Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
vacuumaansluiting gasklephuis https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18984 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | pietnr1 [ 14 jun 2017 09:21 ] |
Berichttitel: | vacuumaansluiting gasklephuis |
Hallo, omdat mijn auto al een tijdje slecht liep met regelmatig "emissie storing" in beeld ik heb een tijdje geleden mijn klepstoters en kleprubbers vervangen. Tijdens de klus heb ik ook het inlaatspruitstuk los gehad. Alles weer teruggebouwd zoals het zat, maar de storing bleef terug komen. Met remmenreiniger gezocht naar een lucht-inlek, maar niets gevonden. Toen viel mij op dat de vorm van de slangetjes van de carterontluchting en rembekrachtiger op het gasklephuis zo gemaakt is dat ze ook anders gemonteerd kunnen worden. Het leek er op dat de slangen wel eens verkeerd om gemonteerd zouden kunnen zitten. Dus even losgemaakt en de slangen van plek verwisseld, en de motor loopt nu weer mooi rond en de melding "emissie storing" is na twee keer starten verdwenen en niet meer teruggekomen. Wat ik graag wil weten is of het nu goed gemonteerd zit of is het toeval dat de motor nu goed loopt? Het zit nu zo gemonteerd: de slang van de carterontluchting zit aan de kant van de radiator (helemaal voren) en de rembekrachtiging aan de motorzijde. Kan iemand bevestigen dat dit klopt? |
Auteur: | GW-tje [ 14 jun 2017 09:41 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Misschien kun je hiermee vergelijken. Zo moet het ongeveer zitten: Bijlage: Jri4mu78mt8=.jpg |
Auteur: | pietnr1 [ 14 jun 2017 10:34 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
nee het zit onder de aanzuigbuis van het luchtfilter naar het gasklephuis. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. |
Auteur: | GW-tje [ 14 jun 2017 11:49 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Elektrisch gasklephuis dus. Lijkt goed, toch? |
Auteur: | JW-C5 [ 14 jun 2017 12:06 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Op dit plaatje kun je zien waar de carterontluchting aangesloten moet worden: Bijlage: Carterventilatie EW10J4.jpg De andere aansluiting is dan voor de vacuumbekrachtiging: Bijlage: Aansluitingen op rembekrachtiging.jpg Groet, JW |
Auteur: | pietnr1 [ 14 jun 2017 12:17 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Tja de motor loopt weer heerlijk en hij lijkt het gas ook beter op te pakken (als ik een kort gasstootje geef reageert de motor gelijk, eerder was er altijd een korte vertraging) En qua rembekrachtiging merk ik geen verschil. Maar nu ik de tekening zie, zit het dus niet goed. ![]() Moet ik dus verder op zoek naar de oorzaak van het probleem. Het zit in ieder geval in 1 van deze 2 aansluitingen met achterliggende systemen. |
Auteur: | GW-tje [ 14 jun 2017 12:34 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Deze tekening is niet van een elektrisch gasklephuis. |
Auteur: | JW-C5 [ 14 jun 2017 13:17 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Zit de vacuumaansluiting bij de rode pijl op dit plaatje ? Bijlage: Inlaatspruitstuk EW10J4.jpg Groet, JW |
Auteur: | GW-tje [ 14 jun 2017 13:24 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Ja, daar zit hij inderdaad. Juist onder het montagevlak van het gasklephuis. Op een EW10J4 met mechanisch gasklephuis (gaskabel) wordt de PCV voor de klep aangesloten in de luchtstroom vanaf het luchtfilter. |
Auteur: | pietnr1 [ 14 jun 2017 13:40 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
![]() bij de rode peil heb ik nu de carterontluchting aangesloten aan de andere nippel de rembekrachtiger. |
Auteur: | GW-tje [ 14 jun 2017 14:30 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Dat lijkt me in orde. De slangen op de plaatjes zijn van een mechanische gasklep en die slangen zijn anders. Het is niet helemaal sluitend en correct weergegeven. |
Auteur: | JW-C5 [ 14 jun 2017 15:58 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
![]() ![]() Hierboven hadden we toch vastgesteld dat die aansluiting bij de rode pijl bestemd is voor de vacuum rem-bekrachtiging? Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 14 jun 2017 16:24 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Van de PH2 EW7J4 kan ik dit plaatje vinden: Bijlage: Inlaatspruitstuk EW7J4 PH2.jpg Daarop zijn twee aansluitingen te zien, onder het gasklephuis. En dat is de uitvoering met E-gasklep. Op welke van die twee moet nou het vacuum van de rem-bekrachtiging aangesloten worden, op de voorste of op de achterste? Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 14 jun 2017 16:37 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
In een van de PH1 CitDocs, die gaat over de injectie van de EW10J4 kom ik dit plaatje tegen: Bijlage: Werking luchttoevoer.jpg Als er al twee aansluitingen zitten op het spruitstuk, onder het gasklephuis dus, lijkt dit aan te geven dat de vacuumaansluiting op de voorste moet komen. Groet, JW |
Auteur: | pietnr1 [ 14 jun 2017 23:15 ] |
Berichttitel: | Re: vacuumaansluiting gasklephuis |
Ok bedankt ik heb nu gezien hoe het moet zitten, inderdaad zoals het zat. Dus rembekrachtiger op de meest linkse en carterontluchting op de rechtse (vanaf spatbord aan de bestuurderskant gezien) Dus verder op zoek naar een lek in buurt van de rembekrachtiger/ ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |