Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22612
Pagina 1 van 1

Auteur:  cire [ 22 aug 2021 14:37 ]
Berichttitel:  Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

Hi,

Mijn dame heeft op lpg al 360.000km gelopen en geeft zo af en toe de meest bekende 'features' zoals: een buiginkje bij openen centale vergrendeling, een licht schokkende motor bij 60-80km/u in 4e, verouderde Kat storing, emissiestoring, etc. etc...

Wat mij ook soms overkomt is dat ze start en bij wegrijden je een lage brom hoort van onder de motorkap. Het lijkt dan of er een 0.2 ipv 2.0 motor in zit. Dan weet/voel ik al dat de auto langzamer optrekt en met moeite op snelheid komt (geen verhoogde toeren, motor draait normaal ook als je vol gas geeft, maar mist vermogen!). Schakelen loopt 'normaal' want als je eindelijk op de juiste snelheid bent schakelt ze netjes op/neer!
Dit is echter naast vervelend soms ook gevaarlijk, dat je geen vermogen hebt.
De oplossing is altijd de dame aan de kant zetten, motor uit en opnieuw starten met gas volledig ingetrapt; gevaarlijke is dat ik dit soms rijdend in N moet doen! Hiermee start de auto met hoge toeren en lijkt dit wel een soort Heimlich maneuvre :smt026 . Het issue is dan meteen opgelost en ze rijdt weer alsof er niks aan de hand is...

Ik sluit met mijn logica vooralsnog de versnellingsbak uit, en vermoed iets in de luchtstroom of het gasplekhuis. Met de lage brom zou het misschien tóch iets in de overbrenging kunnen zijn!?

Heeft iemand dit ook meegemaakt of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn??

Auteur:  zweefbakkie [ 22 aug 2021 15:03 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

tja 360k op lpg... dat gaat zijn weerklank in het blok wel vinden.. echter eerst de volgende dingen die je zou kunnen checken:

1 lpg filter, is deze korter dan 30k km vervangen? Deze kan dicht gaan zitten met parafine. Daar heb ik bij mijn vorige auto de gas injectoren mee naar de eeuwige injectie velden geholpen.

2 Lucht massa meter.. is deze schoon? zit direct achter inlaat lucht filterbox. (de sensor inwendig niet met je vingers aanraken) (ziet er uit als een soort druppel die midden in de lucht doorlaat zit)
is deze vuil dan voorzichtig met een zacht borsteltje schoonmaken en daar na met een wattenstaafje met wat alcohol . Is deze vuil dan ook meteen het lucht filter na kijken.

Dit zijn de 2 meest onschuldige en eenvoudigste dingen die je kan doen

Wat ook aan te raden is is om de auto even uit te lezen. als je geen lexia of diagbox hebt, zijn er op dit forum diverse leden die daar bij wel behulpzaam willen zijn.

https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=7691&hilit=lexia

Groeten

Zweef...

Auteur:  R1200C [ 24 aug 2021 18:13 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

Kan het zijn dat de motor in noodloop gaat?

De V6 in mijn C8 had vergelijkbare kuren. Daar bleek dat van de 4 katalysatoren en minstens 2 ontbraken, de 3e verstopt was en de 4e nooit gevonden is. Toen dat in orde was gebracht was dat probleem weg.

Uiteindelijk het hok toch naar de sloop moeten slepen toen de bak er aan ging. Gelukkig is Sic er voor in de plaats gekomen ;-)

Auteur:  cire [ 25 aug 2021 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

Ik heb paar maanden geleden de LMM al eens schoongemaakt/vervangen.
Het lpg filter is +/- 20K km geleden vervangen en ik heb recent koelvloeistof lekkages gehad, waardoor deze mogelijk een temperatuur schok heeft gekregen. Sindsdien start de dame ook wat moeilijker, vooral met warme motor!
Als ik last heb van vermogenvelies maakt lpg/benzine rijden niet uit.
Zal binnenkort sowieso bij Bodo lpg filter laten vervangen.

Dit issue komt niet regelmatig voor en ik weet gelukkig wat de workaround is!
De auto schiet eigenlijk nooit in noodloop en geeft in Lexia ook geen versnellingsbakmeldingen, die ik hieraan kan relateren. Soms nokkenassensor-, injectie- of verouderde katalysator- meldingen.

Nog steeds benieuwd wat (voor kleins) dit veroorzaakt..?!?

Auteur:  jantje1948 [ 25 aug 2021 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

Misschien KVS in een stekkerverbinding gelekt?

Auteur:  Stinger01 [ 25 aug 2021 14:16 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

zweefbakkie schreef:
tja 360k op lpg... dat gaat zijn weerklank in het blok wel vinden..


Waarom? In mijn ervaring is LPG een schonere brandstof dan benzine, heb inmiddels 750K+ km op LPG gereden in verschillende auto's, waaronder mijn ex-C5, zonder noemenswaardige problemen behalve een vervuilde gasverdeler die het na schoonmaken weer perfect deed. . Heb ook nog nooit een LPG filter vervangen en daar nooit last mee/van gehad.
Olie blijft ook schoner dan wanneer je op benzine rijdt.
Ook nooit problemen gehad met klepseals waarvan ze zeggen dat die stuk gaan van LPG rijden en ook nooit extra smering daarvoor toegepast.
Misschien heb ik geluk gehad hoor en ik wil hier verder geen discussie over LPG starten, die is in andere topics al gevoerd, maar alleen aangeven dat ik er nooit problemen mee heb gehad.

Auteur:  silver944 [ 27 aug 2021 00:06 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

Krijg je ook meldingen op het schermpje? Iets als uitlaatgasstoring of katalysator storing?
Bij mij was een benzine injector stuk/ vervuild. Na vervanging was dat over. Je zou injectorreiniger in de benzinetank kunnen doen. Of wat duurder de injectoren eruit halen en laten testen en reinigen. Dat kost je iets van 100 euro met nieuwe o-ringetjes en kapjes.

Uitlezen met een Lexia of bluetooth dongle kan ook een idee geven wat er mis is.

Auteur:  Joran [ 27 aug 2021 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Vermogenverlies, opgelost door herstart met vol gas!?

Mijn garage heeft de gashuisklep eens schoongemaakt en het gaspedaal opnieuw ingeleerd met de Lexia, dat deed ook wonderen toen ik vermogensverlies had en vooral het gaspedaal reageerde toen een heel stuk spontaner dan voorheen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/