Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet correct
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18294
Pagina 1 van 2

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 13:16 ]
Berichttitel:  2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet correct

Af en toe heeft mijn 2.0 16v HDiF 136pk een storing. Na bij een verkeerslicht stil te hebben gestaan reageerde het gaspedaal soms niet, tot de motor opnieuw gestart werd. Dit alles zonder storingslampje. De laatste tijd gebeurt dat vaker, de motor loopt dan ook onregelmatig en er wordt een storing emissiesysteem gemeld. Soms moet ik de motor vaker opnieuw starten om weer verder te kunnen. Uitlezen geeft dan elke keer de storing "P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet correct", en soms nog wat meer storingen waarvan ik vermoed dat het bijkomstigheden zijn van bovengenoemde storing.

Ik heb gelezen dat de 2.0 HDiF af en toe een defect brandstofdrukventiel kan hebben. Hoe kan ik constateren dat dit daadwerkelijk de boosdoener is? En is het degene op het plaatje?

Afbeelding

En die zit toch onderin de brandstofpomp geschroefd die rechts tegen de cilinderkop zit?

Auteur:  BJG [ 16 nov 2016 13:54 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

De foutcode betekent dat de brandstofdruk buiten de toleranties valt. Dat kan legio oorzaken hebben.
Welke raildruk is er opgeslagen in het freeze frame? Is deze te laag dan is op zichzelf de drukregelaar wel verdacht als de motor verder koud wel goed aanslaat tenminste.

Om deze te controleren moet je eigenlijk allereerst met een scope de voeding en de aansturing gaan meten. Maar dan nog is voor een leek beoordeling wat lastig.

Je kan hem natuurlijk vervangen om te proberen. Defecte regelaars komen vaak van vervuiling. Je zou daarom ook je brandstoffilter kunnen vervangen en een toevoeging in de tank gooien om te kijken of het daar beter van wordt.

Jouw auto heeft 3 mogelijke Siemens injectiesystemen, mogelijk ook met verschillende HD-pompen ik zou eerst even zoeken op chassisnummer welke HD pomp er in zit. En dan kijken of je daar een drukregelaar bij kunt krijgen. Het is inderdaad wel zo'n ding als op het plaatje.

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 14:54 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Volgens de Lexia was de brandstofdruk 78 bar waar 408 bar de adviesdruk is. Koud starten gaat prima en als deze storing zich niet openbaart loopt de motor gewoon goed. Nadat de storing is geweest lijkt hij even in noodloop te draaien want dan is er even wat weinig vermogen, maar dat is maar van korte duur en de storingsmelding verdwijnt ook vanzelf na een aantal keer starten.

Volgens service.citroen.com heeft mijn motor artikelnummer 193341 als brandstofdrukregelaar, die is op ebay te vinden voor zo'n 80 euro. Dat lijkt me een prima te overzien bedrag.

Vanzelfsprekend zou verder onderzoek ideaal zijn, maar ik heb zelf geen scope en zou liever niet al te veel geld aan onderzoek uitgeven voor dit oude lor met 460k op de klok. Hoe groot is de kans dat deze storing aan de regelaar te wijten is, of valt daar niets over te zeggen?

Auteur:  Iceman [ 16 nov 2016 15:07 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Zou het ook kunnen zijn dat je pomp zijn opbrengst niet meer haalt?

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 15:17 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Ik denk dat dat wel mogelijk is, maar ik weet het niet. Wat ligt meer voor de hand: de pomp of de drukregelaar?

Auteur:  willy4 [ 16 nov 2016 16:08 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

kun je de druk niet mechanisch niet meten

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 16:38 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Niet zondermeer, want ik ben slechts een particulier zonder speciaal gereedschap, Daarbij openbaart de storing zich alleen als de motor even stationair heeft gelopen, meestal is dat als het verkeerslicht waar ik stilsta op groen springt. Dat vind ik doorgaans een minder geschikt om de motorkap open te zetten en de druk te meten, ik start de motor dan snel opnieuw en dan is de storing meestal weg. En stel dat ik met een drukmeter zou constateren dat de druk te laag is, hoe kan ik er dan achterkomen of dat aan de pomp of de regelaar ligt?

Auteur:  Iceman [ 16 nov 2016 16:39 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Kan beide, staat toch al 460000km op.

En als je de regellaar vervangt weet je het zeker, denk dat een pomp duurder is.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  willy4 [ 16 nov 2016 16:40 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

bij het starten moet de raildruk tussen de 250 a 300 bar liggen

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 17:24 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Dat volgens de ECU de druk op een bepaald moment niet goed is, is wel duidelijk. En als we er nou even vanuit gaan dat de druk daadwerkelijk te laag is, is er dan een manier om erachter te komen of het aan de pomp of de regelaar ligt? Dat ze beiden verdacht zijn ligt voor de hand, maar is een van de twee op een of andere manier uit te sluiten, of kan je de regelaar alleen uitsluiten door hem te vervangen? Hoe zou een dieselspecialist in dit geval handelen?

Auteur:  Iceman [ 16 nov 2016 17:26 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Die hebben apparatuur om die druk te kunnen meten.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  willy4 [ 16 nov 2016 17:31 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

ik heb er zelf eentje gemaakt

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 17:43 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Ik zal mijn vraag wel heel onduidelijk formuleren want iedereen blijft maar praten over druk meten, terwijl mijn vraag de volgende is:

Als een dieselspecialist met een drukmeter vaststelt dat de brandstofdruk te laag is, hoe zou hij of zij dan erachter komen of de regelaar of de pomp daar de oorzaak van is?

Auteur:  willy4 [ 16 nov 2016 17:52 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

maar wat bedoel je met een drukregelaar ?
Afbeelding

Auteur:  knackor [ 16 nov 2016 17:59 ]
Berichttitel:  Re: 2.0 HDiF P1164 Brandstofdruk Ontvangen waarde niet corre

Het brandstofdrukventiel.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/