Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2019 09:58
Berichten: 110
Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 201000
Kleur: grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Hey allemaal,

Ik rij nu al 2 jaar met m'n C5 en ben er nog heel tevreden over, buiten 1 ding: Het verbruik.

Zelfs als ik er bijna als een oude dame (of heer) mee rij, geraak ik niet onder 8 L / 100 km en dus max 800 km ver met een tank van 67 liter. Ik tank ook 98 om de motor te sparen van al de ethanol dus de prijs voor een volle tank is toch gemakkelijk boven de 100 EUR om de 3 weken.

Ik gebruik hem dagelijks voor het woon/werk verkeer (circa 66 km allemaal via de E19 tussen Kontich en Vilvoorde).

Nu dat de benzine prijs zo hoog staat, ben ik dus aan het denken om er een installatie voor CNG erin te laten zetten. Maar daar de wagen al 17 jaar enkel op benzine heeft gedraaid, weet ik niet of dit goed is voor de wagen. Ik heb schrik dat ik meer slecht zou doen dan goed voor de motor.

Wat is jullie gedacht hierover?

ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.

_________________
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020


23 aug 2021 12:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
hmm tja als CNG beter verkrijgbaar is in de buurt dan kan dat een overweging zijn.
de opslag druk is wel veel hoger, ik gok dus dat het gewicht van de tank ook beduidend hoger zal zijn.
wat betreft de motor, geen idee wat dat er mee doet, op lpg zou een en ander wel gaan afhankelijk van t type motor.

gaarne wat meer info ?

groet,

zweef...

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


23 aug 2021 14:08
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2019 09:58
Berichten: 110
Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 201000
Kleur: grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
ik rij nu met een C5 PH I 1.8 115 pk van 2004.

km stand is momenteel 94000 km.

welke info heb je nog nodig?

_________________
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020


23 aug 2021 15:11
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Geregistreerd: 03 jun 2011 18:31
Berichten: 1797
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
LPG lijkt me toch een stuk goedkoper , en zeker omdat LPG niet wordt belast in Belgie

_________________
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.


25 aug 2021 19:52
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
WV84 schreef:

ter info: ik heb ook LPG overwogen, maar de tank opties voor LPG worden precies toch minder en minder in België. CNG heeft via Dats24 toch een uitgebreid netwerk in België.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


25 aug 2021 19:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 mei 2013 23:45
Berichten: 341
Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
IK heb even een klein beetje rond gekeken op het internet,

de volgende dingen vallen op.

-motoren op cng lopen stiller
-afhankelijk waar je woont is het zelfs mogelijk thuis gas te comprimeren/bufferen dit is echter wel aan strenge voorwaarden gebonden.
- motoren lopen schoner

het volgende lijstje over de brandstoffen zelf kwam ik tegen (van een Belgische site af)

Aardgas
bevat hoofdzakelijk methaan (CH4: 92 - 98 %)
- stationaire motoren : waar groot debiet aardgas aanwezig is
- voertuigen
● in sterke ontwikkeling
○ LNG : vloeibaar in flessen op -161 °C
○ gasvorming geabsorbeerd op koolstof
● reeds in vele landen CNG gas op 200 bar (niet vloeibaar)

voordelen :
- bestaand distributienet
- minder pollutie (25% minder CO2, minder KWS, smog, CO)
- minder afhankelijk, politieke crisis
- RON ≈ 130 (ε >>)
- zeer laag zwavelgehalte, geen additieven, geenPAH’s, geen rook

Problemen
- compressiestation voorzien; tijd vulling
- broeikaseffect (80 x meer dan CO2) lekken!
- andere injectie systemen voor motor
- reservoir 50 l slechts 150 km autonomie
→ 2 reservoirs (CNG + benzine)
- nabehandeling uitlaatgassen noodzakelijk
- moeilijker te ontsteken (groot slagvollume)
dual - fuel uitvoering

versus

LPG : Liquefied Petrolium Gas
- propaan + butaan : in België 40/60 zomer 60/40 winter
- productie :
● vrijkomend bij ontginning ruwe aardolie
● afscheiding uit aardgas (aardgasveld)
● gefractioneerde distillatie van aardolie
- in auto rond reservoir : 2 – 8 bar (tot 10 bar) druk volgens verzadigingslijn  (afhankelijk van temperatuur en samenstelling)
- RON ≈ 103
- geen zwavel : minder corrosie
- verdampt volledig bij pat, Tat kookpunt propaan = -42 °C ″ butaan = - 5 °C

→ geen voorverwarming
→ minder KWS in uitlaat
- tragere verbranding dan benzine
→ V.O. ↑
→ wandtemperaturen hoger (tot 30 °C)
- Hu – 46.000kJ/kg ; Ls = 15.5 kg lucht/kg LPG
Pe,LPG ≈ Pe,benz
Hu,benz – 42.000kJ/kg ; Ls,benz = 14.8
- zwaarder dan lucht (probleem gesloten ruimte)
- densiteit (vloeibaar) 0.54 kg/l

Wat betreft de motor lijkt het dus allemaal goed uit te pakken door de hogere klopvastheid van lpg en cng is er eigenlijk geen kans op kloppen van de motor, en de verbranding is ook altijd schoner. dit kan een voordeel zijn met een oudere motor.

Het enige waar ik nog niets over kan vinden is of de verbranding net als bij lpg heter is dan bij benzine. dit zou voor je cilinderkop en met name de uitlaatkleppen een issue kunnen zijn, ongeacht de leeftijd van de motor. vandaar dat het precieze type van de motor van belang is, sommige motoren zijn berucht om hun onverdraagzaamheid ten aanzien van lpg (en misschien ook cng)

Groet,

Zweef...

_________________
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 4


25 aug 2021 20:31
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Je moet misschien ook een beetje naar de toekomst kijken. Veel Belgisch aardgas komt uit Nederland en Nederland is juist aan het afbouwen met aardgas (denk aan de aardbevingen in Groningen waardoor de gaswinning daar binnenkort stil komt te liggen)
Noorwegen zal nog wel een tijdje doorprocederen maar misschien wordt een deel straks toch aangevuld met Russisch aardgas en dat lijkt me politiek gezien niet heel stabiel…

Lastige keuze maar zoals eerder gemeld denk ik dat je vooral af moet gaan op beschikbaarheid in je omgeving. Daarbij aangetekend dat de beschikbaarheid in buurlanden, met name Frankrijk, wat minder is. LPG is daar (nog) veel beyer voorradig aan de pomp.

Hier nog een interessante link: https://www.energids.be/nl/vraag-antwoo ... vandaan/4/

Veel wijsheid gewenst ;)

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


25 aug 2021 22:29
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2019 09:58
Berichten: 110
Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 201000
Kleur: grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Bedankt allemaal voor de info.

Ik ga de LPG optie toch is beter bekijken en vooral zien waar de dichtste tankoptie is. Momenteel heb ik een CNG tankoptie op geen 3 km van bij mij.

Over de beschikbaarheid in het buitenland voor CNG is voor minder van toepassing daar ik enkel de C5 gebruikt voor woon/werkverkeer. Voor buitenlandse trips heb ik m'n Kia Niro Hybrid nog :)

En over het kort rijbereik op CNG, normaal komt dat iets goedkoper uit ook al moet ik meer tanken, want CNG staat momenteel op 0.90 EUR/KG (met in gedachte dat een gemiddelde installatie een tank heeft van 15 kg).

Ik weet wat mij te doen staan.

_________________
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020


26 aug 2021 12:57
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 apr 2018 15:21
Berichten: 16
Auto: C5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 390000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Miisschien, ook al is de benzine in Nederland schandalig duur, toch even wachten. In Frankrijk is men ver met de ontwikkelling van een systeem waarbij op waterstof gereden kan worden met behoud van de huidige motoren (aldus een interview op de autoroute radio enkele maanden geleden).

_________________
3x GS, 1x BX14E, 1x Volvo740, Xantia 1x 2.0 HDI


08 jun 2022 11:10
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 aug 2012 14:38
Berichten: 73
Auto: C5 Berline 2.0 16v ligne prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 300099
Kleur: silver


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
Hoe lang wil je nog in de auto rijden? Inbouwen van een gasinstallatie kost rond de 2000 euro. Grof gerekend moet je dan ruim 2000 liter getankt hebben voordat het voordeliger wordt.

Bij die van mij zit er een Vialle lpg installatie in waarmee ze al 300.000 km prima rijdt. Om de 150 km tanken vind ik een groot nadeel van CNG.


08 jun 2022 23:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2019 09:58
Berichten: 110
Woonplaats: Rumst, België
Auto: C5 X7 2.0 HDI 136 Exclusive
Opties: GPS, Automatisch airco, elektrische stoelen, hydraulische vering
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12537
Productienummer: 10320
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 201000
Kleur: grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: overschakelen op CNG bij 17 jaar oude C5
voorlopig hou ik het nog gewoon bij benzine. zeker nu de CNG prijs gestegen is.

Het is de bedoeling dat ik de wagen nog zeker 3 jaar hou.

_________________
Opgegroeid met BX/Visa/Evasion/Xsara Picasso/C5 en nu zelf er mee beginnen rijden

2e wagen: Kia Niro Hybrid 2020


20 jun 2022 14:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.