Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Motor blijft koud. https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18426 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | VenemanM [ 31 dec 2016 12:43 ] |
Berichttitel: | Motor blijft koud. |
Hallo allemaal, Onze HPI uit 2001, geeft sinds de aankoop 4 jaar geleden de melding "Storing uitlaatgas". Omdat de lokale Citroën dealer dit niet op kon lossen maar de auto wel door de emissietest kwam hebben we er verder geen aandacht aan besteed. Bijna alle HPI's zouden Dieze melding geven ivm een slechte sensor. (volgens de de dealer). De laatste keuring bij een algemene garage laten doen, dit ivm de kosten. Deze garage vertelde me dat de motor lang niet warm genoeg werd omdat de radiatorkoeler meteen vol aanslaat en lang na blijft blazen nadat de motor uit is gezet. Gelukkig net de APK gehaald, met de hakken over de sloot. Zijn er meer mensen die dit euvel kennen, en nog belangrijker, een oplossing hiervoor hebben? Alvast bedankt! |
Auteur: | AaronKers [ 31 dec 2016 13:50 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Dat klinkt bij mij als een Defecte Thermostaat ![]() |
Auteur: | akooiman [ 31 dec 2016 13:53 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Wat geeft de meter aan? |
Auteur: | VenemanM [ 31 dec 2016 14:16 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
De koelwater meter staat na een paar minuten mooi in het midden, 50%. De olietemperatuur gaat heel langaam, na 30 kilometer, na iets onder het midden, 40%. Direct na de start, zowel in de zomer zomerals in de winter slaat de fan aan en blijft tot 2 a 3 minuten draaien nadat de motor uit is gezet. |
Auteur: | BJG [ 31 dec 2016 15:56 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Dat is een gevolg van een motor storing. In bepaalde noodloop strategieën gaat de koeler vol aan. Wat zijn de foutcodes? En de eventuele klachten? Niet oplosbare storingen bestaan in mijn ogen niet ![]() |
Auteur: | akooiman [ 31 dec 2016 16:00 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Zou het ook een van de relais naast de fan kunnen zijn BJG? dat deze blijft "hangen/plakken" ? |
Auteur: | VenemanM [ 31 dec 2016 16:34 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Ik zal de codes binnenkort uitlezen, kom er nog op terug. Alvast bedankt en iedereen een fijne jaarwisseling! |
Auteur: | Iceman [ 31 dec 2016 17:46 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Check ook even je koelvloeistof niveau. Een te weinig aan koelvloeistof kan ook hele rare storingen geven. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | VenemanM [ 05 jan 2017 23:42 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Sorry dat het even duurde, soms zijn er belangrijker zaken. In ieder geval, de foutmeldingen : - P1416 (Port Air Circuit Malfunction/ (AIR) System Bank 2 ) - P0115 (Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction ) - P1411 (SAI System Incorrect Downstream Flow Detected ) Ik ikheb deze deze meldingen uitgelezen met een Autel autolink AL301. |
Auteur: | willy4 [ 05 jan 2017 23:58 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
je moet ze is wissen ,en terug gaan rijden en dan terug uitlezen maar de sensor van de KVS zou ik eerst vervangen daar zijn soms problemen mee ,en kost enkele tientjes. |
Auteur: | BJG [ 06 jan 2017 00:36 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Ik ben een voorstander van meten in plaats van vervangen, maar ben het verder wel met Willy4 eens: Meet eens de spanning op beide draden van de koelvloeistoftemperatuursensor, ten opzichte van de accu min. En koppel deze terug. Wil of kun je dit niet, vervang dan de temperatuursensor (met een kans dat het voor niets is). In eerste instantie zou ik inderdaad focussen op P0115, deze eerst oplossen, daarna wissen en kijken wat er eventueel terug komt aan fouten. |
Auteur: | VenemanM [ 06 jan 2017 01:08 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver. Ik zal de sensor door meten wanneer het weer dit toelaat, de auto staat buiten en ik heb geen schuur/garagebox. Zodra ik de metingen heb gedaan meld ik me weer! |
Auteur: | C5HDI110 [ 06 jan 2017 02:46 ] |
Berichttitel: | Re: Motor blijft koud. |
willy4 schreef: maar de sensor van de KVS zou ik eerst vervangen daar zijn soms problemen mee ,en kost enkele tientjes. Die kvs sensor is een bekend probleem, ik heb daar ergens een technisch bulletin van (niet van PSA), weet niet meer welke Citroen's er precies vermeld worden, ging wel specifiek om PSA. Mijn oom had een probleem met zijn Xsara, temp. meter op het dashboard doet het prima, alleen net na het starten, meteen de fan aan en melding "stop motor temp. te hoog" in het display. Met de Lexia uitgelezen, deze gaf aan dat de ontvangen waarde van de betreffende sensor incorrect was, nieuwe sensor er in en opgelost, het verbruik werd ook meteen wat lager. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |