Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
druklager ellende https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=21865 |
Pagina 4 van 5 |
Auteur: | BJG [ 25 jul 2020 10:06 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
De ontlucht procedure is heel belangrijk en wordt vaak fout gedaan waardoor het lager lek raakt. Het is een LUK koppeling. Dus als het goed is heeft de garage gekeken op RepXpert. Daar kun je als particulier ook op kijken (wel een inlog maken) Daar is de juiste ontlucht procedure beschreven. Wat Willy zegt herken ik wel. Ik geef regelmatig dat soort voorlichting. Meestal pak ik dan een paar praktijk cases waarbij iets mis ging. Die leg ik dan voor. Omdat technici vaak niet zo snel informatie opzoeken en documentatie raadplegen doen ze dingen al 15 jaar op dezelfde manier. Daarom gaan dan dingen fout als de producten met de tijd veranderen en de technici dezelfde montage wijze blijven hanteren. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk |
Auteur: | spikkel [ 25 jul 2020 11:26 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Bedankt voor de reactie. "Routine" kan soms beperkend werken. Ik doe er mijn voordeel mee. Gr. Spikkel |
Auteur: | JanSr [ 25 jul 2020 13:48 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
BJG schreef: De ontlucht procedure is heel belangrijk en wordt vaak fout gedaan waardoor het lager lek raakt. ...Dus als het goed is heeft de garage gekeken op RepXpert. Daar kun je als particulier ook op kijken (wel een inlog maken) Daar is de juiste ontlucht procedure beschreven. Welke categorie moet je kiezen om als particulier daar te registreren? Ik ben geen garage, geen onderdelenhandelaar, geen student en geen Shaeffler employee. |
Auteur: | willy4 [ 25 jul 2020 13:56 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
geen student , ben op rust. zo heb ik het gedaan. |
Auteur: | spikkel [ 03 aug 2020 15:30 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
VERVOLG. LUK wil geen specialist sturen. Dit komt omdat er geen vertegenwoordiging van LUK meer is in Nederland. Voor dit probleem komen zij niet uit Duitsland. "De garage mag het lager opsturen".Nou dat schiet ook niet echt op.Bij nadere inspectie blijkt nu toch het vliegwiel niet in orde? Dit was bij de reparatie vorig jaar nier vervangen. Ik heb mijn twijfels, maar daar schiet ik ook niet veel mee op. Wat is de functie van dat vliegwiel eigenlijk? Ik heb maar opdracht gegeven voor reparatie. |
Auteur: | boes [ 03 aug 2020 15:53 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Dat is een vliegwiel met als secundaire functie de trillingen vanuit de motor moet opvangen. |
Auteur: | willy4 [ 03 aug 2020 16:01 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
vliegwiel met koppeling is wel een duur grap , dat komt wel over de 500€. |
Auteur: | spikkel [ 03 aug 2020 16:09 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Vorig jaar 1600 euro. Nu neemt de garage de reparatie voor haar rekening ( m.i.logisch na 18.000 km) maar het vliegwiel van 900 euro komt wel voor mijn rekening Ik zie op internet bij grote onderdelenleveranciers prijzen van 420 tot 450 euro |
Auteur: | c5jan [ 03 aug 2020 16:18 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Dat soort dealerprijzen zijn altijd inclusief de zelfsleutelboete... Gjo was all-in hooguit een fractie duurder dan die 900 voor mijn 2.0 16v break of 2.0 hdi, ook met dmf. |
Auteur: | spikkel [ 03 aug 2020 16:31 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Ja dat voel ik ook wel,maar je hebt weinig keus. Je kunt geen meter meer rijden en het bergingsbedrijf brengt je naar de dichtst bij zijnde garage. Je mag blij zijn als ze je toch naar je "eigen" garage brengen. |
Auteur: | spikkel [ 03 aug 2020 17:02 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
c5jan schreef: Dat soort dealerprijzen zijn altijd inclusief de zelfsleutelboete... Gjo was all-in hooguit een fractie duurder dan die 900 voor mijn 2.0 16v break of 2.0 hdi, ook met dmf. Wat filosoferend bij een wijntje zou de" zelfsleutelboete" moeten betekenen dat je als sleutelaar meer zou moeten betalen voor de onderdelen. Hier is meer sprake van een" afhankelijkheidsboete". Afgezien van de benodigde kennis moet je toch over middelen beschikken als een brug en speciaal gereedschap.Dat heb je niet zo maar. Dealers c.q. garages vertonen dus een soort monopolisten gedrag. Take it or leave it. |
Auteur: | c5jan [ 03 aug 2020 17:16 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Ja, zeker. En bij PSA is die prijs traditioneel hoger bij Citroën dan bij Peugeot, vreemd genoeg. Zat gedeelde onderdelen, maar bij peu goedkoper. Verkoopprijs van een onderdeel staat slechts losjes in verband met de aanschafprijs. |
Auteur: | spikkel [ 03 aug 2020 21:42 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
boes schreef: Dat is een vliegwiel met als secundaire functie de trillingen vanuit de motor moet opvangen. Bedankt,maar wat is de primaire functie? |
Auteur: | c5jan [ 03 aug 2020 21:51 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
Simpel gezegd: het vliegwiel dempt de ongelijkheid in de snelheid van de motor; het dmf principe zorgt ervoor dat de krukaslagers minder zwaar hoeven te worden gedimensioneerd |
Auteur: | JW-C5 [ 03 aug 2020 22:09 ] |
Berichttitel: | Re: druklager ellende |
....en met name ook dat de tandwielen en de lagers in de bak veel minder schokbelastingen te verduren krijgen. Daardoor kan de bak lichter gedimensioneerd worden, dat scheelt behoorlijk in de kosten Groet, JW |
Pagina 4 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |