Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Cilinderkop vervangen 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Eén ding snap ik niet. Het gaat niet over jouw probleem, maar meer in het algemeen.
In aluminium worden vaak tapeinden gebruikt omdat de bedoeling is dat die blijven zitten. Dit om te voorkomen dat het schroefdraad, veel zachter dan bij staal, snel uitslijt.
Waarom dan hier rekboutjes gebruikt die volgens voorschrift elke keer vervangen moeten worden?
Is er iemand die daar een antwoord op heeft?

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


18 sep 2022 18:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Die rekbouten zitten vast in het blok, in de gaten in de kop waar ze doorheen gaan zit geen schroefdraad, zijn gewone gaten.


18 sep 2022 18:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
WilC5 schreef:
Die zijn er gelukkig alle 4 netjes uit gekomen.

Meet ze gerust nog even door voordat je ze monteert, en erna. Die dingen zijn erg kwetsbaar.


18 sep 2022 18:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Ga ik doen, dank voor de tip. :smt023


18 sep 2022 19:03
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
WilC5 schreef:
Die rekbouten zitten vast in het blok, in de gaten in de kop waar ze doorheen gaan zit geen schroefdraad, zijn gewone gaten.



Ik heb het niet over de kopbouten, maar over de tapeindjes voor de bevestiging van de verstuivers.
Bij mijn 1.6HDI zaten die in de kop.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


18 sep 2022 19:26
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
1.6HDI is een heel andere motor, met hele andere reparatieprocedures ;)


18 sep 2022 19:46
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Aha, zijn dat ook rekbouten?


18 sep 2022 19:46
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Ja, maar van dat formaat zou ik ze eerder boutjes willen noemen.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


18 sep 2022 19:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
C5HDI110 schreef:
1.6HDI is een heel andere motor, met hele andere reparatieprocedures ;)


Ok, maar dan blijft de vraag: waarom geen "gewone" tapeinden die kunnen blijven zitten om de schroefdraad in het zachte aluminium te sparen?

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


18 sep 2022 19:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Mosterd:
https://youtube.com/shorts/mKsLJe4pgGs?feature=share


22 sep 2022 13:34
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Ja, bij een gewone bout die niet muurvast zit werkt zoiets mooi. Ik heb ze er zelfs wel uitgekregen door in het geboorde gaatje een inbussleutel te tikken.

Maar in een tap voor je niet zomaar een gaatje, en mocht dat gaatje boren toch lukken dan heb je met het gereedschapje dat in dat filmpje gebruikt wordt grote kans dat de tap splijt. Heb ik zo begrepen hoor.

Wel bedankt trouwens!

Ben nu bezig met een poging de kop te repareren mbv koud lassen of vloeibaar metaal zoals dat spul in het Spaans heet. Soort epoxy.
Ben aan het wachten zodat dat spul tijd heeft om echt maximaal uit te harden voordat ik ga proberen de verstuiver vast te zetten met het minimale voorgeschreven aanhaalmoment van 27Nm. Voorgeschreven is 30Nm +/- 3.

Als dat houdt dan zou ik die kop weer moeten monteren om te kijken wat er gebeurt als de motor draait, steeds wat meer toeren.
Ik ga er van uit dat de bout er uit plopt, maar vermoedt wel dat het zou kunnen werken.

Ik kon het niet laten om dit te proberen, mede omdat ik altijd voorstander ben van het proberen op te lossen met minimale en voorhanden zijnde middelen. En dat spul, nural 27, had ik nog liggen.


22 sep 2022 13:54
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Met zo een "linkse tap" heb ik het eens geprobeerd, de tap brak af :(
Het verhaal van geluk bij een ongeluk, de kop was nodig voor een blokwissel en bleek bij nader inzien niet de juiste te zijn.

Van dat vloeibare metaalspul voor alu heb ik ook gehaald in Zweden bij de Biltema, soort 2K spul, kun je in boren en tappen als het hard is, tenminste dat staat op de verpakking.


22 sep 2022 22:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Wat ik al verwachtte is helaas ook gebeurt, bij het vast draaien van de moer kwam het tapeind met klontje "vloeibaar metaal" los.

Nu even denken over volgende stap, deze kop naar een reparateur brengen met de vraag of zij er nog iets goeds van kunnen maken, of maar meteen een 2e hands kop op de kop tikken. :smt017


25 sep 2022 16:58
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 471
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 360.090
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Nog even een update, vandaag de klus eindelijk geklaard, heeft even geduurd maar goed, zij heeft een nieuwe tweedhands kop.

Was spannend hoor, stap voor stap de boel weer opgebouwd, voor het eerst distribiutieriem vervangen bij deze wagen. Is makkelijker als verwacht. En nadat alles gemonteerd leek nog eens goed nagelopen, heb ik alles wel goed vastgezet?

Stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd te starten. En dat lukte na een tijdje pruttelen vanwege lege dieselleidingen. Maar er was een foutmelding, kwam ook niet boven de 3000 toeren. Lexia er aan, fout in een sensor van de dieselafdeling, P0190. Even goegelen, de sensor van de commonrail. Even kijken waar die zit, en zie ik daar een rood stekkertje loshangen. :o

Vastgezet, was niet makkelijk want zit goed verstopt, en toen werkte alles naar wens. Proefritje, loopt weer als een tierelier, beter als voorheen. Meer vermogen. Niet zo gek, want bij 3 van de 4 verstuivers lekte de boel een bietje. Ook zat een deel van het spruitstuk vol bagger. Nu weer mooi schoon.

Dus al met al ben ik weer blij dat ik wat geschikt gereedschap heb en er min of meer mee overweg kan. Zo blijft een dame op leeftijd toch een fijne ervaring. :citrofiel


27 okt 2022 22:17
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4497
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Cilinderkop vervangen
Dat heb je mooi gedaan, is geen makkelijk klusje :smt023


27 okt 2022 22:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.