit dat Haynes info overneemt uit de officiële PSA documentatie en dat beiden weer info 1 op 1 kopiëren uit oudere werkbeschrijvingen. Om eerlijk te zijn heb ik mijn twijfels of het subframe inderdaad verwijderd moet worden, vaak genoeg meegemaakt dat de officiële PSA documentatie niet klopt.
|
15 sep 2022 09:23 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Zit de turbo aan het uitlaatspruitstuk?
|
15 sep 2022 09:35 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Ja.
|
15 sep 2022 10:45 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Ja de turbo zit aan het uitlaatspruitstuk, dacht met een soort rechthoekige flens. De turbo op deze HDI motor is (iets) kleiner (maar efficiënter) dan zijn voorgangers, de ouderwetse diesels, in vergelijking met moderne motoren is het nog altijd een vrij grote en "lompe" turbo. Om die reden sluit ik niet uit dat de turbo eerst gedemonteerd moet worden, voordat je de kop kan lichten.
|
15 sep 2022 10:50 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Die rechthoekige flens is inderdaad te zien op de video die je eerder plaatste. Maar was niet duidelijk waar die aan vast gezeten had. Mijn plan van aanpak is de uitlaat loskoppelen van het spruitstuk en dan proberen kop met uitlaatspruitstuk en turbo lichten. Hopelijk lukt dit met wat beleid. Anders wordt het plan bijgesteld. Dank voor al je uitleg.
|
15 sep 2022 12:26 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Kun je hier even naar kijken en dan jouw mening geven over wat deze man precies gedaan heeft? Is een lange video maar hij start precies op het punt waarop zichtbaar wordt wat van belang is, amper een minuutje. Zo te zien heeft hij het uitlaatspruitstuk én de turbo gewoon laten zitten, maw hij heeft het spruitstuk los weten te krijgen, en zo te zien zonder veel via de onderkant gedaan te hebben. Of ligt die turbo nou wél naast de wagen tussen die andere dingen. Subframe zie ik nergens.
|
15 sep 2022 16:09 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Volgens mij zit de turbo nog op het spruitstuk, aan de passagierskant. En aan de andere kant van de turbo zie je waar de uitlaat met een klem aan bevestigd moet worden.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
15 sep 2022 16:54 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4510 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
WilC5 schreef: Kun je hier even naar kijken en dan jouw mening geven over wat deze man precies gedaan heeft? Zo te zien heeft hij het subframe laten zitten, het uitlaatspruitstuk losgehaald en de kop met inlaatspruitstuk eraf getild. De EGR meuk laat hij ook zitten, ik zou het persoonlijk voorgoed eruit halen Als je de uitlaat losmaakt van de turbo, de steun verwijderd, dan zou je het spruitstuk naar achteren kunnen trekken, om uit zijn tapeinden te bevrijden. Het blok ligt 15 graden achterover gekanteld, weinig ruimte tussen de motor en het schutbord, ik dacht dat het bij de Xantia krap was met de 90PK HDI, waar geen intercooler spul op zit.
|
16 sep 2022 02:14 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Laat alles maar zitten, voordat je bij de strenger wordende keuring door de mand valt. Van een schone egr heb je weinig last. En als je egr niet schoon is, weet je dat je motor aandacht nodig heeft.
|
16 sep 2022 09:06 |
|
|
WilC5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16 Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Ok, dat klinkt veelbelovend makkelijk.
Als ik doe wat jij zegt, uitlaat afkoppelen van turbo en spruitstuk naar achteren halen, blijft dat hele geval dan netjes hangen of dien ik dat op 1 of andere manier te steunen om te voorkomen dat het naar beneden stort? Denk je niet dat enkel steun van turbo losmaken van de kop en spruitstuk losschroeven van de kop voldoende is, zou ik dan de kop niet al los kunnen wippen van de pakking en naar voren kunnen halen?
Waarom zou je de egr toestand weg laten?
C5jan, ik zit in Spanje, zijn hier ook wel streng bij de apk, maar volgens mij wordt het hier niet zo dat ze zo nauw gaan kijken dat ze de egr gaan missen. Maar zou kunnen. En je hebt natuurlijk wel gelijk lijkt me, als je problemen hebt met je egr klep moet je de oorzaak in je motor zoeken.
|
16 sep 2022 09:26 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Cilinderkop vervangen
Ja, als je egr gaat klapperen door vervuiling moet je het elders zoeken. De roetproductie is dan daadwerkelijk hoog. Iets later doorschakelen bijvoorbeeld, betere diesel tanken, verstuivers die op zijn, ik roep maar wat.
|
16 sep 2022 10:03 |
|
|
|