Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Motor loopt (soms) op twee poten. https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22525 |
Pagina 16 van 22 |
Auteur: | AaronKers [ 13 okt 2021 19:57 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
bij een EW10j4 zit de Map/inlaatdruksensor onder de gasklep, aan de achterzijde van het spruitstuk zit niets |
Auteur: | JW-C5 [ 13 okt 2021 21:15 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Uit dit plaatje: Bijlage: Inlaatdruk sensor 31.jpg en de bijbehorende tekst: Citaat: (31) Druksensor inlaatlucht BOSCH 0 261 230034 3-polige grijze stekker Geïntegreerd in het inlaatspruitstuk Voor wat het waard is...... Groet, JW |
Auteur: | jantje1948 [ 13 okt 2021 21:16 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Weet je dat zeker Aaron? Bij de 2.0 16v in mijn xantia zat hij toch echt aand de achterkant van het inlaatspruitstuk. Staande voor de auto alleen op de tast te vinden. Zoals te zien in het plaatje van JW op de vorige bladzijde is dat tegelijkrtijd ook onder de gasklep, dwz, tussen gasklep en inlaatkleppen. Anders heeft zo'n sensor weinig zin.... |
Auteur: | C5HDI110 [ 13 okt 2021 22:03 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Als ik op service.citroen kijk, zie ik ook aan de achterkant van het spruitstuk (EW10J4 motor). Het dingetje aan het gasklephuis is een temperatuursensor, volgens service.citroen dan |
Auteur: | BJG [ 13 okt 2021 23:14 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Voordat er nog meer onderdelen naar het probleem worden gegooid, de initialisatie procedure moet je altijd doen na wijziging aan de onderdelen van de mengselregeling. Dus zeker ook de map sensor. Aangezien deze procedure is mislukt in het verleden en nog steeds niet is uitgevoerd, valt het te betwijfelen of vervangen van meer onderdelen dan zin gaat hebben. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk |
Auteur: | JanSr [ 14 okt 2021 09:55 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Helemaal gelijk. Ondanks alle goede raad ben ik intussen €600 armer zonder enig resultaat. De suggestie van C5HDi110 voor de temperatuursensor gaf een tijdelijke verbetering. Pas het vervangen van de standaard (nieuwe) bougies door die NGK LPG Silverlines gaf een indrukwekkende verbetering. Nu nog het mengsel onder controle krijgen. Dat zijn zo te zien de kosten niet. We gaan het zien. Dat initialiseren zal uiteindelijk ook wel lukken. |
Auteur: | AaronKers [ 14 okt 2021 19:56 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
jantje1948 schreef: Weet je dat zeker Aaron? Bij de 2.0 16v in mijn xantia zat hij toch echt aand de achterkant van het inlaatspruitstuk. Staande voor de auto alleen op de tast te vinden. Zoals te zien in het plaatje van JW op de vorige bladzijde is dat tegelijkrtijd ook onder de gasklep, dwz, tussen gasklep en inlaatkleppen. Anders heeft zo'n sensor weinig zin.... ja dat weet ik zeker, heb namelijk nog steeds een c5 ph1 met 2.0 benzine motor |
Auteur: | BJG [ 14 okt 2021 20:22 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
JanSr schreef: Helemaal gelijk. Ondanks alle goede raad ben ik intussen €600 armer zonder enig resultaat. De suggestie van C5HDi110 voor de temperatuursensor gaf een tijdelijke verbetering. Pas het vervangen van de standaard (nieuwe) bougies door die NGK LPG Silverlines gaf een indrukwekkende verbetering. Nu nog het mengsel onder controle krijgen. Dat zijn zo te zien de kosten niet. We gaan het zien. Dat initialiseren zal uiteindelijk ook wel lukken. Wat ik vanaf het begin steeds probeer te zeggen : de initialisatie is bedoeld om de mengselregeling in te leren. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk |
Auteur: | JanSr [ 15 okt 2021 10:18 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
BJG schreef: De inleerprocedure heeft niets te maken met foutmeldingen en storingscodes. Puur met het inleren van de mengselregeling in open loop en daarmee dus het lopen van de motor in opwarmfase. Nog even teruggelezen: Dit is jouw eerste en enige opmerking over mengselregeling op 23 augustus. a.s. dinsdag ben ik bij de deskundige vriend. Diagnose stellen (met scopes en al). Aangenomen dat daar gevonden wordt dat er iets mis is met dat mengsel moet het ding dus geïnitialiseerd worden. Zoals al een paar keer gezegd is die procedure bij mijn auto en mijn Lexia onhelder. Ik moet volgens de Lexia eerst 10 tikken horen van de EGR klep, die ik niet hoor. De vraag is dus: hoe krijg ik dat ding geïnitialiseerd en wat kost dat? Wordt dat weer een rit naar Nieuw Vennep? |
Auteur: | H_H [ 15 okt 2021 10:23 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Had jij de EGR klep niet ooit afgeblind of uitgeschakeld? Misschien hoor je daarom geen getik? |
Auteur: | JanSr [ 15 okt 2021 10:25 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Nee, dat was bij mijn C5 HDi diesel. |
Auteur: | BJG [ 15 okt 2021 11:40 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
JanSr schreef: BJG schreef: De inleerprocedure heeft niets te maken met foutmeldingen en storingscodes. Puur met het inleren van de mengselregeling in open loop en daarmee dus het lopen van de motor in opwarmfase. Nog even teruggelezen: Dit is jouw eerste en enige opmerking over mengselregeling op 23 augustus. a.s. dinsdag ben ik bij de deskundige vriend. Diagnose stellen (met scopes en al). Aangenomen dat daar gevonden wordt dat er iets mis is met dat mengsel moet het ding dus geïnitialiseerd worden. Zoals al een paar keer gezegd is die procedure bij mijn auto en mijn Lexia onhelder. Ik moet volgens de Lexia eerst 10 tikken horen van de EGR klep, die ik niet hoor. De vraag is dus: hoe krijg ik dat ding geïnitialiseerd en wat kost dat? Wordt dat weer een rit naar Nieuw Vennep? Je draait het om! Na iedere wijziging moet de mengselaanpassing worden geïnitialiseerd. Dat is consequent niet gebeurd. Dus is het reeël je af te vragen of je op deze manier het probleem (efficiënt) gaat oplossen. Iedere wijziging (lees vervangen onderdeel) heeft invloed, echter wanneer de basis niet klopt (en dat is het geval wanneer je deze stap overslaat) weet je nooit wat het echte effect is van het vervangen onderdeel. Kies je ervoor om onderdelen te vervangen om iets uit te sluiten, prima dat is een keuze, sla je echter de initialisatie over dan is het dubieus wat het effect is. Dat is mijn punt. Nu is er best wel een alternatief om deze initialisatie via OBD uit te voeren. Alleen zie dit dan niet als oplossing van welk probleem dan ook, zie dit als noodzakelijke stap die gewoon hoort in het proces. Ik word een beetje moedeloos van alle genomen stappen (met de beste bedoelingen hoor) zonder dat er logisch wordt nagedacht en een route wordt gevolgd. Niet vervelend bedoeld hoor. Ik heb ooit ook een lastig geval gehad. Er was serieus €3000,- uitgegeven, inclusief nieuwe injectoren, nieuwe bobines bougies en zelfs een nieuwe ECU. Niet opgelost. Ik zal het diagnoserapport delen (ik haal er wel wat privacy-info uit). De enige oplossing is stappen nemen, conclusie trekken en opnieuw een stap. |
Auteur: | JanSr [ 15 okt 2021 11:59 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Dom van mij. Op één of andere manier is de noodzaak van initialiseren niet bij mij doorgedrongen. Dure les. Blijft over het initialiseren. Zoals gezegd geeft mijn Lexia verwarrende info. Waar kan ik laten initialiseren en wat zou zo iets kosten. De officiële Citroenagent heb ik leren mijden. Zal wel weer GJO worden. |
Auteur: | BJG [ 15 okt 2021 12:02 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Voor het beeld, dit bedoel ik met diagnose. Ik deel met enige schroom het rapport, want er is een kans dat dit een eigen leven gaat leiden. Wellicht vraag ik later JW om het alsnog te verwijderen. Ik bedoel het niet om interessant te doen, maar vooral om te laten zien hoe het spelletje zou moeten werken. Beknopte klachtomschrijving: Inhouden, op 2 a 3 cilinders lopen, bij warme motor. Foutcodes: P0203 injector 3 functioneringsstoring P0201 injector 2 functioneringsstoring P0204 injector 4 functioneringsstoring P0638 gasklepregeleenheid functioneringsstoring Citaat: Stap1 Proefrit gemaakt ter vaststelling van de klacht. Het inhouden treedt op bij warme motor en voelt als het overslaan van de ontsteking van één of meerdere cilinders. Stap 2 4-kanaals scoopmeting uitgevoerd op aansturing van de 4 bobines. De ontstekingssignalen zien er niet vreemd uit, er is nergens een misfire te zien. Wel zien de signalen er wat rommelig, niet heel constant uit. Conclusie Er is duidelijk geen misfire, dus niet de oorzaak van het inhouden. Stap 3 4-kanaals scoopmeting uitgevoerd op de 4 injectoren. Het blijkt dat tijdens het inhouden de injectietijd van cilinder 3 gedurende een paar injecties wordt gehalveerd. Dit gebeurt soms ook bij cilinder 1 en 4. Conclusie Halvering injectietijd cil 3 (soms ook 1 en 4) veroorzaakt een arm mengsel in de betreffende cilinder en verklaart het inhouden. Stap 4 Signalen die van invloed zijn op de mengselregeling (=injectietijd) gecontroleerd: Lambdaspanning, is normaal. Ongeveer 2 krukasomwentelingen na het optreden van de storing wordt de lambdaspanning laag, dit kunnen we interpreteren als een gevolg van de storing (mengsel arm) map sensor, spanning normaal, corresponderend met de inlaatdruk, af en toe een storende invloed zichtbaar. Een negatieve spanningspiek, die echter niet in verband kan worden gebracht met het moment waarop de storing zich voordoet. Gaskleppositiesensoren, signalen ok en corresponderend met de gasklepstand. Conclusie De mengselregeling lijkt goed te werken. Het lijkt aannemelijk dat de storing niet wordt veroorzaakt doordat de ecu het mengsel wil verarmen. Dat betekent dat er een andere storende invloed van buitenaf moet zijn waarop de ecu vreemd reageert. Stap5 Daarom controleren we: Pingelsensor, geeft een keurig signaal, geen afwijkingen. Voedingsspanning regelapparaat, +30 en +15, deze zijn OK, 13,8V en constant zonder fluctuaties. Conclusie Pingelsensor en voedingsspanning verstoren niet. Toch moet er een storende invloed op het regelapparaat zijn die de werking van de mengselregeling (injectietijd cil 1, 3, 4) beïnvloedt Het is niet ondenkbaar dat de ontsteking een storende invloed heeft op het motorstuurapparaat. Hoewel de scope-beelden daartoe niet direct een indicatie geven zien ze er ook niet heel netjes uit. Stap 5 Daarom de bobines en de bougies even aandachtig bekeken. De bobines en bougies zijn nieuw. Er zijn echter zgn glijvonkbougies gemonteerd en dat lijkt ongewoon voor deze motor. Bij controle van de specificaties blijkt dat er een normale bougie moet worden gemonteerd met een elektrodenafstand van 0,9 mm. De gemonteerde glijvonk bougies hebben een af fabriek elektrodenafstand van 1,1 mm. Conclusie Dit kan het rommelige ontstekingsbeeld verklaren, en zou storende invloeden kunnen hebben op het stuurapparaat. Stap 7 Bougies vervangen door de juiste bougies, en daarbij de elektrodenafstand op 0,7 mm gezet, om de ionisatiespanningen zo laag mogelijk te houden. Na een proefrit blijkt de motor niet meer in te houden. Eindconclusie Blijkbaar heeft deze Magneti Marelli ECU last van hoge ionisatiespanningen uit de ontsteking vandaan. Door de elektrode afstand te verkleinen worden deze spanningen lager. Dit kan ook komen door bepaalde after market bobines die primair geen blusweerstand of diodes hebben (niet gecontroleerd). De bougies en bobines zijn reeds vervangen. Mogelijk werd de oorspronkelijke klacht eveneens veroorzaakt door versleten bougies of bobines, maar is geen verbetering opgetreden doordat de gemonteerde bougies niet de juiste waren voor deze auto. Op factuur: Startarief 3 uur |
Auteur: | JanSr [ 15 okt 2021 12:12 ] |
Berichttitel: | Re: Motor loopt (soms) op twee poten. |
Tsja, dit is zoals het zou moeten. Kennelijk is de "Diagnose" bij Carrec niet juist of onvolledig gebeurd, terwijl er met de auto is gereden MET STORING. Ook geen enkele relevante aanbeveling, zoals bijvoorbeeld nieuwe bougies. Wel de volle mep betaald. Ik zie in je rapport niets over initialiseren, wellicht is dat een standaard procedure. Mijn vraag blijft dus: Hoe en waar kan ik (laten) initialiseren en wat kost zo iets ongeveer. Nog even ter verduidelijking: Mijn verhaal lijkt erg op je rapport. Ik begon met een nieuwe bobine en met nieuwe (standaard) bougies. Aanvankelijk op 0,9 mm, toen dat niet hielp teruggezet naar 0,6mm en dat hielp ook niet. Ik begrijp nu, dat je na elke stap dient te initialiseren. Nu nog even hoe. Erg jammer dat ik dat zelf niet voor elkaar krijg. |
Pagina 16 van 22 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |