Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Klepjes AL4 solonoids
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=20254
Pagina 1 van 1

Auteur:  I Claudius [ 04 aug 2018 15:38 ]
Berichttitel:  Klepjes AL4 solonoids

Ben me wat aan het inleren, om in de toekomst de klepjes in het brein te vervangen (Break 20.16v Ph2 2005 met geflushte bak)
Nu heb ik al veel gevonden, op Youtube en op dit geweldige forum.
Alleen kom ik er niet achter om het oliepeil te peilen na de reparatie (olieverlies) waar en hoeveel, en hoe moet je bijvullen?
Dat is eigenlijk nog het enige wat ik niet (duidelijk tegen kom)
Heeft iemand meer info?

Auteur:  H_H [ 05 aug 2018 02:10 ]
Berichttitel:  Re: Klepjes AL4 solonoids

Daarvoor heb je eigenlijk een Lexia nodig. Je warmt je bak op tot 70 graden (te meten met de Lexia) en dan ga je van bovenaf bijvullen tot er van onderaf olie uit komt lopen.(*) En daarvoor moet je eerst de dubbele moer los draaien onderaan je schakelbak. Dit doe je pas als de temperatuur bereikt is! Wel goeie handschoenen aan want vloeistof van 70 graden op je handen is pijnlijk en schadelijk!!

(*)Onder aan de bak zitten dus twee moeren op dezelfde plek, een kleine en een grote. Beide los is de bak leeg laten lopen. Alleen de kleine los is feitelijk een soort peilstok. Als je deze los hebt en je vult olie bij dan heb je het juiste vulniveau bereikt zodra er olie uit komt lopen.

Zorg dat de wagen helemaal waterpas staat als je dit klusje gaat doen. En; als je geen Lexia hebt kun je een kerntemperatuurmeter gebruiken, te koop bij IKEA. Deze hang je dan van boven, in de vulopening in de bak en eens de digitale display 70 graden aangeeft kun je gaan vullen. Niet de schoonheidsprijs deze oplossing maar zo heb ik het bij mijn Xantia met AL4 bak ook gedaan en die rijdt nu alweer twee jaar probleemloos rond.

Auteur:  JW-C5 [ 05 aug 2018 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Klepjes AL4 solonoids

Dat niveau meten moet met draaiende motor gebeuren.
In die situatie is het niet handig er dan van bovenaf een voeler in te steken ;)

De juiste procedure is:
--- eerst een halve liter bijvullen, van bovenaf. Daarvoor moet wel het eea weggehaald worden, dat moet weer terug gemonteerd worden voordat je de motor start
--- motor starten, een paar minuten laten lopen en de niveauplug losdraaien. Die is bij de PH2 AL4 anders uitgevoerd dan bij de PH1, zoals H_H dat beschreef.
--- als daar olie uitkomt, dit weg laten lopen totdat het begint te druppen. Dan niveauplug weer monteren
--- als er nog geen olie uitkomt, procedure herhalen.
Dat alles dus bij een temperatuur van 60 +8/-2 graden, 58-68 graden dus.

In de procedure B2CI15P0 Aftappen - vullen - niveau : Auto-actieve versnellingsbak (type AL4) is dat beschreven, verluchtigd met plaatjes.

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/