Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

initialiseer procedure 2.0i 16V
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22747
Pagina 1 van 1

Auteur:  JanSr [ 23 nov 2021 12:51 ]
Berichttitel:  initialiseer procedure 2.0i 16V

Weet iemand hoe de initialiseer procedure voor de 2.0i 16V precies werkt?

De Lexia geeft verwarrende teksten, zoals "wacht tot de EGR klep 10 tikken heeft gegeven"
Mijn EGR klep tikt niet. Is de rest van die procedure dan zinloos?

Dat geldt ook voor "wachten tot de fan aanslaat". Stopt de procedure als je daar niet op wacht?
Met winterweer komt mijn motor niet boven de 93,5° en pendelt dan een paar graden op- en neer. Dat wijst er op, dat de thermostaat werkt. En dan kan je heel lang wachten tot die fan aanslaat.

Of is het criterium het bereiken van de werktemperatuur?

Auteur:  BJG [ 26 nov 2021 13:47 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Jan dit is niet zo relevant allemaal, het gaat om het 0-stellen en opnieuw inleren van de mengseladaptie, in dat andere draadje heb ik je uitgelegd hoe je het eventueel via OBD-kunt uitvoeren.
Heb je aanwijzingen dat het met de Lexia niet gelukt is?

Auteur:  JanSr [ 26 nov 2021 13:53 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Ik heb je procedure gevolgd en met de Lexia gekeken naar de koelwatertemperatuur, omdat ik bij een eerdere poging al had ontdekt, dat die fan maar niet inkwam.

Om die reden weet ik dus niet of die initialisatie "gelukt" is. Tevens omdat via de Lexia methode de EGR klep niet tikt.

Uit het blote feit, dat ik nu geen storingen meer heb, leid ik af dat het wel gelukt is.

Ik blijf dus op zoek naar een list om vast te stellen of die initialisatie gelukt is. Ik weet niet wat dat proces verondersteld wordt te doen, iets met het mengsel, maar wat daarbij gebeurt of niet, geen idee. Vandaar.

Auteur:  JanSr [ 26 nov 2021 14:04 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Zie hier:

https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 3/#2111261

Motor op bedrijfstemperatuur laten komen is voldoende, lees ik hier.

Auteur:  JanSr [ 02 dec 2021 16:25 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Te vroeg gejuicht:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Citroen

============1==============
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============2==============
P0410
Raw code: 0410
ECU: 10
OBDII: Secondary air injection (AIR) system - malfunction

============3==============
P0341
Raw code: 0341
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Camshaft position (CMP) sensor A, bank 1 - range/performance problem

============4==============
P0410
Raw code: 0410
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Secondary air injection (AIR) system - malfunction


De auto rijdt prima.
Waar zullen we maar eens beginnen?
Diagnose, zoals BJG zou zeggen.

Nou nog ff hoe.

Auteur:  canero [ 02 dec 2021 16:49 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

viewtopic.php?f=5&t=22525&start=315

Ccinq en C5HDI110,
Geen zorgen om gemis, het topic gaat hier gewoon door :smt038

Jan, mijn bewondering voor je vasthoudendheid om het onderste steentje boven te krijgen; bij een ander was mijn ex-dame mogelijk al bij de schroot beland...

Auteur:  JanSr [ 02 dec 2021 21:05 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

@canero:

Dat komt hoofdzakelijk omdat het ding goed functioneerde als boodschappenwagen. Op het hoogtepunt van de crisis begon het gedonder pas na een half uur.

En doordat de auto altijd zo'n oppassende baas had, is hij te net en te goed om weg te doen.
En er zit er ook nog een nieuw lederen interieur in. We genieten dus nog steeds.

Zo'n storinkje zo nu en dan, ach ja.

Auteur:  C5HDI110 [ 03 dec 2021 02:12 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Gezellig, het gaat hier verder :D

Mijn ervaring met een C5-ph2 2.0-16V is dat de procedure niet voltooid is als je niet wacht tot de fan is ingeslagen. Heb een keer de procedure moeten afbreken omdat het laat werd, stotterproblemen bleven, ik had bougies verangen met juist type. Volgende dag de procedure volledig afgemaakt, tot de fan insloeg, en weg stotterproblemen.

Auteur:  JanSr [ 03 dec 2021 11:34 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Misschien ligt dat aan een Ph2. Bij mij werkte het probaat (tot gisteren).
Morgen maar weer eens initialiseren.

Auteur:  BJG [ 03 dec 2021 17:23 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Nogmaals: initialiseren lost geen problemen op mbt de P0341 die je hebt.

Mijn tip: Controleer voeding en massa op de sensor, en daarna het signaal mbv een scope, ik las dat je een kundige kennis hebt in het bezit van dergelijk gereedschap.

Auteur:  JanSr [ 03 dec 2021 17:25 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Ben ik ook van plan. Dank voor de tip.

Gek genoeg heeft de auto nergens last van.

Auteur:  Matthijs309 [ 06 dec 2021 17:03 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Die sensor wordt alleen in het begin gebruikt om de cilinder positie te bepalen, daarna kan hij gewoon verder tellen met het vliegwiel.
Het kan dus best zijn dat bij starten het prima gaat, maar tijdens het rijden ineens rare (of geen) signaal meer krijg van je nokkenas sensor waardoor je fout gelogged wordt.

Auteur:  JanSr [ 06 dec 2021 17:09 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Waar zit dat kreng?

Auteur:  Matthijs309 [ 06 dec 2021 17:11 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

Hier: viewtopic.php?f=5&t=22525&start=285

Auteur:  jantje1948 [ 07 dec 2021 11:50 ]
Berichttitel:  Re: initialiseer procedure 2.0i 16V

JanSr schreef:
Waar zit dat kreng?


Daar hebben we in je andere topic een hele discussie over gehad.
Volgens mij heb je die al vervangen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/