Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Inwendige vervuiling V6
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18300
Pagina 1 van 1

Auteur:  Janjaap1974 [ 17 nov 2016 22:17 ]
Berichttitel:  Inwendige vervuiling V6

Gegroet medecitrofielen! :citrofiel

Ik heb sinds het voorjaar tot mijn grote plezier een PH1 V6 break exclusive. Nu 298.000km gelopen.

Nu had ik als enige mankement af en toe het "storing uitlaatgas" probleem. Nu heb ik er laatst een nieuwe thermostaat ingezet en viola! Geen last meer mee gehad!

Nu heb ik een ander probleem... Omdat ik een tikkende stoter had heb ik het kleppendeksel gelicht om de stoter schoon te maken. Op zich goed gelukt, maar... Ik schrok van de hoeveelheid troep die er onder het deksel zat. (zie foto) Is dit een vaker voorkomend probleem bij de PH1 V6? Het is zo erg dat ik het blok niet zonder meer durf te spoelen. Dat levert gegarandeerd verstoppingsproblemen op...

Graag uw wijsheid over wat te doen! :smt198

Auteur:  JHV [ 17 nov 2016 22:34 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

De V6 weet ik niet, maar we hadden dat bij een vorige auto, subaru legacy.
Ik heb de kleppendeksels schoon gemaakt, en een reiniger(van Forte) bij de warme olie gevoegd.
Motor 20 minuten stationair laten draaien. En de olie onder aftappen en weg laten lopen.
Ook het filter vervangen.
NIET afzuigen via de pijlstok!!!!!
Daarna een goedkope olie erin en weer even stationair laten draaien en een stukje rijden.
En weer aftappen EN filter vervangen, 2e filter dus.
Toen de goede olie er in gedaan.
Daarna was en bleef het schoon.
Let er wel op dat je een goede reiniger neemt.
De Subaru boxer ging er ook stukken beter van lopen.

Auteur:  willy4 [ 17 nov 2016 22:41 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carterventilatie

Auteur:  BJG [ 17 nov 2016 23:09 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

Ja inderdaad.
Controleer eens je carterventilatie of die wel goed open is.
Maar ook de kwaliteit van de olie en de verversingsinterval zijn van invloed.

Ik zou hem zsm flushen.
Voorzichtig, warmrijden, er in gooien en geen gas geven.
Daarna verversen met de juiste olie.

Auteur:  Janjaap1974 [ 17 nov 2016 23:34 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

Op sommige plekken is de is de drab zo droog dat het verpoedert. En op andere plekken is het al behoorlijk korrelig.
Daarom ben ik bang dat flushen meer ellende geeft dan het resultaat oplevert... Mijn ervaring heeft geleerd dat je sommige oude motoren met rust moet laten. (jaren oude Opels gerestaureerd.)
En als het dan toch schoon moet: Demonteren op de werkbank... K*tklus bij zo'n dikke V6.

Weet iemand of flushen (welk middel?) ook die aangekoekte poederrommel veilig kan oplossen? Vroeger deed ik het met een mengsel van 75% ATF en 25% diesel.

Maar kunnen de "moderne" pakkingen daar tegen...

De carterventilatie is overigens open.

Auteur:  rene hoekstra [ 18 nov 2016 08:04 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

Zo dat is niet niks, ik ga dit draadje met belangstelling volgen, ik wil namelijk mijn motor ook flushen, gewoon als preventie.

Auteur:  GW-tje [ 18 nov 2016 09:13 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

De wassende werking van ATF olie is nog steeds erg goed. Dat werkt zeker. Van de "merk-artikelen" zou ik Forté aanraden of spullen die bij Toralin verkocht worden. Zie www.toralin.nl

Auteur:  Xander [ 18 nov 2016 09:26 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

WoW, die zit goed vol met troep.

Misschien binnenkort mijn V6 ook maar eens laten flushen.

Auteur:  JW-C5 [ 18 nov 2016 10:49 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

Was/is hiervan ook iets zichtbaar aan de binnenkant van de olievuldop?

Groet,
JW

Auteur:  JanSr [ 18 nov 2016 15:46 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

Die ESJ motoren staan niet echt bekend om de vervuiling. Ik heb er dire gehad, alle drie brandschoon, ook na 300k km.
Voor je aan de slag gaat lijkt het mij daarom beter eerst de oorzaak te vinden.
Op het eerste gezicht wellicht het gevolg van veel korte ritjes: Boodschappenwagen voor mevrouw geweest?
En dan jarenlang geen olie verversen "want we rijden zo weinig".
Op de koude plekken (kleppendeksels) slaat dan van alles neer.
Als tweede optie werd al genoemd de carterventilatie.

Mijn aanpak zou zijn: Met een kwast en diesel de nokkenasruimtes zo goed mogelijk schoonsoppen. De troep loopt dan via de afvoergaten naar het carter.
Vervolgens olie aftappen en twee keer vervangen.
Toevoegingen zou ik vermijden, wanwege het risico dat er nauwe oliekanaaltjes dicht komen te zitten.
Nog los van het punt dat niemand weet wat die dure troep doet. ("Wij van WC Eend....")
Volgens mij had je stom geluk dat er maar één klepstoter tikte.

Auteur:  BJG [ 18 nov 2016 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

@Jan jouw motoren hebben vermoedelijk altijd prima onderhoud gehad.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat forte deze zooi in twee keer verwijderen kan.
Deze Black Sludge is het gevolg van uitgewerkte dopes in combinatie met hoge temperaturen.
Maw slechte olie of lange verversingsinterval. Evt in combi met hoge temperaturen.
De methode met diesel werkt wel maar slechts bovenin op oppervlakken en daar kan het het minste kwaad. Het kan kwaad juist in de kanalen waar je niet bij kunt.

Daarom: neem geen risico. Gebruik een goede flush. Die lost de zooi op. Dan vormt het geen risico in olie kanalen. Juist als het wat zacht wordt door diesel en ATF gaat het los en komt het daar waar je niet wilt. Met mogelijke schade als gevolg. Echt waar neem hiermee geen risico.

Ik heb evt voor en na foto's van een flush in dergelijke situatie.

Auteur:  willy4 [ 18 nov 2016 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

ik kan je de beschrijving van FORTE sturen/plaatsen

Auteur:  rene hoekstra [ 18 nov 2016 21:49 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

@Willy zou je dat willen doen, ik wil ook graag flushen.

Auteur:  willy4 [ 18 nov 2016 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

08/13 ALG.01.049/1
ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN
Gebruik van Forté Motor Flush bij onderhoud
Probleem: Inwendige motorvervuiling.
Oorzaak: Door o.a. een afwijkende mengselbereiding zal de motorolie
vervuilen door verbrandingsresten, vocht en brandstof. Door
veroudering van motorolie en brandstof vormen zich afzettingen op
de diverse oppervlakken die de smering nadelig beïnvloeden.
Bij het verversen van de motorolie blijft er vervuiling achter in de
motor waardoor het additief pakket van de nieuwe motorolie al
deels verbruikt wordt.

Behandeling: 1 x Forté Motor Flush per 2 liter oude motorolie toevoegen.
Voor specifieke behandelingen zijn meerdere producten noodzakelijk.
Raadpleeg het werkplaatshandboek voor de juiste toepassing.
NIET RIJDEN als Forté Motor Flush is toegevoegd aan de motorolie!
Motorolie is onderhevig aan verschillende belastingen waarbij met name de chemische belasting z’n
grootste uitwerking heeft op de kwaliteit van de motorolie. Verbrandingsresten als kool en
roetdeeltjes vervuilen de motorolie waardoor deze indikt. Brandstof en vocht kunnen de motorolie
verdunnen waardoor mogelijk de smering in gevaar komt. Door o.a. de na-inspuiting ter regeneratie
van roetfilters kan 20 - 25% olieverdunning ontstaan. NOx dat tijdens de verbranding gevormd
wordt zal via blow by in het carter terecht komen en bij een slecht functionerende carterventilatie de
motorolie chemisch belasten. Uiteindelijk zal hierdoor zwarte drab oftewel black sludge ontstaan.
Door de motor inwendig te reinigen met Forté Motor Flush zullen de te smeren oppervlakken in
de motor gereinigd worden zodat aansluitend een goede opbouw van de smeerfilm verkregen wordt
mits de mechanische staat van de motor en de diverse onderdelen in orde is.
Controleer het motoroliepeil. Er
moet voldoende ruimte zijn om de
voorgeschreven hoeveelheid Forté
Motor Flush toe te voegen!
Indien het oliepeil hierdoor te hoog
wordt eerst wat olie aftappen!
Voeg de voorgeschreven
hoeveelheid Forté Motor Flush
toe aan de oude motorolie en
controleer nogmaals het
oliepeil.
-2- van 2
A WORLDWIDE COMPANY
08/13 Vervolg Algemeen Technisch Bulletin ALG.01.049/1
Start de motor en laat deze met
verhoogd stationair toerental draaien.
(ongeveer 1.500 min-1)
Laat de motor minimaal 60 minuten
draaien met Forté Motor Flush.

Verhoog om de 5 minuten het
toerental tot 3.500 min-1 om de
maximale oliedruk te verkrijgen en
o.a. de nokkenasverstelling en de
hydraulische klepstoters effectief te
reinigen.

Bij diverse merken is het
noodzakelijk om eerst het oliefilter te
verwijderen zodat het oliefilterhuis
leeg kan lopen.
Als dit niet gebeurt blijft er onnodig
veel oude motorolie in de motor
achter.
Tap de oude motorolie af en vervang
het oliefilter.
Als nareiniging en ondersteuning
van het additiefpakket 1 dosering
Forté Top End Treatment per
4 liter nieuwe motorolie toevoegen.
Om vervuiling van de motorolie te
beperken moet ook het brandstofsysteem
gereinigd worden door
toevoegen van 1 dosering Forté Gas
Treatment of Forté Advanced
Diesel Fuel Conditioner aan
de tankinhoud

Auteur:  willy4 [ 18 nov 2016 23:48 ]
Berichttitel:  Re: Inwendige vervuiling V6

als iemand het in PDF wilt , stuur een PB met mail adres

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/