Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19241 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Rob310 [ 20 aug 2017 18:38 ] |
Berichttitel: | storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
beschrijving van de klacht: 20 Juli eerste maal "storing uitlaatgas" + hevig schokkende motor, stilstaand bij verkeerslicht. Met brandend controlelampje en SERVICE melding. 2 dagen nadien, storingslampjes uit. De week daarna weer het zelfde maar tijdens de rit. Sindsdien elke rit zo nu en dan ' stoterig' lopen van de motor + melding "storing uitlaatgas" bij nagenoeg iedere rit (geen dagellijks gebruik van de auto). Vandaag op lange snelwegrit eerst bij Eindhoven/Best weer kort 'stoten' en melding "storing uitlaatgas" (bij 120 Km/h) Daarna bij knooppunt Leenderheide weer stoten en melding "storing uitlaatgas" + melding "storing katalysator" (2x). Hierna om de zoveel tijd rauw lopen van de motor waarbij deze inhoud, zodanig dat je voelt dat je iets naar voren komt in je stoel. Op de boordcomputer zie je dan ook het benzineverbruik wat toenemen. Motor reageert wel op ' gas bijgeven' maar met hetzelfde rauwe gevoel. Op enig moment dat de motorloop weer normaal wordt, voel je ook direct de auto weer 'oppakken' waarbij je dus weer iets ín je stoel geduwd wordt. Tot aan Weert is dit zo gebleven. Bij de rit terug naar huis ná de eerste 20 Km hetzelfde gebeuren, zowel op de snelweg (100 - 110 Km/h) als op provinciale weg (80 Km/h) en bebouwde kom (50 Km/h) echter de gehele weg zonder enige melding op de boordcomputer. vragen: 1> 27-06-2017 is distributieriem vervangen, kan hier iets verkeerd afgesteld zijn? 2> de oliepeil-indicatie in het dashboard geeft 5 KNIPPERENDE vierkantjes, volgens instructieboekje defecte sensor OF oliepeil boven maximum. Wat ik kan peilen, zit er inderdaad een overdaad aan olie in. Kan dit deze klachten geven? (door te hoge druk, olie in de verbrandingskamers met als gevolg 'vuile' verbranding + mogelijk ergens pakking(en) of keerring(en) kapot 'geblazen'). Bovenstaande was de klacht zoals ik deze op schrift had gesteld voor vorige week dealer bezoek; uitlezen gaf alleen incidentele storingen aan...... Ze hebben 'iets op cilinder 3 gedaan' (meer wist mijn vrouw helaas niet te specificeren). Op de terugweg naar huis kwamen de klachten echter weer op. Eerder deze week nog een middelmatig stuk gereden zonder enige stottering of melding. Vandaag weer een autorit van Hilvarenbeek naar Eindhoven gehad waarbij de storing zich weer vlak bij Eindhoven deed gelden, 1 piepje + melding "storing uitlaatgas" en direct weer het inhouden en rauw lopen met er achteraan "storing katalysator" Ik had eerder al het vermoeden, en nu is dat bevestigd, dat het pas begint wanneer de olietemperatuurmeter horizontaal staat. De klachten doen zich dus pas voor bij zeer warme motor (na een half uurtje rijden dus). Ook vandaag na de stop in Eindhoven van ruim 2 uur zonder problemen vertrokken, echter nu is de storing weer tot aan thuis toe, geheel weggebleven ![]() ![]() Het enige verschil met voorgaande ritten is dat ik nu de airco wèl ingeschakeld had staan. >> is er iemand hier die nu één zinnige optie als mogelijke oorzaak zou kunnen geven? Meest belangrijke aanwijzing lijkt mij dat het probleem zich dus pas voordoet na langere rit (olie en motorblok op maximale temperatuur) Ik denk dat de eerder door mijzelf geopperde vragen m.b.t. afstelling distributie en te hoog oliepeil wel afvallen omdat het probleem zich anders wel onregelmatiger voor zou doen. Mijn grootste gok zou nu zijn dat het een mechanisch probleem van een onderdeel is welke een bepaalde uitzetting bereikt bij de max. temperatuur. Zou hiernaast de dynamo misschien ook nog een optie kunnen zijn? Onregelmatige spanning geeft ook haperingen aan de motorloop. P.S. gasklephuis is schoon, map sensor niet bekeken maar dan zou het probleem zich volgens mij frequenter voor moeten doen. |
Auteur: | willy4 [ 20 aug 2017 18:45 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
is hij al is uitgelezen? |
Auteur: | JW-C5 [ 20 aug 2017 18:50 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Als ik dit zo lees Citaat: Bovenstaande was de klacht zoals ik deze op schrift had gesteld voor vorige week dealer bezoek; uitlezen gaf alleen incidentele storingen aan...... Vraag me daarbij wél af wat er dan zoal in het geheugen opgeslagen is. Voorts: zijn de storingen toen gewist? Zo ja, wat is er dan nu aan storingen zichtbaar, met welke codes? Groet, JW |
Auteur: | Rob310 [ 20 aug 2017 18:53 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Edit Mod: Quote verwijderd. Svp geen quote van posting er boven, dat voegt niks toe en kost alleen maar ruimte Bij beantwoorden op knop "Antwoord" drukken, (links) onder de posting Tsja, vandaag pas weer de problemen opnieuw kunnen constateren dus nog geen 2e keer uitgelezen. Dealer heeft helaas pas 29-08-2017 tijd om auto aan te pakken, ik hoop vóór die tijd zelf iets meer te weten te komen in het kader van " gokken = dokken" wat ik zou willen voorkomen. Ik heb geen codes gekregen van de vorige uitlezing, iemand van de club alhier in omgeving Tilburg die zou kunnen/willen kijken met een uitlezer? |
Auteur: | willy4 [ 20 aug 2017 18:58 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
in dat geval kun je de map sensor is schoon maken , en dat kost geen geld. |
Auteur: | Rob310 [ 20 aug 2017 21:15 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Het wordt nu al donker en aangezien ik alleen maar beschikking heb over garage "het stoepje" heb ik gaue even de map er uitgehaald en even een niet pluizend doekje er doorheen gehaald en deze gaf alleen maar wat roet af, geen vettigheid. |
Auteur: | Achtpeter [ 20 aug 2017 21:32 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
"Iets op cilinder 3 gedaan" is misschien toch een bruikbare aanwijzing. Mijn C5 had dezelfde storingsmeldingen en hetzelfde bokkige gedrag. Bij uitlezen kwam de boodschap P0300 -Meervoudige ontstekingsmissers ontdekt en "Open circuit injector cilinder 1" . Wegenwacht heeft de stekkerverbinding op de injector schoongemaakt. Probleem opgelost, althans voorlopig. |
Auteur: | GW-tje [ 21 aug 2017 17:56 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Gokken mag niet maar omdat het bij warme motor optreedt zou ik proberen om even met een andere bobine te testen. Grote kans dat die het probleem veroorzaakt. |
Auteur: | Rob310 [ 21 aug 2017 20:48 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Ik heb inmiddels een aanbod om uit te lezen bij een clublid, hopelijk kan ik daar met aanwezige storing voor de deur staan, kunnen we 'live' kijken. Wordt vervolgd. @ GW-tje: waarom geeft een bobine pas problemen bij een door-en-door warme motor? |
Auteur: | boes [ 21 aug 2017 21:26 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Dan slaat een bobine soms intern door. Komt vaker voor. Dan wordt er wel een missfire geregistreerd als storing. Eerst als tijdelijke en als het vaker voorkomt als permanente dtc. |
Auteur: | Sep1983 [ 22 aug 2017 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Samen met rob uitgelezen. Eigenlijk zelfde klacht als mijn vorige c5. Zodra motor op bedrijfstemperatuur is komt de tijdelijke storing voor inhouden en lopen op 3 poten. De storingen p0203 verstuiver 2 onderbroken circuit gevolgd door de p0341 nokkenassensor en p0326. Verstuiver 2 gewisseld met ander exemplaar en storingen gewist. Enige twijfel is dat p0203 de code is en de omschrijving cilinder 2 aangeeft ik dacht dat p0202 dat dan zou moeten zijn. Heb nog n extra injector meegegeven. Helaas kan ik artikel niet meer openen op automotive https://automotive-werkplaats.nl/nieuws ... -cilinders Hoor zojuist dat storing toch terug is zou dan mijn lexia t niet goed hebben met p0203 en cilinder 2? Of focussen op de p0326? Of kan het zijn dat die 2 storingen gevolg zijn van falende injector? Hoop vragen.. sorry rob dat het nog niet opgelost is in ieder geval wel foutcodes |
Auteur: | GW-tje [ 22 aug 2017 22:18 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
P0203 is een P02 storing op cilinder 3. Je hebt de verkeerde injector verwisseld. P0341 is een storing op de nokkenaspositie en de P0326 is van de klopsensor. Ik denk dat deze storingen een gevolg zijn van de misfire. Ik zou eerst injector 3 wisselen met een ander, adaptieve waarden resetten van de injectie en dan kijken hoe het zich ontwikkelt. |
Auteur: | Sep1983 [ 22 aug 2017 22:28 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Ik twijfelde al maar de scherm info stond zo duidelijk bediening verstuiver 2 ![]() aangezien in topic ook al injector 3 werd genoemd vond ik t vreemd. Ik heb rob er gelukkig nog eentje extra meegegeven Bedankt gw. Maar dan klopt lexia toch niet ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 22 aug 2017 22:34 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
De Lexia is niet heilig en de vertalingen naar het Nederlands zijn niet overal foutloos. De code komt uit de basis van de software en die kun je vertrouwen. Ik bedoel dat de code uit de OBDII poort komt en het verhaal in de Lexia komt er achteraan. De code zal juist zijn. In het algemeen kun je onthouden dat de code met een 1,2,3 of 4 aan het eind een indicatie van de cilinder geeft. In ieder geval voor de 4-cilinder motoren. ![]() |
Auteur: | Sep1983 [ 22 aug 2017 22:37 ] |
Berichttitel: | Re: storing uitlaatgas/katalysator met stotende motor |
Jep dat heb je met de jeugd die GUI gewend is en niet meer codes haha ik vertrouw het verkeerde ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |