Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

zelf vervangen klepstoters
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18846
Pagina 1 van 1

Auteur:  pietnr1 [ 01 mei 2017 20:06 ]
Berichttitel:  zelf vervangen klepstoters

Ik ben nog steeds aan het wachten op de levering van een nokkenastandwiel vandaar dat ik van plan ben de klepstoters ook te vervangen. De dame heeft er bijna 230.000 km op zitten en gezien het nu toch open ligt kan ik de stoters er net zo goed bij pakken dacht ik.
Is het er een handleiding voor hoe het te doen? en ben ik met 16 klepstoters, 2 keerringen en 2 pakkingen voor de deksels klaar of zie ik iets over het hoofd?

Auteur:  Bart_Banaan [ 01 mei 2017 20:16 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Maar waarom zou je dat willen? Ze slijten amper tot niet en doen niks bijzonders. Alleen vervangen indien defect lijkt mij... Don't fix what isn't broken.

Auteur:  pietnr1 [ 01 mei 2017 20:18 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

bij stationair lopen loopt hij onrustig ondanks een grote beurt gezien de km stand en het feit dat de zaak al zo goed als open ligt. Dacht ik waarom niet?

Auteur:  GW-tje [ 01 mei 2017 21:45 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Een distributiekit met nieuwe rollen en waterpomp en een set voor de multi-v-riem?

Auteur:  pietnr1 [ 01 mei 2017 21:47 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Die heb ik al de rollen en de nieuwe pomp zitten er al op. Ik ben nog aan het wachten op een nieuw tandwiel voor de uitgaande nokkenas. (komt morgen hoop ik) Maakt het merk klepstoters nog wat uit?
Heeft iemand de benodigde aanhaalmomenten t.b.v het weer terug monteren van de nokkenassen.

Auteur:  willy4 [ 01 mei 2017 22:03 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

geef me alle gegevens van de motor ook de kw en mail adres stuur ik ze morgen door
mag per PB.

Auteur:  pietnr1 [ 01 mei 2017 22:04 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

ew10j4 100kw (136pk)

Auteur:  JW-C5 [ 01 mei 2017 23:06 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Bij de EW10J4 motor heeft het probleem gespeeld van niet goed werkende klepstoters.
Daarover bestaat de IR B1AUL5Q0 : Version 0 vom 16/05/2003 ONREGELMATIG STATIONAIR TOERENTAL TIJDENS DE OPWARMFASE VAN DE MOTOR.DIT KAN GEPAARD GAAN MET
HET BRANDEN VAN HET DIAGNOSELAMPJE
Citaat:
1. HERKOMST
Een hydraulische klepstoter van het distributiesysteem is defect.
Wanneer het motordiagnoselampje brandt bevindt zich in de motormanagementcomputer de volgende storing:Overslaan bij ontstekingsfase met code P0300.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Vervang alle hydraulische klepstoters.
Bestel de volgende onderdelen,16 hydraulische klepstoters, nummer 0942 48, verpakt per 1 stuk(s).
OPMERKING : De nieuwe klepstoter is identiek aan die van de 1.8 16V-motor, type 6FZ
Handelingnummer 0164 9999.
Factureertijd 5.20 h.


Via je VIN zie ik dat de productiedatum van jouw C5 8 januari 2004 is.
Dan zou je denken dat, gezien de datum van die IR: 16 mei 2003, dit niet meer op jouw C5 van toepassing zou mogen zijn.
Maar in die IR wordt geen ORGA aangegeven met ingang waarvan dat probleem in de serie opgelost zou moeten zijn.
En als ik via je VIN kijk, wordt die IR nog altijd opgeroepen.
Oftewel, ook jouw motor zou hieronder kunnen vallen.
Vraag dan: komt bij het uitlezen die storing P0300 tevoorschijn?

Groet,
JW

Auteur:  pietnr1 [ 01 mei 2017 23:12 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

regelmatig komt "Random/Multiple Cylinder Misfire Detected" voorbij evenals storing emissieregeling
gezien de leeftijd lijkt het me nu zoveel meer moeite om het gelijk mee te pakken

Auteur:  NTwoO [ 02 mei 2017 00:11 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

De koelsensor geeft toch ook soortgelijke melding?

Auteur:  pietnr1 [ 02 mei 2017 15:20 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Vandaag de klepstoters uitgebouwd, en met de duim getest, er ie er geen enkele in te drukken.
Ik weet niet hoeveel de veerspanning is maar in verschillende filmpjes op internet heb ik gezien dat het zou moeten kunnen.
Verder is het me opgevallen dat er overal een laagje olie stond behalve bij de linker inlaatklep van cilinder 4 (die het dichtste bij het nokkenas-tandwiel) duid dit op een lek klepsteelrubber? Kan dit de oorzaak zijn van het olieverbruik? (alhoewel er geen blauwe rook uit de uitlaat komt)
In ieder geval is het nu wachten op de nieuwe klepstoters.

Auteur:  NTwoO [ 02 mei 2017 21:07 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Ga jij de klepsteelrubbers ook vervangen?

Auteur:  pietnr1 [ 02 mei 2017 21:10 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

ben er over aan het denken heb al heel wat youtube filpjes hierover bekeken. Alleen als ik naar de kleur van mijn bougies kijk, dan is de verbranding gewoon ok geen vette aanslag.

Auteur:  NTwoO [ 03 mei 2017 00:18 ]
Berichttitel:  Re: zelf vervangen klepstoters

Is wel een klus als de kop niet af is

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/