Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Distributie riem vervangen C5 automatic 2006 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 jun 2022 08:27
Berichten: 12
Auto: Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 203100
Kleur: Grijs metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Distributie riem vervangen C5 automatic 2006
Heb recentelijk de distributieriem, waterpomp , span/geleide rol en de riem van dynamo/AC vervangen van mijn C5.

Omdat ik als niet professioneel sleutelaar en volkomen leek op het gebied van citroen toch bepaalde dingen tegenkwam die ik nergens in de berichten of handboek heb gelezen wilde ik dit voor de echt handige knutselaar die het ook eens wil proberen op een rijtje zetten.

Ik had een (goedkoop) distributiesetje gekocht, geschikt voor (bijna)alle Citroëns gekocht, weggegooid geld want helemaal niets was bruikbaar.
Tevens had ik Hayens Manual, voor alle typen C5 van 2001 tot 2008 aangeschaft. Mijn type distributie staat er niet in. Ja een korte vermelding dat er ook typen waren met 1 centrale bout, maar voor de rest moest je het maar uitzoeken.

Ik heb tevens een Alfa 155 Q4, een Lancia Delta Integrale met een Alfa uiterlijk, en ik dacht dat dit het summum van sleutel onvriendelijkheid was, maar de C5 steek hem wat de distributie betreft naar de kroon. Bij de Alfa zie je het zitten maar kom je er zonder de halve motor te demonteren niet bij, bij de C5 zie het niet eens zitten en doe sommige je dingen op de tast.

Voorbereiding; Wat heb je absoluut nodig:
1 De blokkeerpen voor de krukas poelie. LET OP: het door mij aangekochte niet origineel Citroën,
moest ik eerst langs de slijptol halen voordat hij paste. (Tip van een vriendelijke garagist)
2 Een boortje 5 MM, voor de blokkade van de poel van de uitlaat nokkenas. ene past perfect, de
andere moet ook eerst langs de slijptol
3 Sterke dop 22 MM en bijbehorende stangen voor de krukas poelie, die had ik al voor de Alfa.
4 LET OP: check of de inlaatnokkenas geblokkeerd kan worden, de mijne kan het niet en kijk of er
merktekens op staan, meestal in witte verfstrepen op poelie en kap. Zo niet breng ze dan eerst
aan door gebruik te maken van blokkeerpennen(boortje) van de krukas en uitlaatpoelie, voordat
je wat loshaalt. Als je dat vergeet moet je hem volledig handmatig gaan afstellen.
5 Voor het loshalen van de bovenste kap heb een los 4 MM inbus sleuteltje. Het korte eind moet
nog iets korter gemaakt worden, want anders kom je er niet bij. Waarom daar b.v. niet boutjes
met een platte kop zijn ontworpen, dan je er in ieder geval met een steek/ringsleutel bij is mij
een raadsel.
( Ik had dat "opgelost" door de motorsteun te verwijderen)
6 LET OP; Voor het loshalen van de waterpomp heb je een dop torax E7 nodig.
Ben ik nergens tegengekomen, en moest ik horen van de dezelfde garagist.
Topper die man.
7 Het aanhaalmoment van de krukas poelie heb ik wel op het forum kunnen vinden.
50 NM en daarna 180 graden doordraaien, en daar heb je sterke spullen voor nodig.
Zie 3 en dan ook nog met een verlengbuis erop.

Ik kon het werkplaats boek volgen tot aan de distributie zelf. Mijn exemplaar heeft op de krukas poelie 1 centrale bout en een blinde poelie, geen gaten voor een pen. De inlaat poelie heeft geen gat voor een pen en is dikker dan de plaatje in het manual, zal denk ik een soort Vanos bevatten.

Plaats van de blokkeerpen van de krukas zit boven de aandrijfas tegen de bak. Hij zit diep verscholen, het is even zoeken en welhaast onbereikbaar. Op de blokkeerpen had ik een stukje tuinslang gemaakt en dat ging een stuk beter.

Het loshalen van die ene centrale krukasbout ging vrij makkelijk, ik kan me niet voorstellen dat die op de juiste was vastgezet.
Het aanhalen van die bout was spannend omdat ik op ergens had gelezen dat die afbrak bij iemand. Maar met verlenging kon ik hem toch 180 graden verder krijgen en het bleef heel.

Ik heb verschillende keren mogen lezen en van de garagist vernomen dat de blokkeerpen van de krukaspoelie niet mag worden gebruikt worden bij het vastzetten. Maar op mijn vraag hoe ik dan de bout moest vastzetten bij een AUTOMAAT bleef hij het antwoord schuldig.
Goed of fout ik heb hem er wel voor gebruikt en dat ging prima.

Waterpomp, na verwijdering hitteschild 8 MM en (verlengde) moeren, ik dacht 13 MM, je kan ze amper zien, laat staan erbij komen, staat er in het manual "verwijder de pomp. Dat gaat dus niet want de tapeinden zitten er nog in. En die kan je er met een dop torax E7, op het eindstukje, uitdraaien. Nergens tegengekomen of gelezen, maar zonder deze wetenschap loop je letterlijk vast.
En de tapeinden eruit dan trek je hem er zo vanaf. De waterslang zit er "koud" in, voor de zekerheid heb ik er in de waterpomp toch maar ouderwetse (bruine) bloeibare pakking ingesmeerd.

Note: gelet op de klaarblijkelijk vele uitvoeringen van de distributie durf ik niet met 100 % zekerheid te zeggen of alle door mij genoemde maten van sleutels en moeren ook voor uw C5 zal gelden, maar het is in ieder geval een richtlijn.

Als je alles weet, met het handboek erbij de juiste spullen is het te doen, maar is toch een hele klus die ik de niet geoefende huis/tuin/keuken sleutelaar niet zonder meer zou aanraden.


10 jun 2022 07:17
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 09 jun 2016 03:57
Berichten: 312
Woonplaats: Egmond Binnen
Auto: C5 Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 290000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie riem vervangen C5 automatic 2006
Net naar dit topic gerefereerd en ook maar gelijk mijn dank uitspreken voor de duidelijke omschrijving. het heeft mij geholpen om het zelf te doen.
Dank dus voor de complete en duidelijke omschrijving!


25 okt 2022 15:40
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 jul 2023 22:07
Berichten: 5
Woonplaats: Zuidlaren
Auto: C5 break 2.0i-16v RFJ Caractère
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243000
Kleur: Gris fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributie riem vervangen C5 automatic 2006
Ik heb onlangs ook zelf de distributieriem inclusief waterpomp vervangen van onze C5 benzine 2.0i-16V. Ik dacht voorbereid te zijn met het Haynes werkplaatshandboek en had de daarin afgebeelde blokkeerpennen al gedraaid, maar kwam er bij het openen van de distributiedeksels achter dat ik een ander type motor had, namelijk de EW10A oftewel RFJ motor. Al zoekend kwam ik toen langs dit topic, daarom dacht ik nu hier even enkele aanvullingen te geven :)

1. Ik heb zelf een blokkeerpen voor de timing van voor de krukas gedraaid. De afmetingen uit Haynes afbeelding 3.13 voldoen. Ook vond ik online de afmetingen van de originele blokkeerpen (.0189.R), zie bijlages.
2. Bij mijn RFJ motor kon ik beide nokkenassen (zowel inlaat (met variable kleptiming verstelling) als uitlaat (vaste poulie)) blokkeren. In plaats van het originele gereedschap .0194.B heb ik 5 mm boortjes gebruikt. Het blokkeergat van de inlaat heeft wat ruimte, die van de uitlaat gaat er erg strak (maar dus sekuur) in.
5. Het bovenste distributiedeksel heb ik losgesleuteld met een 1/4" dopje inbus 4. Het middelste boutje zit wat dieper, dus hiervoor heb ik een gewoon inbussleuteltje gebruikt.
8. Ik heb vóór het verwijderen van de oude distributieriem met lakstift merktekens gezet op de distributieriem en nokkenas- en krukaspoulies. De merktekens op de distributieriem heb ik overgenomen op de nieuwe distributieriem, zodat ik zeker wist dat het aantal tanden tussen de poulies klopte. Ik zou mijn tussentandafstanden hier kunnen vermelden, maar die zijn natuurlijk afhankelijk van waar je de merktekens plaatst op de poulies.
9. Mijn krukaspouliebout zat aanzienlijk vaster dan bij topicstarter. Bij gebrek aan luchtsleutel heb ik de 4e versnelling van de handmatige versnellingsbak ingeschakeld en toen met een 1/2" dop de bout losgedraaid. Let op: hierbij wel de motorsteun weer monteren, anders draai de motor zich weg ten opzichte van de versnellingsbak. Vastzetten heb ik ook met de krukasblokkeerpen gedaan. Dit zou ook kunnen met een versnelling ingeschakeld, echter dient je dan in verband met de variabele krukaspoelie de timing tussen krukas en nokkenassen nadien nogmaals te controleren.
10. Voor de waterpomp inderdaad het E7 dopje nodig gehad om het draadeind rechts boven (gezien in rijrichting) te verwijderen. De waterpomp schuift aan de achterkant bij de inlaat in de koelvloeistofbuis achter de motor. Na hierop een nieuwe O-ring met wat vaseline te hebben geplaatst schoof de waterpomp er eenvoudig met een geruststellende "klik" op.
11. De distributiekrukaspoulie heeft verstelruimte op de krukas. Door de blinde accessoirekrukaspoulie van de multiriem kun je vooraf geen merktekens zetten en heb je dus echt de krukasblokkeerpen nodig. De verstelruimte van de distributiekrukaspoulie is gelukkig wel begrenst door een losse inlegspie, dus het is niet mogelijk de krukas bijvoorbeeld 90 graden verkeerd te zetten.
12. In het zakboekje (zie downloadsectie) wordt vermeld dat je ook gereedschappen .0189K (clip voor vasthouden distributieriem op krukaspoulie), en .0189S(1&2) (spanrolimmobiliser) nodig hebt. Zonder deze gereedschappen is het ook goed te doen, alleen zul je dan zelf de spanrol tegen de veerkracht in moeten bedienen (bijvoorbeeld door de aanwijsnaald omlaag te drukken) om de distributieriem op de spanrol te kunnen geleiden.
13. De instructies melden dat je het onderste distributiedeksel terug moet monteren alvolens de distributieriemspanning af te stellen. Dit is nodig omdat de onderste twee boutjes van het distriebutiedeksel schuil gaan achter de blinde accessoirekrukaspoulie. Echter, met het onderste distributiedeksel geplaatst kon ik geen inbussleutel met meer op de spanrol plaatsen. Ik heb de boutjes van het distributiedeksel dus pas na het afstellen en controleren van de distributieriemspanning vastgedraaid.

Verder ben ik het eens met de topicstarter dat je vrij veel handelingen bij gebrek aan zicht op het gevoel moet uitvoeren.

Tot slot wil ik nog verwijzen naar de zakboekjes in de downloadsectie waar de officiële procedures (bondig) zijn beschreven. Ik vond het handig deze er naast te houden.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


05 nov 2023 15:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.