Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

resonantie 2.0 16v motor
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18228
Pagina 1 van 1

Auteur:  mubo [ 29 okt 2016 15:13 ]
Berichttitel:  resonantie 2.0 16v motor

Beste mede C5 liefhebbers,

Ik heb in het forum al veel gelezen over en gezocht naar mogelijke oorzaken van een resonantie in de motor. Als ik alles wat mij nu bekend is bij elkaar optel lijken het de klepstoters zijn. Tot ca. 3000 rpm /110 km/u lijkt er niets aan de hand. daarna klinkt er in de auto een geluid als een loszittend schotje in de uitlaat, naar mate de snelheid en daarmee de toeren toe nemen wordt het erger. Auto is al ter beoordeling bij mijn garage geweest. Zij geven aan dat het een euvel is rondom nokkenas en kleppen. Het is een aardige ingreep, want de motor moet deels open en ze beramen de kosten op ca. 1800,- tot 2500,-. Daarna zou het probleem verholpen moeten zijn.

Ik ben erg content met deze dame :citrofiel en overweeg om te gaan voor herstel, maar zijn deze kosten reëel? Of herkend iemand aan de hand van bovenstaande de storing en heeft daardoor mogelijke een betere ervaring? Ben benieuwd!

Betreft: C5 Exclusive - 2.0 16v - bj 2005 - km 134.000

gr. Jan

Auteur:  willy4 [ 29 okt 2016 15:16 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

is het dit niet
viewtopic.php?f=4&t=11652

Auteur:  mubo [ 29 okt 2016 15:20 ]
Berichttitel:  resonantie 2.0 16v motor

Ook hier is door de garage op mijn verzoek naar gekeken. Kwam voor bij de PH1, maar niet bij de PH2 naar hun zeggen.... :smt017

Auteur:  mubo [ 29 okt 2016 15:40 ]
Berichttitel:  resonantie 2.0 16v motor

:smt023 Deze link bracht me wel bij 2 foto's (gelast en ongelast) van het spruitstuk met de 4 binnen pijpen zeg maar.
Ik ga hiermee eerst eens aan de slag om te kijken of dit het probleem kan verhelpen. Mocht het voor nop zijn, kunnen de kosten van een beetje laswerk er ook nog wel bij tenslotte! Motor openmaken kan altijd nog. Wordt vervolgt ;)

Auteur:  AaronKers [ 29 okt 2016 18:14 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

mijn uitlaat rammelt ook een beetje :smt017

Auteur:  Rene [ 29 okt 2016 19:09 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

download/file.php?id=7295

Dit is de oplossing tegen "reutelen bij het gasgeven"

Een rammel in de uitlaat, zit in de.......uitlaat :lol:

Auteur:  goudfrank [ 29 okt 2016 19:17 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

Spruitstuk te koop (geweest?) bij Iceman.:smt197

Groet, Jan :citrofiel

Auteur:  Rene [ 29 okt 2016 19:33 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

Dat kan, maar ik bedoelde de lasnaad die je ziet. Zonder die lasnaad kan hij gaan reutelen.

Auteur:  Yska [ 03 nov 2016 23:37 ]
Berichttitel:  resonantie 2.0 16v motor

Bij de 16v 2e phase zit een hitteschild om de uitlaat pal onder de 1e kat, ik heb ze nu 2x los gezien en rammelen .
Ging bij mij weg als hij warm was ,op de brug kan er zo een lasje op zetten en dan is het weer okay.
Ratelen bij de nokkenassen is minder leuk , ik kan alleen nokkenas versteller en klepstoters bedenken.
Kost max een dag werk incl. db wissel , ex materiaal ,nokkenas versteller moet tweehands te vinden zijn ,klepstoters kosten €8- per stuk ,16X

Auteur:  Iceman [ 04 nov 2016 10:38 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

De ph1 heeft het rammelende uitlaatspruitstuk, bij de ph2 is het uitlaatspruitstuk gecombineerd met een katalysator.
En daar mee niet onderling uitwisselbaar.

Wat betreft het probleem van mubo, ik zou is voor een second opinion gaan bij een andere garage.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  GW-tje [ 04 nov 2016 11:56 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

Ik zou ook eens met een stethoscoop langs het kleppendeksel en diverse plaatsen gaan om zelf te luisteren of je het geluid kunt lokaliseren.

Auteur:  BJG [ 04 nov 2016 12:20 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

Distributieriemspanning?
Variabele nokkenas-tandwiel?

Auteur:  mubo [ 08 nov 2016 19:18 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

Auto is vandaag nagezien. Het spruitstuk is anders dan op de afbeeldingen in het onderwerp: viewtopic.php?f=4&t=11652

Blijkt dus ook niet de oorzaak te zijn. Tevens alle delen rondom de uitlaat bekeken op los zitten en voor zover mogelijk de binnenzijde van het spruitstuk tot in de katalysator bekeken. Alles ziet er prima uit en er zit niets los wat de storing kan veroorzaken. Multiriem en de diverse (span)rollen zijn bekeken en beluisterd. Tevens is door de techneut geluisterd met een stethoscoop. Het komt echt weg vanuit de motor en blijkt, naar zijn zeggen, toch te maken te hebben met de variabele kleptiming. Motor moet hiervoor dus open. Ik stel het nog even uit tot de volgende grote beurt begin volgend jaar, dan alles maar in één keer en hopen dat het euvel verholpen is......

Allen dank voor de reacties tot dus ver. Gr. Jan

Auteur:  BJG [ 09 nov 2016 19:05 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

ben je niet bang voor gevolgschade?

Auteur:  mubo [ 09 nov 2016 19:32 ]
Berichttitel:  Re: resonantie 2.0 16v motor

Absoluut! tot ca. 110km/u en ca. 3000 rpm is er niets (hoorbaars) aan de hand. Dit is de door mij meest gereden snelheid op lange trajecten. Ik laat het dan ook rusten tot de grote beurt begin volgend jaar en hak dan de knoop door. Als je een motor open maakt gebeurt het maar al te vaak dat er meer gaat "spelen". anderzijds is de auto nog in dusdanig mooie staat en ben ik er zo content mee, dat ik eigenlijk wil dat ze weer mooi gaat zoeven en dat kost dan iets.....tis idd een lastige keus :smt017 .

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/