Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Olie automatische versnellingsbak C5(sealed for life?) 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jun 2022 08:27
Berichten: 12
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 203100
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Olie automatische versnellingsbak C5(sealed for life?)
Sinds 2 jaar ben ik de 2e eigenaar van deze auto. Auto is altijd dealer onderhouden geweest.
En dan vallen me toch een paar dingen op. Het zijn geen rampen maar netjes is anders.

De bovenste radiator bevestigingen zijn beide stuk. De plaat onder de motor wordt met parkers vastgehouden i.p.v. de originele boutjes.

Wel belangrijk: Ik vond al vrij snel de automaat niet echt bij de "tijd". Met name het oprijden van een kruising ging "vreemd". Eerst even niks en dan na wat meer gas schiet je weg. Naar de dealer. Niks bijzonders; dat kwam door het zelf lerende karakter en moest ik aan wennen.
Later constateerde ik wat versnellingsbak olie boven op de bak. Niet veel of dat het er beneden verschrikkelijk vies uitzag. Dit heb ik inmiddels verholpen door wat kit om de kabelboom aansluiting aan te brengen.

Gelet op het karakter van de bak heb ik besloten om zelf de olie van de bak te vervangen, te meer na het lezen van de diverse positieve verhalen op het forum.
Ben daar wel van geschrokken, er kwam maar 1,5 liter olie uit i.p.v. de verwachte ca 3 liter. Het is me een raadsel waar deze olie gebleven is of hij heeft al heel lang moeten lekken. En waarom was de onderkant dan niet besmeurd?

De auto rijdt inmiddels weer perfect maar als je zeker wil weten hoe het onderhoud wordt uitgevoerd moet je er bij de dealer klaarblijkelijk bij blijven staan of het zelf doen.


13 jun 2022 09:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 18:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie automatische versnellingsbak C5(sealed for life?)
@JohnW:
Over de bodem plaat, de orginele boutjes hoef je niet blij te zijn, de bedoeling daarvan is, dat je ze erin moet drukken en met loshalen, een kwartslag draaien, daarvoor hebben ze een speciaal model.
Zelf heb ik ze inmiddels vervangen door M6 boutje, die blijven goed zitten en vallen er ook niet willekeurig uit.
Groet,
Kees.


13 jun 2022 11:37
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 maart 2019 22:19
Berichten: 363
Woonplaats: Lelystad
Auto: C5 berline 2.0i 16v Exclusive
Opties: Alarm, Xenon en blijkbaar dubbelglas :)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 11305
Productienummer: 0134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 295000
Kleur: Zwart metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olie automatische versnellingsbak C5(sealed for life?)
"Wel belangrijk: Ik vond al vrij snel de automaat niet echt bij de "tijd". Met name het oprijden van een kruising ging "vreemd". Eerst even niks en dan na wat meer gas schiet je weg."

Ik herken de zaken die je omschrijft. Mijn AL4 was ook niet bij de tijd. Bij gasgeven vanuit stilstand of lage snelheid leek het of de auto wat inhield alvorens er als een speer vandoor te gaan. Wat mij destijds geholpen heeft is het reinigen van gasklephuis, reinigen van de mapsensor en nieuwe bougies. Nadien heb ik de adaptiewaarden opnieuw ingeleerd met de Lexia. Daarna reageerde de auto al een stuk allerter.
Feit bleef dat de automaat nog niet top was. Hij bleef wat hangen in de versnellingen, wilde wel overschakelen maar deed het toch niet. Vooral in heuvelachtig landschap, in de bergen was het nog erger.
Ik heb daarop de automaat laten spoelen en de solenoid kleppen vervangen (bij Oldenhage). Bij mijn automaat bleek ook het olieniveau aan de lage kant.. sealed for life? Waarschijnlijk hadden ze geen hoge pet op van hun eigen product :-p
Maar nu schakelt de automaat veel soepeler, sneller/duidelijker. Ook de kruipfunctie is wat sterker nu.

Over beide zaken is veel geschreven op het forum.

Ps: een beetje onbehouwen zal de AL4 wel blijven, maar dat kun je zelf deels beïnvloeden met je rechtervoet.

Verstuurd vanaf mijn M2007J3SY met Tapatalk

_________________
"Goed zweven is ook een vak"
Afbeelding
In het bezit van Lexia, maar (nog) een "rookie"


20 aug 2022 09:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.