Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
koppeling met druklager vervangen. https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18654 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Genem [ 02 maart 2017 16:31 ] |
Berichttitel: | koppeling met druklager vervangen. |
na de motorsteun nu dus toch de koppeling, eigenlijk het druklager denk ik. Probleem is eigenlijk gelijk na het vervangen van de bovenste motorsteun begonnen. Nadat die vervangen was een proefritje gemaakt en daar merkte ik gelijk dat het ontkoppelen moeilijk gaat. Symptoom is eigenlijk, motor starten geen probleem, koppeling intrappen geen probleem, zodra ik hem op laat komen voel je het pedaal iets trillen, maar wegrijden geen probleem. doorschakelen naar 2 moeilijk, naar 3 idem. Even een paar maal met de koppeling spelen en dat gaat het weer. Zolang ik rijd en schakel geen probleem. Moet ik stoppen en optrekken dan daarna weer problemen met moeilijk schakelen. Tsjonge. Dus ik denk dat het verstandig is de koppeling met druklager en oliekeerring maar te vervangen. Wie kan mij daarbij helpen, ik heb aardige sleutel ervaring en kan een hoop zelf doen, maar dit wordt mij iets te gortig. Dus liefhebbers (het liefst met brug en vooral ervaring) gezocht mij te helpen. Het maakt mij niet uit als ik daar een flink stuk voor moet rijden. Is altijd nog goedkoper dan de garage. Eventueel kan ik hier in de buurt (Zoetermeer) een brug regelen, uiteraard worden reiskosten enz door mij volledig vergoed |
Auteur: | akooiman [ 02 maart 2017 17:01 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Had je voor het vervangen helemaal geen problemen?? Anders denk ik dat je de verkeerde steun er nu op hebt zitten waardoor het blok te ver gekanteld is en er nu de schakelstangen inder druk staan...... |
Auteur: | Genem [ 02 maart 2017 17:08 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Gaat het echt om mm werk met de steun? anders zet ik gewoon de oude er weer in en probeer dan of het probleem zich nog steeds voor doet. Vreemde is wel dat het pedaal nu soms erg ver naar beneden gaat (moeilijk ontkoppelen) en soms niet dan schakelt het gewoon. |
Auteur: | akooiman [ 02 maart 2017 18:36 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Het is misschien geen mm werk, maar het is wel heel vreemd dat het meteen daarna ontstaat. Het kan toeval zijn, maar zelfs met een kapot druklager zou het wisselen van een versnelling goed moeten gaan. Een kapot druklager geeft een bak herrie en bijgeluiden, maar als de bak ontkoppelt is, moet je gewoon kunnen schakelen. |
Auteur: | Genem [ 02 maart 2017 19:03 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Met erg ver naar beneden valt bedoel ik dat hij maar half terugkomt, net of er geen druk op staat en als je hem dan indrukt tot de bodem gaat dat niet lekker soepel, net of er ergens iets tegenaan loopt, dan voel je dus ook trillingen in het pedaal.. en hoor je vreemde geluiden. Sta je stil en de druk is er weer dan kun je gewoon koppelen trek je op, dan is er de ene keer een probleem met schakelen (met dus onvoldoende pedaaldruk), de andere keer geen enkel probleem..... schiet mij maar lek... Of het is een kapotte koppelingscylinder en die zijn niet zo duur. |
Auteur: | Genem [ 02 maart 2017 20:05 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Dus nu de vraag: is er iemand met kennis van zaken waar ik eens langs kan komen zodat die er eens naar kijkt? En mij eventueel wat tips kan geven hoe te verhelpen? |
Auteur: | BJG [ 02 maart 2017 20:22 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Dit lijkt mij veel meer een zaak van lucht in de koppelingscilinder. Hoe hoog staat je remvloeistofniveau? |
Auteur: | Genem [ 02 maart 2017 20:33 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Remvloeistof nivo staat nog exact hetzelfde als een half jaar geleden. Precies op Max. Is het eventueel zelf te verhelpen of te constateren?? |
Auteur: | Genem [ 03 maart 2017 11:11 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Niemand in de markt voor een dagje sleutelen (uiteraard hoeft het niet voor niets) |
Auteur: | akooiman [ 03 maart 2017 16:40 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Een dagje ![]() Ik normaal wel, maar eerst nog even een koppeling van een picasse vervangen, remmen rondom van Bertha II, en dan nog ergens een andere 2.2 inlepelen....... Mijn balboekje is even vol...... |
Auteur: | C5HDI110 [ 03 maart 2017 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
BJG schreef: Dit lijkt mij veel meer een zaak van lucht in de koppelingscilinder. Hoe hoog staat je remvloeistofniveau? Daar lijkt het wel op, of een probleem met de koppelingscylinder zelf, een paar berichten terug schrijft Genem: Met erg ver naar beneden valt bedoel ik dat hij maar half terugkomt, net of er geen druk op staat en als je hem dan indrukt tot de bodem gaat dat niet lekker soepel, net of er ergens iets tegenaan loopt. Bij mijn vorige werkgever hadden we gloednieuwe Jumpers, één van die bussen had een vergelijkbaar probleem, na een aantal keren de koppeling intrappen, kwam het pedaal niet volledig terug. Het pedaal met de voet omhoog trekken was de oplossing, aangezien ze te lui waren om het bij de dealer te reclameren. Koppelingscylinder op lekkage inspecteren en eventueel doorspoelen is een idee. Gelukkig zit dat ding aan de buitenkant en niet in de bak, dus vervangen is mogelijk indien nodig, zo heel prijzig zijn ze niet dacht ik. Voor regio 010 wil ik wel kijken/helpen met de koppelingscylinder, een koppelingwissel red ik op het moment niet ivm gezondheid ![]() |
Auteur: | Genem [ 04 maart 2017 10:32 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Met hartelijke dank voor de reacties, ik verdenk toch de drukgroep nu aangezien er bij het opkomen van de koppeling geluid geproduceerd gaat worden. Het gevoel van het "voelen" van het draaiend gedeelte wordt ook sterker. Ik ben zeer zeker in staat de de-en montage zelf uit te voeren, maar weet verder niet wat er allemaal los moet enz. Ja de aansluiting op de bak uiteraard. Maar ik heb begrepen de aandrijfas, steunen enz. Dan wil ik uiteraard geen risico lopen het op een niet juiste manier te doen. Daarnaast is voor sommige handelingen de aanwezigheid van 2 personen zeer gewenst. Vandaar deze oproep. Aanwijzingen en af een toe een kleine ondersteunende hand zouden al meer dan welkom zijn, want ook voor mij gaan de jaren tellen. Gereedschap, met uitzondering van een centreerpen heb ik meer dan voldoende. Ik heb wel inmiddels een offerte binnen voor het vervangen enz voor een prijs van 630 euro incl. Dus misschien dat ik daar maar op in moet gaan. |
Auteur: | boes [ 04 maart 2017 10:59 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Tuurlijk moeten de assen eruit (en de olie eraf) anders kan je het koppelingshuis niet open krijgen. Met logisch denken en kom je een heel eind hoor! Ik zou je wel adviseren om een brug te huren. (Opgebokt kan ook,....maar voor je lijf niet optimaal ![]() |
Auteur: | boes [ 04 maart 2017 11:00 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Maar ik ben het wel met Sohail en BJG eens... Ik zou eerder het hydraulische deel verdenken. |
Auteur: | C5HDI110 [ 04 maart 2017 16:54 ] |
Berichttitel: | Re: koppeling met druklager vervangen. |
Daarom lijkt het me verstandig om iemand anders in je auto te laten rijden om te horen en voelen. Gerammel van het druklager kan toch niet helemaal in het pedaal voelbaar zijn? Hydraulisch deel is het makkelijks te controleren. Gerammel bij het laten opkomen van de koppeling, is vaak het druklager, maar goed als je aan de slag gaat, dan monteer je een set, dus plaat, drukgroep en druklager. €630 is een nette prijs, ik denk dat hier c.a. 6-8 uur arbeid in verwerkt zit van c.a. € 50/uur. Edit: Ik lees net Zoetermeer, je ben welkom hier in 010, als je wil dat ik er naar luister en kijk wat het kan zijn ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |