Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Motor loopt (soms) op twee poten.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=22525
Pagina 10 van 22

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 09:41 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Die initialisatie heb ik gedaan. Geen verschil.
Die verstuivernummering is er interessant.

Als ik je goed begrijp, zou de boosdoener dus wel eens cilinder kunnen zijn.
1 en 2 heb ik al verwisseld.
Dus 1 en 4 is interessant.

Dank voor dat document. Ga ik doorspitten.

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2021 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Ergens aan het begin van dit draadje schreef ik
JW-C5 schreef:

In de mail die ik je donderdag jl gestuurd heb, staat dat je naar alle waarschijnlijkheid het MM 4.8 systeem hebt, daarover gaan ook die twee documenten die daar bijgevoegd waren.
Dat is niet hetzelfde als het MM 6LP systeem.


Het zeer interessante document gaat over de MM 6LP, en dus is het zaak vast te stellen of dat hier wel van toepassing is.

Vraag aan JanSr: Heb je inmiddels zeker gesteld welk systeem er in jouw C5 zit?

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 11:16 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Mijn Lexia zegt dat ik een MM6LP systeem heb.
Wat is nou de waarheid?
Onder de motorkap zie ik dit:

Bijlage:
MM6LP.JPG


Ik zie daar een Siems doos met daarop een MM6LP sticker.

Auteur:  Matthijs309 [ 17 sep 2021 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Dat is de ecu voor je automaat? BVA staat erop =]

Auteur:  Matthijs309 [ 17 sep 2021 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Die met de 3 grijze losse stekkers eronder is van je motor

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 11:55 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Aha. Mijn Lexia zegt dus MM6LP, ik neem aan dat dat de waarheid is.

Zojuist verstuiver 1 en 4 gewisseld en meteen uitgelezen met een OBD2 adapter:

Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Citroen

============1==============
P0201
Raw code: 0201
ECU: 10
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction

============2==============
P0410
Raw code: 0410
ECU: 10
OBDII: Secondary air injection (AIR) system - malfunction

============3==============
P0202
Raw code: 0202
ECU: 10
Status: Test is inhibited by other DTC, Validated and stored in non volatile memory
OBDII: Injector 2 - circuit malfunction

============4==============
P0201
Raw code: 0201
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Injector 1 - circuit malfunction

============5==============
P0202
Raw code: 0202
ECU: 10
Status: Confirmed
OBDII: Injector 2 - circuit malfunction

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 11:56 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Hij loopt nu rotter dan ooit, dus we zijn op de goede weg.
Ik ga hem nee even testen met de Lexia.
Verder lijkt het mij zinvol om die verstuiver te vervangen die van pos. 4 komt.

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

De Lexia meldt nu na verstuivertests onderbroken circuits bij verstuiver 1 en 4

GJO verving verstuiver 2, omdat de Lexia daar een aalcircuit meldde.
Die verstuiver verwisselde ik met verstuiver 1, zonder verschil in meldingen of rijgedrag.
Vandaag verstuiver 1 verwisseld met verstuiver 4, alles vanaf het vliegwiel gerekend.

Straks krijg ik weer een nieuwe verstuiver. Vraag is nu op welke positie ik die zal zetten.
Mijn eigen keus is op pos 1, omdat die van pos.4 komt, waarvan Matthijs zegt dat dat eigenlijk pos 2 is volgens OBD2.

Wie een beter idee heeft mag het zeggen. Uiteindelijk kan ik uiteraard alle verstuivers vervangen, dan ben ik € 300 verder.

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2021 13:19 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Mijn suggestie: eerst alles op de oorspronkelijke positie zetten.
Dat houdt dan in dat de door GJO vernieuwde injector weer op 2 staat.

Vraag: heb je de injector nog die GJO toen uitgewisseld heeft?
Zo ja, die zou je dan nu op 4 kunnen zetten en kijken wat er gebeurt.
Zo nee, een nieuwe op 4.

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Ga ik doen.
De oude van GJO heb ik niet. Als ik toen geweten had....

Dit is de MM6LP, die er volgens jou dus niet in zit:

Bijlage:
ECU 6LP a.JPG

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Matthijs309 schreef:
De obd2 codes voor de injector fouten ligt nu op ontstekingsvolgorde ipv cilinder nummering :)

@JW, wat is jouw commentaar hier op?

Auteur:  JanSr [ 17 sep 2021 15:24 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Nieuwe verstuiver op pos.4, de verstuiver die daar zat op pos.2, dat is de nieuwe van GJO..

Alle storingen gewist
Test activitoren:
Alle drie OK, behalve 4 (de nieuwe).

Motor gestart
Motor loopt op 3 poten.

Foutmelding: de vertrouwde melding: Bediening verstuiver 2 Onderbreking in circuit

Nu weet ik het echt niet meer.

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2021 15:39 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Op pagina 64 van dat document is te lezen:
Citaat:
CITROËNChapitre 5XXXIV -INJECTEURS (MOTEUR EW10J4 (RFN) ET EW12J4 (3FZ))
A -DEFAUTS DETECTABLES

P0201 Injecteur cylindre 1: dysfonctionnement circuit (CO)
P0261 Injecteur cylindre 1: circuit, panne basse (CC -)
P0262 Injecteur cylindre 1: circuit, panne haute (CC au plus batterie)

P0203 Injecteur cylindre 2: dysfonctionnement circuit (CO)
P0267 Injecteur cylindre 2: circuit, panne basse (CC -)
P0268 Injecteur cylindre 2: circuit, panne haute (CC au plus batterie)

P0204 Injecteur cylindre 3: dysfonctionnement circuit (CO)
P0270 Injecteur cylindre 3: circuit, panne basse (CC -)
P0271 Injecteur cylindre 3: circuit, panne haute (CC au plus batterie)

P0202 Injecteur cylindre 4: dysfonctionnement circuit (CO)
P0264 Injecteur cylindre 4: circuit, panne basse (CC -)
P0265 Injecteur cylindre 4: circuit, panne haute (CC au plus batterie)

Dat is niet de gebruikelijke ontstekingsvolgorde van de cilinders 1-3-4-2, maar een andere.
Die P020x volgorde lijkt daar weer wel op........

Het verrast mij ook, in de CitDocs die ik via Service.Citroen kon vinden, heb ik dit niet gevonden.
Op zaterdag 1 oktober heb ik daar weer toegang, dan zal ik er nog een keer naar naar zoeken.

Maar dit lijkt een authentiek document te zijn, vooralsnog geen reden om te twijfelen aan de juistheid van wat daar geschreven is.

Ik zou dat dus zeker uitproberen, zo systematisch mogelijk.
Jammer dat je die " oude injector" niet meer hebt, mogelijkerwijs was daar niks mis mee.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2021 15:42 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Terwijl ik m´n posting aan het maken was, had jij al gereageerd.

Mijn eerste reactie: niet de injector is verdacht, maar de bedrading en/of de aansturing van die injector.
En dat zou dan toch die op cilinder 4 kunnen zijn.....

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2021 16:01 ]
Berichttitel:  Re: Motor loopt (soms) op twee poten.

Om alles uit te sluiten, ook een fout in een nieuwe injector: wat gebeurt er als je nu injector 2 en 4 omwisselt?
Blijft de fout bij het activeren van de injector dan op cilinder 4?

Als dat zo is, zijn de injectoren zelf niet (meer) verdacht, maar zit het in de aansturing/bedrading.

Groet,
JW

Pagina 10 van 22 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/