Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=18191 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | JW-C5 [ 20 okt 2016 18:06 ] |
Berichttitel: | Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Lange tijd was er niks bijzonders te melden over mijn voiture. Dat is vanmiddag veranderd, onderweg naar het Woudagemaal op de A6 plotseling motorstoring en een motor die op 5 poten liep. Dat was goed te voelen ![]() De auto stil gezet, motor even uit en opnieuw gestart. Toen bleef de motor weer netjes lopen, wel met het motorstoringslampje aan. Maar dat is verklaarbaar, de storing was weliswaar voorbij, maar nog niet gewist. Ik heb normaliter geen Lexia in de auto liggen, en dus maar doorgereden. En hij bleef verder keurig lopen, ook op de terugweg naar huis. Thuisgekomen snel de Lexia gepakt, daar kwam uit dat er een probleem geweest is met bobine 2, de middelste van de voorste rij. Codes waren: -Permanente bediening bobine 2, sluiting naar massa of plus >> P0352, mengselregeling voorste en achterste voedingen: gesloten regelkring -Tijdelijke storing overslaan cilinder 2 >> P1338, mengselregeling voorste en achterste voedingen: open-loop regeling (storing) Alles wijst dus op een probleem met de BERU bobine 2, die er nu zo'n 20 kkm op/in zit. Die zal ik vervangen door een exemplaar dat ik nog heb, dat gaat simpel op de voorste rij. En de storingen heb ik opgeslagen en vervolgens gewist. Het storingslampje is nu dan ook uit, na herstarten van de motor. Maar wat ik niet goed begrijp zijn die omschrijvingen over de mengselregelingen, enerzijds bij permanente storing "gesloten regelkring", en bij de tijdelijke storing "open-loop regeling (storing)" Weet iemand wat dat betekent, hoe moet ik dat interpreteren? Zou het kunnen zijn dat daarmee bedoeld wordt dat de inspuiting gestopt werd, om de kat's te beschermen? Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 20 okt 2016 18:35 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Ter aanvulling: in het CitDoc Storingscodes ES9A vind ik nog: -P0352: Storing bediening bobine cilinder 2, storing elektrisch circuit -P1338: Storing pingelen cilinder 2, niet omschreven Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 20 okt 2016 19:14 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Ik denk dat er (slecht vertaald) bedoeld is dat de storing met mengselregeling in closed loop is opgetreden, en dat kan kloppen gezien de omstandigheden die je beschrijft. |
Auteur: | JW-C5 [ 20 okt 2016 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Bedankt voor je snelle reactie ![]() Is het dan alleen die bobine, die dit veroorzaakt? Of kan er nog wat anders aan de hand zijn? En toch even, voor mijn begrip Citaat: dat de storing met mengselregeling in closed loop is opgetreden Wat houdt dat in, die "closed loop"? Groet, JW |
Auteur: | Klussie [ 20 okt 2016 21:10 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
ff gegoogled voor je. Was ook benieuwd... http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/techniek/vraag/427783/verschil-tussen-open-loop-control |
Auteur: | BJG [ 20 okt 2016 21:51 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
De bobines van de V6 worden rechtstreeks door het motormanagement aangestuurd. De foutcode betekent dat oa de inductiepiek niet goed is herkend. Dit is meestal inderdaad een probleem in de bobine. Toch zou ik de bougie ook even controleren. Te hoge vonkspanning geeft terugslag in de bobine waardoor de secundaire spoel stuk gaat (lagere piek). Maar ook doorslag levert een lagere inductiepiek. Inderdaad is closed loop een regeling met terugkoppeling. De mengselregeling is in closed loop bij warme motor en werkende lambdasondes. Daarbij moeten alle regelorganen foutloos functioneren (geen mengselregeling-fouten). Bij koude motor werken de lambdasondes nog niet en is er een open loop. Ontstaat er een fout in een component dat te maken heeft met de mengselregeling dan gaat de motor eveneens in open loop. |
Auteur: | JW-C5 [ 20 okt 2016 23:19 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Bedankt voor jullie hulp ![]() Even de omstandigheden schetsen op het moment van de storing Ik had inmiddels zo'n 80 km gereden, de motor was uiteraard goed warm. De parameters op het moment dat het gebeurde waren, zoals vastgelegd in de computer: - temperatuur 87 graden - snelheid 103 km/u - 2282 rpm Als ik jullie postings goed begrijp zou dan een open-loop nooit mogen plaatsvinden, de motor was immers door en door warm. Kan dat dan toch gebeuren omdat er een "bobine storing" aan vooraf gegaan is? Maar die is toch niet verantwoordelijk voor de mengselregeling? Die open-loop storing is als tijdelijke storing geregistreerd, de closed-loop als permanente. De bougie draai ik er uiteraard even uit, ook die zit er pas 20 kkm in. Het is de bekende Bosch FR8SPP332, voorgeschreven voor deze motor. Afgesteld op 0,9 mm. Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 20 okt 2016 23:39 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Tijdens de open loop is de storing blijkbaar reeds gezien maar tijdens het afronden van de controles op mengselregeling niet meer aanwezig geweest bij het overgaan in closed loop Later alsnog in closed loop opnieuw opgetreden. |
Auteur: | JW-C5 [ 20 okt 2016 23:49 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
In het document http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenbo ... asonde.htm lees ik: Bijlage: open loop closed loop.jpg In mijn openingspost schreef ik dat het optrad terwijl ik op de A6 reed. Dat is niet helemaal juist, ik kwam vanaf de Gooise weg de A6 oprijden, en toen ik bijna op de A6 was begon de motor op 5 poten te lopen. Daarmee is het in lijn met wat er in die laatste zin staat, ik was nog bezig met de laatste fase van accelereren. In gematigde vorm weliswaar, maar niet rijdend met constante snelheid. Ik begin het nu te snappen ![]() Al met al: morgen de bougie er even uit en een andere bobine plaatsen. En dan maar hopen dat het een vervelend incident was..... Groet, JW |
Auteur: | Jooster [ 21 okt 2016 10:54 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Klussie schreef: ff gegoogled voor je. Was ook benieuwd... http://www.startpagina.nl/v/wetenschap/techniek/vraag/427783/verschil-tussen-open-loop-control Dit artikel gaat over een elektromotor. |
Auteur: | JW-C5 [ 21 okt 2016 11:03 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Had ik ook gezien, maar het principe is hetzelfde. Zie ook de link die ik hierboven gaf, die gaat wel over een verbrandingsmotor. Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 21 okt 2016 11:59 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Inmiddels de zaak verder bekeken. Bougie eruit gedraaid, daar was niks bijzonders aan te zien. Keurig schoon, nog op 0,9 mm zoals afgesteld toen hij er 20 kkm geleden nieuw ingedraaid was. En dus maar weer gemonteerd, netjes vastgezet met het voorgeschreven moment ![]() Daarna de reserve bobine erop gezet. Vervolgens starten ![]() En nou maar hopen dat het inderdaad die bobine geweest is. De tijd zal het leren ![]() Groet, JW |
Auteur: | Menno [ 21 okt 2016 12:03 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Vast wel, die zijn nu eenmaal nukkig .... Deze voiture is verder zo tip top onderhouden dat zal gewoon ongelukkige samenloop zijn geweest ![]() |
Auteur: | Breeze [ 21 okt 2016 14:33 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Dus we zien jouw V6 hier weer terug over ruim anderhalf jaar, op z'n vroegst ![]() Adri |
Auteur: | JW-C5 [ 21 okt 2016 17:36 ] |
Berichttitel: | Re: Motorstoring ES9A JW-C5’s C5 Break V6 |
Wellicht wat eerder, geïnspireerd door jouw thermostaat verhaal zou die vervanging wel eens op korte termijn z'n beslag kunnen krijgen ![]() Overigens, mijn motor loopt nu mooier dan voorheen, zo lijkt het. Dat zou dan betekenen dat de bobine al langer niet meer helemaal fit was. Morgen maar eens kijken hoe hij het doet, na de koude start. En 's middags moet ik nog een wat langer ritje maken, dat levert extra info op. Groet, JW |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |