Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Motorsteun rechsboven vervangen
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18642
Pagina 1 van 3

Auteur:  Genem [ 28 feb 2017 08:02 ]
Berichttitel:  Motorsteun rechsboven vervangen

Een vraag waar ik in al de topics niet echt een antwoord op kan vinden.
Bij mijn c1 2.0l 16v 2004 met 234k heb ik gemerkt dat bij het wegrijden de auto af en toe een beetje dribbelt, de ene keer dus wel de andere keer niet. De koppeling met alles daaromheen is nog geen 70k geleden vervangen dus dat kan volgens mij het probleem niet zijn.
Dus de motorkap open en de bovenste motorsteun gecontroleerd (dat had ik wel in diverse topics gelezen om die te controleren). Het rubber aan de kant van de motor is redelijk gescheurd en de aluminium houder kan vrij heen en weer geschoven worden. Ook zag ik dat, als het rubber achterin de daarvoor bestemde bus zit dat er aan de voorkant ruimte is. Dit betekend dus dat de motor ruimte krijgt om te kantelen. Nu heb ik inmiddels een nieuwe set besteld (arm met rubbers dus die gaan sowieso vervangen worden. En nu uiteraard de vragen: zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij de demontage en montage? Ik heb wel gezien dat om de pen uit de bus te krijgen het reservoir van de koelvloeistof redelijk in de weg zit, moet die ook gedemonteerd worden om er gemakkelijker bij te kunnen. Moet de motor ondersteund worden? Aangezien ik de arm nu gewoon vrijelijk over het rubber heen en weer kan schuiven krijg ik niet de indruk dat er veel spanning op staat.
Dus graag reacties voordat ik deze week aan de klus ga beginnen.

Auteur:  boes [ 28 feb 2017 09:00 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Even krik onder de pan.
De bouten vast trekken terwijl het blok in de steun rust.

Auteur:  c5maarten [ 02 maart 2017 16:18 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Toevallig gisteren nog deze klus gedaan! Ook hier was de rubber volledig gescheurd. Plan van aanpak:
1, Beschermkap verwijderen, zorg dat je het KVS reservoir los maakt en aan de kant schuift (hoeft niet verwijderd te worden!!)
2, Gaffel losmaken en omwisselen, hiervoor hoef je niet het blok te ondersteunen aangezien de motor steun vast blijft zitten, je wisselt namelijk alleen de steun om kantelen van het blok te beperken.
3, KVS vaatje weer monteren, beschermkap erop en klaar is kees.

30 min ben je zeker klaar ermee.
Succes!

Auteur:  Genem [ 02 maart 2017 16:23 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

inmiddels gebeurt met jouw instructies in gedachte, inderdaad een half uurtje werk.
Ander probleem is nu dat de koppeling geluid maakt, eigenlijk meer als je het koppelingspedaal intrapt dat hoor je getik en je voelt het pedaal schokken. Ik vermoed toch druklager....zal hierover een ander toppic starten.

Auteur:  c5maarten [ 02 maart 2017 16:30 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Dan heb je weer wat te klussen ;)

Auteur:  Genem [ 02 maart 2017 16:57 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Inderdaad, setje is niet zo duur, maar er op krijgen .........

Auteur:  Xander [ 02 maart 2017 17:19 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Ik moet m'n motorsteun ook vervangen.... het rubber is ingescheurd.

Maarten, vervang je de hele steun (die langwerpige naar achter toe) of enkel het rubber?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/201703 ... 6dd751.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201703 ... bff144.jpg

Auteur:  boes [ 02 maart 2017 18:02 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Dan hebben jullie het over de trillingsdemper ipv de motorsteun.

Auteur:  Xander [ 02 maart 2017 18:04 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Bij mij wel ja. Maar overal lees ik motorsteun.... :oops:

Auteur:  Genem [ 02 maart 2017 18:23 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Heb even gekeken, de nummering op de oude steun is gelijk aan die van de nieuwe, heb de oude er weer in gezet en probleem is iets minder maar nog steeds aanwezig. Af en toe hangt het koppelingspedaal ook halverwege, en ineens weer boven. Kan dus ook de koppelingscylinder zijn...

Auteur:  Genem [ 02 maart 2017 18:25 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Xander schreef:

Maarten, vervang je de hele steun (die langwerpige naar achter toe) of enkel het rubber?


Die hele zwarte steun naar achteren heb ik vervangen, het rubber zit daar vast in en is niet apart te vervangen.

Auteur:  Genem [ 02 maart 2017 19:13 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Aangezien ook met de oude het probleem met de koppeling blijft, heb ik de nieuwe maar weer terug gezet. Ik krijg er zelfs handigheid in, 15 minuten.....

Auteur:  Xander [ 02 maart 2017 19:17 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

:lol:

Auteur:  c5maarten [ 02 maart 2017 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

boes schreef:
Dan hebben jullie het over de trillingsdemper ipv de motorsteun.


Heb ik niet gezegd! Gaffel is de benaming volgens Citroën :ugeek: what's in a name :smt190

Fijn dat je er al handigheid in krijgt :mrgreen:

Auteur:  Xander [ 17 maart 2017 16:11 ]
Berichttitel:  Re: Motorsteun rechsboven vervangen

Waar hebben jullie die steun/gaffel/trillingdemper besteld?!

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/