Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Motortuning C5 V6 3.0 2001 https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18981 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 12 jun 2017 18:13 ] |
Berichttitel: | Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Dag allen, Mijn eerste bericht op dit forum. Ik vroeg mij af of er hier forumleden zijn met een 'getunede/gechipte' V6 benzine, en de ervaringen daarmee. Als ik op onderzoek uit ga, lees ik dat mijn auto niet gechipt kan worden, en kom ik uit op een 'piggyback', een kastje wat je motormanagement voor de gek houdt als ik het goed begrijp. Dit zou moeten resulteren in 232pk en 311nm koppel (207pk en 285nm standaard). Bij de concurrentie (weet niet of ik namen mag noemen) gaan ze zelfs tot 292pk, maar dit lijkt mij iets te veel van het goede, en daarnaast wil ik mijn motor dit niet aandoen. In theorie (zal in de praktijk tegenvallen gezien dit geen turbomotor is) zou het ook moeten zorgen voor brandstofbesparing, wel moet je euro98 tanken na het tunen. Nu tank ik sowieso al 98 dus dat is geen probleem. Nu ga ik later deze maand voor de APK en wat onderhoud naar Oldenhage, en zal ik het er daar eens over hebben. In de tussentijd ben ik benieuwd naar jullie ervaringen; is het merkbaar meer vermogen, is het de kosten (valt mee, 250eu) waard. En niet geheel onbelangrijk, wat vindt de rest van de auto er van, zoals de automaat etc. Ik ben geen felle rijder overigens. Graag hoor ik van jullie, Bjorn |
Auteur: | H_H [ 12 jun 2017 19:07 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Wat ik me kan herinneren is dat de automaat hier niet zo goed mee om kan. Of het echt schadelijk is betwijfel ik maar het zal de duurzaamheid geen recht doen denk ik. Ik snap wel dat de 200pk standaard wat tegenvalt als je er eenmaal in rijdt. Mijne is een break, nog iets zwaarder en logger en mij valt dat vermogen af en toe wel wat tegen. Aan de andere kant merk je wel dat het er in zit als je bij hogere snelheid nog even wat gas bij geeft. |
Auteur: | Jooster [ 12 jun 2017 19:15 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Log ombuigen in smeuig is meer een kwestie van koppel, niet van vermogen. De genoemde koppeltoename lijkt me amper de moeite waard. |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 12 jun 2017 20:02 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kom geen vermogen te kort. Het lijkt me echter wel prettig als ie bij een lager toerental oppakt. Soms heb je net even dat vermogen nodig (het is er zeker wel) alleen heeft ze dan de neiging vrij snel terug te schakelen, of je moet even op het vermogen wachten. Als je hier dmv een 'piggyback' vanaf bent lijkt mij dat zeker de overweging waard. Verder is het zeker geen trage auto, zonder problemen zit je zo op de 170 (doe ik niet vaak, maar soms is het wel lekker), iets waar je met de 2.0 16V merkt dat je vrij veel vraagt van de motor. De V6 trekt hier nog relatief stil en zeer comfortabel door. |
Auteur: | BJG [ 12 jun 2017 21:17 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Ik begrijp best dat je iets zou willen aanpassen. Een tuningbox of piggyback werkt meestal niet zo goed. Het ligt er een beetje aan wat ze doen. Is er echt geen bedrijf dat jouw motormanagement tunen kan? Ik denk namelijk aan tuning op maat bedrijven. De overige bedrijven (oa ZIP, tunex ed) zijn kopietuners die sowieso niet goed begrijpen wat ze aan het doen zijn en een damos file inschieten, Ik zou gewoon eens zo'n (tuning op maat) bedrijf bellen en met ze praten, dat geeft een indruk van wat ze doen en kunnen. Er zijn vast clubleden die tips hebben. Oa fasttech is zo'n bedrijf. |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 12 jun 2017 22:04 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Voor zover ik heb begrepen (ik heb de wijsheid echter niet in pacht) is dit alleen mogelijk via piggyback. Ik heb vernomen dat de ECU een tuningblokkade heeft, waardoor tuning via OBD2 in ieder geval uitgesloten is. De transporter van mn vader is ooit van 88pk naar 114pk gechipt en daar hebben ze iets gesoldeerd meen ik mij te herinneren. Dit was bij VTune in Huizen, die bieden ook de eerder door mij genoemde piggyback van 231pk/311nm aan. Ik heb even op de website van fasttech gekeken en die bieden standaard 226pk en 315nm. Het wordt mij overigens niet duidelijk hoe dit gedaan wordt, op de website wordt over OBD gesproken maar dit bleek dus niet mogelijk. Heb ze even een berichtje gedaan wat ze nog meer voor mij kunnen betekenen. |
Auteur: | JW-C5 [ 12 jun 2017 23:17 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Er zijn bedrijven die echte chiptuning kunnen doen.. Dat heb ik bij BullPower in Dronten laten doen met ons C-Eendje, waarbij het koppel onderin zeker beter geworden is. Daarbij is de chip uit de computer gehaald en aangepast. Maar of je daar bij een V6 nou zoveel wijzer van wordt, dat waag ik te betwijfelen. Gezien de "verbeteringen" heb ik daar voor míjn V6 nooit serieus over gedacht..... Groet, JW |
Auteur: | exroosje [ 12 jun 2017 23:24 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Het probleem in response van de Ph1 V6 is niet de motor maar de automaat. Deze haalt veel van de alertheid uit de motor door een halve seconde te aarzelen. Vraag me dus af of een motortuning hier iets gaat opleveren. Uiteindelijk gaat ie snel genoeg, ik heb mijn V6 ph1 op de GPS wel boven de 220 gehad op de A9 richting munchen. Iets wat me met de ph2 V6 dan weer niet gelukt is, ondanks de 6 traps automaat. Al was deze wel een stuk alerter. Maar door een te lange 6 en te korte 5 een minder hoge top. En door het gewicht niet zo snel in de buurt van z'n top. |
Auteur: | JW-C5 [ 12 jun 2017 23:33 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
....dan was er toch wat mis met jouw PH2 V6 ![]() Als die motor in orde is, gaat 'ie in z'n 5 gewoon naar de 220 km/u, zó is de bak uitgelegd. Bij 220 echte km/u (225+ op de teller) draait hij dan 5700 rpm, dat doet 'ie met gemak als hij in orde is. Groet, JW |
Auteur: | Jooster [ 13 jun 2017 01:37 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
bjornhalenbeek schreef: Het lijkt me echter wel prettig als ie bij een lager toerental oppakt. Soms heb je net even dat vermogen nodig (het is er zeker wel) alleen heeft ze dan de neiging vrij snel terug te schakelen, of je moet even op het vermogen wachten. Nogmaals, dat gebrek aan "oppakken" bij met name lage toeren is vooral gebrek aan koppel. De grafiek waarnaar JW verwijst laat slechts een marginale verbetering zien. Bovendien lopen de nieuw koppel- en vermogenskrommen parallel aan de oude. Dus geen relatief extra grote toename in he o zo belangrijke gebied onderin. Tel daarbij de kilo's van de auto, dan kom je in de praktijk uit op slechts een marginale verbetering. Als het technisch überhaupt lukt natuurlijk. Ondanks dezelfde "klachten" die jij hebt, heb ik chiptuning om die reden bij mijn Renault V6 ("PRV blok") destijds ook niet gedaan. |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 13 jun 2017 11:28 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Duidelijk, dank voor je antwoord. Mòcht ik het ooit eens proberen is het voordeel dat die unit er zo weer uit getrokken kan worden, en je je geld terug krijgt. |
Auteur: | H_H [ 13 jun 2017 12:45 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
En misschien toch eerst even aanzien hoe het zonder gaat, je hebt ‘m immers nog maar pas. De sportknop (van de automaat) wil ook vaak wel helpen als het even wat rapper moet! Alleen blijf je gewoon last houden van die trage BMW’s en Audi’s op de linkerbaan ![]() |
Auteur: | bjornhalenbeek [ 13 jun 2017 12:59 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Heb ' m inmiddels een jaartje/10.000km dus ik ken 'm redelijk ![]() ![]() |
Auteur: | simmetje [ 14 jun 2017 12:40 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Een vriend van mij heeft een Volvo S80. Zit dezelfde automaat onder als de Ph2. Zelfde dilemma. Is bij een gespecialiseerde tuner (Rica) met respect voor het merk getuned. Is inderdaad een stukje soepeler, maar vooral zuiniger. Ging van 1:9 naar 1:10 met dezelfde rijstijl. |
Auteur: | Matthijs309 [ 14 jun 2017 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001 |
Ik zit zelf een beetje in deze wereld en bij een non-turbo auto zijn de winsten minimaal. Soepeler? Wellicht. 30 pk erbij? in geen 100 jaar. De marge waarin je kan rommelen met niet-turbo's is zo klein, dat met 5 a 10nm winst je al in je handjes kan wrijven. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |