Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17623
Pagina 1 van 2

Auteur:  Vin [ 12 apr 2016 23:59 ]
Berichttitel:  Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Hallo,
Even de geschiedenis.
Ik ben al 7 jaar in het bezit van een C5 HPI uit 2002. Heb jarenlang probleemloos gereden met een motorstoring. Totdat de motor op een gegeven moment uitviel na een bepaalde tijd rijden, esp asr buiten werking. Wist niet precies waardoor dit kwam, maar aangezien de "bepaalde tijd rijden" steeds korter werd heb ik maar van alles geprobeerd en vervangen: Lambda voor de kat, nieuwe egr klep, hielp niets. Als laatste een 2de hands brandstof druksensor die ik nog had. DAT was m... Probleem verholpen. Ik op reis met de C5 naar France, daar aangekomen begeeft de hoge druk pomp het; ESP ASR buiten werking... Met een vervangende auto naar huis. De HD pomp heb ik thuis laten vervangen, is dus ook nieuw.
Ik rij sindsdien storingsvrij, alhoewel 2 maanden geleden bougies vervangen, en de C5 hpi rijdt verder prima.
Nu moet ie voor de keuring en alles gaat goed tot aan de 4gas keuring: te hoge lambda en zuurstof. CO iets te laag trouwens.
Wat zou dat nu kunnen zijn...? Zo komt ie er niet door.
Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Mvg

Auteur:  JW-C5 [ 13 apr 2016 00:09 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Heb je 'm al aan de Lexia gehangen?

Zo ja, waren er fouten, en welke codes waren dat dan?

Groet,
JW

Auteur:  Vin [ 13 apr 2016 00:36 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Hallo JW,
Ja, er was een foutmelding: ik had de egr er af gehaald tijdens het CO meten, schijnt te mogen bij hpi motoren. Ik was alleen vergeten m er weer op te zetten. Toen kreeg ik een 'storing uitlaatgas' die weer verdween nadat ik de egr weer had aan gekoppeld. Heb m bij een andere garage ook nog aan de co machine gehad incl de computer(weet niet of dat een lexia was). Weet alleen de storingscode niet. Maar ook daar gaf ie een veel te hoge lambda en O2 waarde. Een vacuüm lek of te weinig brandstof was een eerste conclusie...? Vacuümlek kon ik zo 123 niet vinden met remmenreiniger.
Een 2de keer, 2 dagen later, weer de egr losgekoppeld, begon de motor ineens heel vreemd te lopen: geen compressie meer, gas geven ging niet meer. EGR er weer aan, liep ie weer goed. Nog wel 2 x uitlaatgasstoring gehad maar die verdween ook weer uit zichzelf. Ik dacht zelf: misschien de egr een keer schoonmaken? Alhoewel die nog niet zo oud is.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en een iets gericht antwoord kan gaven. Anders krijg je zo'n zoektocht met het vervangen van onderdelen die misschien niet vervangen hoeven te worden ;)

Auteur:  Menno [ 13 apr 2016 00:41 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Er zijn niet veel hpi rijders meer over ben ik bang....

Auteur:  JW-C5 [ 13 apr 2016 00:44 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

@ Vin,
Dat laatste kun je voor een belangrijk stuk voorkómen door 'm eerst aan de Lexia te hangen en goed uit te lezen.

Daar zullen ongetwijfeld fouten langskomen, met codes. Die zeggen dan wat over de richting waarin je moet zoeken.

Groet,
JW

Auteur:  Wiseguy444 [ 13 apr 2016 06:23 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Laat je motor eens draaien en met een busje remmenreiniger of startpilot spuit je in korte sprays langs de naden van je inlaatspruitstuk en gasklephuis.
Bekijk ook of er geen leidingen van de carterontluchting gebroken zijn, dat zijn die kleinere zwarte bovenaan de motor die aangesloten is op uw luchtaanzuigbuis en gasklephuis.
Spuit op die leidingen ook eens met remmenreiniger.
Als ergens het toerental omhoog gaat moet je die lek herstellen.

Ook met draaiende motor houd persoon 1 de uitlaat toe met een vod zo goed mogelijk(er gaan nog gassen ontsnappen) en persoon 2 loopt heel de uitlaat af om te luisteren en voelen naar lekjes, als er lekjes zijn-> herstellen met uitlaatmastiek (gungum) of lassen of vervangen.

Auteur:  willy4 [ 13 apr 2016 08:58 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

op passen met rem reiniger dat je de boel niet in de fik steekt

Auteur:  BJG [ 13 apr 2016 09:10 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

De HPi is een direct ingespoten benzinemotor die met een gelaagd (arm) mengsel werkt.
Een arm mengsel betekent oa hoge lambda (>1) en hoger zuurstof %

Kortom een producteigenschap dus ;)
Deze auto vormt dus bij de APK 4-gastets een uitzondering, te vinden in de apk regelgeving.

Attendeer je garage er even op dan gaat het goed (en stuur ze op training ;) )

Auteur:  Vin [ 13 apr 2016 09:37 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

@ BJG
In mijn 2de berichtje gaf ik al aan dat tijdens de 4gasmeting de EGR eraf mag; speciaal voor hpi motoren. Dan nog moet ie voldoen aan bepaalde normen. Als ik me goed herinner mag de lambda dan tussen de 3.97 en 4.03 aangeven.
Verder ben ik ook al met remmenreiniger in de weer geweest en heb de uitlaat gedicht met gumgum.
Ik denk dat de Lexia nog een optie is. 's Kijken wat die aangeeft :smt017
Bedankt zover. Als ik wat meer weet post ik het hier weer.

Auteur:  GW-tje [ 13 apr 2016 09:54 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

:smt023

Auteur:  BJG [ 13 apr 2016 10:05 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Bij een megselgerelateerde storing zal het motormanagement overgaan op homogeen draaien. Je zult dan ook bij een (bevestigde) EGR-(of andere) storing rond lambda 1 gaan meten.

In de normale situatie draait hij arm en is de lambda hoog.

Uiteraard kan een lek in de uitlaat de waarden beïnvloeden.
Een lek in de inlaat heeft echter geen invloed op de mengselregeling, de auto heeft immers een MAP sensor ;)

Auteur:  BJG [ 13 apr 2016 10:40 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Je schrijft dat de lambdawaarde te hoog is:

Bedoel je dat bij losgenomen EGR de waarde meer is dan 1.03?
Dat kan idd komen door een lekke uitlaat.
Maar ook doordat de storing nog niet is bevestigd. Start hem een paar keer opnieuw totdat het MIL brandt. Het losnemen van de EGR is slechts een trucje om de motor homogeen te laten draaien.

Normaal draait hij arm 3.97 - 4.03

Auteur:  C5HDI110 [ 13 apr 2016 12:54 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Goed werk dat je deze auto rijdend houd, HPI is een zeldzaamheid :smt023

Auteur:  c5jan [ 13 apr 2016 13:07 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Onder een glazen stolp zetten....

Auteur:  C5HDI110 [ 13 apr 2016 18:49 ]
Berichttitel:  Re: Te hoge lambda en zuurstof waarden voor de apk

Ik heb een paar jaar geleden een HPI zitten uitlezen met een Lexia, wilde niet aanslaan.
De Lexia vond lambda sonde storingen, na het wissen kon de motor weer gestart worden.
Stukje rijden en de motor viel zo nu en dan weer uit, soms kon je de motor nog starten en indien dat niet lukte, was het Lexia aansluiten en de storingen wissen.

Verder is het een mooi motortje om naar te kijken en te luisteren, klinkt een beetje als een HDI :)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/