Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Motor loopt (soms) op twee poten.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22525
Pagina 13 van 22

Auteur:  H_H [ 20 sep 2021 13:55 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

https://avtotachki.com/nl/p0201-neispra ... -cilindra/

Auteur:  JanSr [ 20 sep 2021 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

P0202 was er wel, maar die bleef (aanvankelijk) weg na het wissen.

Inmiddels weer een stukje gereden. Storing Uitlaatgas weer terug. Nu ook even op 3 poten bij stationair.
Nog niet aan 30 minuten toegekomen.

Auteur:  BJG [ 20 sep 2021 16:19 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

JanSr schreef:
@BJG
Voor ruim € 200 heb ik een diagnose laten uitvoeren zonder enig resultaat.
Waar kan ik op no cure no pay basis een diagnose laten uitvoeren op slechts dat ene punt van jou, met scope beelden?
No cure no pay gaat niemand doen. Dat is ook niet terecht.

Eerder schreef ik al hoe ik soort dingen normaal aanpak. Een afgesproken tijd (max 2 uur) diagnose stellen en stapsgewijs logische metingen uitvoeren. Is het probleem binnen die twee uur niet boven water dan zouden er al wel veel bruikbare conclusies zijn, en dus een goed verhaal naar de klant. Vervolgens kun je bepalen welke stappen er nog te nemen zijn en bepalen wat dit aan tijd kost. Toestemming vragen. Wil de klant niet verder dan betaalt hij wel voor de tot dan toe terecht uitgevoerde stappen en het gegeven advies.

Dat is zoals het in mijn beleving zou moeten werken.

JW-C5 schreef:
Toevallig of niet, je noemt dit punt 4. ;)
Dat zou relevant kunnen zijn omdat JanSr eerder vastgesteld heeft dat hij injector 4 niet geactiveerd kon krijgen
Na het wisselen en rommelen met bedrading ontstaat er eigenlijk een nieuw probleem op injector 4.

JanSr schreef:
Storingen gewist, maar:

P0201
Raw code: 0201
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction


laat zich niet wissen
En hier weer een andere storing na het rommelen met stekkers en bedrading. :idea:

Auteur:  JanSr [ 20 sep 2021 17:09 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Ik heb NIET gerommeld. Op jouw aanbeveling stekker van verstuiver 2 er af, diagnose stellen, stekker er weer op, storingen wissen en opnieuw diagnose vragen.
Als je dat rommelen noemt....

In BOVAG kringen kent men het begrip no cure no Paay helaas niet. Het wordt tijd dat een consumenten organisatie dat eens aan de kaak gaat stellen.Als ik mijn dak laat repareren en het lekt daarna nog, dan komt de aannemer knarsetandend het probleem oplossen zonder factuur.

De stekkers van de MM6LP er af: contactspray er op stekkers er weer op en diagnose vragen. Is dat rommelen?

Tot heden nog geen enkel verhaal gelezen dat ook maar een beetje heeft geholpen.

Matthijs lijkt mij de enige met een voorstel dat misschien kan helpen. Wanneer kan ik komen?

Als dat ook niet helpt (no cure, no pay, zoals hij meldde), dan krijgt hij in elk geval een fles wijn of een sixpackje bier voor de moeite.
En daarna ga ik met een stapel gevulde koeken naar C5HD110.

Auteur:  c5jan [ 20 sep 2021 17:22 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Ik ben al heel lang geleden gestopt met dit draadje te volgen vanwege de toon.
Contactspray is inderdaad rommel. Prima geschikt voor contacten maar niet voor het plastic van connectoren.

Auteur:  JanSr [ 20 sep 2021 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Dank voor je constructieve bijdrage.
Hoe zou jij die stekkerverbinding dan wel tackelen? Ik leer graag bij.

Auteur:  BJG [ 20 sep 2021 17:56 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

JanSr schreef:
Ik heb NIET gerommeld.

Ik denk dat je dit verkeerd opvat, het rommelen is niet negatief bedoeld en zeker niet als verwijt.
Rommelen met stekkers/bedrading betekent in autodiagnose land zoiets als 'aangezeten hebben, situatie veranderd, losgenomen, zoiets.

Ik zie een verband met de wijzigingen, bewegingen enz van de bedrading waardoor steeds een andere foutcode lijkt te ontstaan.

Ik probeer je slechts te helpen alleen kost mij dat nogal wat overtuigingskracht, en dat vind ik jammer. Ik snap dat jij een andere aanpak prefereert dan ik, dat mag. Het is allemaal goed bedoeld.

Wat betreft ondeugdelijke reparaties zal de garage dit prima oplossen, net als de aannemer het probleem zit hem denk ik in jouw geval in de afspraken die (niet) gemaakt zijn.

Citaat:
Een afgesproken tijd (max 2 uur) diagnose stellen en stapsgewijs logische metingen uitvoeren. Is het probleem binnen die twee uur niet boven water dan zouden er al wel veel bruikbare conclusies zijn, en dus een goed verhaal naar de klant. Vervolgens kun je bepalen welke stappen er nog te nemen zijn en bepalen wat dit aan tijd kost. Toestemming vragen. Wil de klant niet verder dan betaalt hij wel voor de tot dan toe terecht uitgevoerde stappen en het gegeven advies.

Zeg nu eerlijk ben ik hier onredelijk?

Auteur:  JanSr [ 20 sep 2021 18:08 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Ik waardeer je bijdragen in hoge mate.
Ik wist niet dat rommelen meer betekenissen had dan "ondeskundig klooien"

Over dat diagnose stellen spraken we al eerder. Ja, ik kon bij Carrec geen andere afspraak maken dan 2 uur diagnose stellen voor ruim €200. Ik zou zeggen: daar begin je slechts aan als er enig zicht is op "waar voor je geld", in de zin van behartenswaardige aanbevelingen.
Wat ik niet verwachtte is: Niets gevonden. Wat ik wel waardeerde is, dat ze er 2 uur en drie kwartier mee bezig waren en mij slechts het afgesproken bedrag in rekening brachten.

Als ik wat korzelig overkom is dat omdat ik vanaf 26 maart met een auto met een storing rond rijd.
De oogst tot heden:
1 Een bobine, eigen fout, ik had beter eerst moeten uitvinden of dat wel de oorzaak was. Maar ja, mijn Lexia deed het niet.
2 Op basis van suggesties in dit forum naar Oldenhage, die aan de telefoon ook al zei: dat zal wel een verstuiver zijn.
3 Toen dat niet hielp werd mijn verwarring alleen maar groter.
4 Een diagnose die niets opleverde. Inmiddels mijn Lexia weer aan de gang.
5 Weer een nieuwe verstuiver, die ook niets opleverde.
6 Stekkers los en weer vast, wat ook niets opleverde.

????

Auteur:  Matthijs309 [ 20 sep 2021 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

BJG schreef:
Zeg nu eerlijk ben ik hier onredelijk?


Ik heb zelden iemand zo redelijk "gezien", hier kunnen meer mensen op internet een voorbeeld aan nemen :smt193

Auteur:  JanSr [ 20 sep 2021 21:21 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

"Een afgesproken tijd (max 2 uur) diagnose stellen en stapsgewijs logische metingen uitvoeren. Is het probleem binnen die twee uur niet boven water dan zouden er al wel veel bruikbare conclusies zijn, en dus een goed verhaal naar de klant. "

Ik ook, laat daar geen misverstand over zijn. Helaas kreeg ik geen conclusies, behalve NIETS GEVONDEN.
Ik, de klant kreeg helaas geen bruikbaar verhaal.

Als ik dat verkeerd zie lijkt het mij beter om dit topic maar te sluiten.

Onder grote dankzegging aan alle waardevolle en welgemeende bijdragen. Dat is uiteindelijk het bestaansrecht van een forum.

Auteur:  JanSr [ 21 sep 2021 08:56 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Omdat ik de auto hoofdzakelijk als boodschappenkar gebruik is er met de storing te leven.

Nog één vraag: Is het denkbaar om de ecu te vervangen door een tweedehands exemplaar?

Auteur:  H_H [ 21 sep 2021 09:06 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Matthijs309 schreef:
....Ik heb zelden iemand zo redelijk "gezien", hier kunnen meer mensen op internet een voorbeeld aan nemen :smt193


Helemaal mee eens!! Respect voor het geduld en behulpzaamheid van BJG :smt038

(maar ik snap uiteraard ook de frustratie van Jan t.a.v de auto)

Auteur:  H_H [ 21 sep 2021 09:51 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Canbus ECU's zijn volgens mijn weten verbonden aan de Vin van de auto waar ze uitkomen. Dus ik denk niet dat je met een gebruikte vooruit gaat komen.

Maar wat ga je doen met de twee aanbiedingen die je hebt gekregen om hem te klonen?

Auteur:  Breeze [ 21 sep 2021 10:13 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Jan, bij mijn ‘97 Xantia werkte de ECU niet meer, waardoor er ook geen enkele diagnose mogelijk was. Toen succesvol vervangen door een tweedehandsje van Vos, Beneden-Leeuwen.
Maar ja, de Xant heeft geen CANbus.

Adri

Auteur:  JW-C5 [ 21 sep 2021 10:48 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Ergens op dit forum moet een beschrijving staan van de procedure die gevolgd moet worden om een nieuwe ECU te koppelen met de auto.
Dat heeft mede te maken met de startbeveiliging, die via de ECU werkt.

In die procedure staat, als ik me goed herinner, dat je dat in een keer goed moet doen, een tweede keer lukt niet.

Daaruit heb ik opgemaakt dat je geen gebruikte ECU in een andere auto kunt zetten.

Groet,
JW

Pagina 13 van 22 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/