Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Er gaat gas in!
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=16321
Pagina 1 van 5

Auteur:  Jalu [ 16 apr 2015 19:37 ]
Berichttitel:  Er gaat gas in!

Lang getwijfeld (eigenlijk een paar jaar... :smt190 ) maar de kogel is nu door de kerk: er gaat een LPG installatie in mijn V6. Niet omdat ik zo veel rijd dat ik het heel snel terugverdien, maar omdat ik het psychologisch effect van het dure tanken met de V6 helemaal zat ben; zo zat dat ik al enige tijd de auto probeer te verkopen, maar zelfs voor een spotprijs wil niemand hem hebben. Dús: dan maar door de zure appel heen bijten(een andere auto kopen kost tenslotte minstens net zo veel) en een aantal offertes opgevraagd.

Uiteindelijk bij Boertien in Emmen uitgekomen, met een prijsopgave van 1795 euro all-in veruit de voordeligste(spotprijs voor een zescilinder, volgens mij!). Voor dat lieve sommetje komt er een Vogels VSI G3 installatie met een onderbouw ringtank, die gedimensioneerd wordt zodat de auto niet nog een klasse zwaarder uit gaat vallen in de motorrijtuigenbelasting.

11 Mei staat de afspraak!

Auteur:  harald65 [ 16 apr 2015 20:01 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Ik snap dat je schrikt elke keer aan de pomp,maar ik moet 111 euro per maand aftikken voor de wegenbelasting.
Nou had ik het geluk dat mijn auto een lpg installatie had toen ik hem aanschafte.
Het omslagpunt ligt hierdoor beduidend lager.
Ik rij 20.000 per jaar.
Dus je zal echt alles goed moeten door rekenen,maar ik ga ervan uit dat je dat gedaan hebt.
In ieder geval veel [tank]plezier.

Auteur:  Jalu [ 16 apr 2015 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

harald65 schreef:
Ik snap dat je schrikt elke keer aan de pomp,maar ik moet 111 euro per maand aftikken voor de wegenbelasting.



Ja, de wegenbelasting is me bekend, in de provincie Groningen zal het ook 325 euro per kwartaal zijn. Maar dat verschil maakt het tanken ruimschoots goed. Het is dan ook wel de bedoeling nog een behoorlijk aantal jaren met deze C5 te rijden, en ik verwacht wel dat ik zelfs iets meer zal gaan rijden dan de 10000 per jaar die ik er nu mee rij.

Auteur:  guznax [ 16 apr 2015 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

met een C6 ligt het omslagpunt al bij 7000 km.

Mijn verbruik is met LPI wel meer dan 10% hoger.
Ik rijd 50% stad, 50% snelweg. we rijden ongeveer 1:7 met een normale rijstijl.

Wat bij ons heel veel scheelt is letten op waar je tankt.
Met een brandstofprijzen-appje tanken wij altijd rond de 62 ct per liter :smt023

Auteur:  Bart_Banaan [ 16 apr 2015 23:13 ]
Berichttitel:  Er gaat gas in!

Ach, mijn C5 2.2HDi doet ruim 140 per maand aan wegenbelasting.... Het kan dus altijd nog erger in Nederland.

Veel succes en plezier met de ombouw naar gas; dat wordt vast een 'big smile' als je gaat tanken!

Auteur:  henkie HDI [ 16 apr 2015 23:56 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Jalu ... bezint eer ge begint ...

Is het verstandig om in een (bijna) 14 jarige C5 nog een LPG installatie in te bouwen ... dat is de vraag?

Stel je voor ... je rijdt nog zes jaar (!) met deze auto door (auto is dan (bijna) 20 jaar) ... dan bedraagt de afschrijving van jouw LPG installatie 1795 gedeeld door 6 is dus 299 euro per jaar (24,83 euro per maand). Bij 12000 kilometer per jaar / 1000 kilometer per maand dus 0,02483 euro per kilometer

De houderschapsbelasting voor LPG G3 is per kwartaal 101 euro hoger (dus 33,66 euro per maand). Bij 12000 kilometer per jaar / 1000 kilometer per maand dus 0,03366 euro per kilometer

Je neemt de goedkoopste LPG installatie met verminderde tankinhoud (dus ook navenant mindere actieradius !!) om maar niet in een hogere houderschapsbelastingsklasse te komen (want meerprijs nog eens 13,33 euro extra per maand).
Dat je dus om de haverklap zult moet tanken neem je dus op dus op de koop toe.

Is deze LPG installatie ook de beste ? Wellicht is een andere duurdere installatie beter qua onderhoud. Dat is helemaal nog niet meegenomen.

Ook nagedacht over andere zaken ??? ... ik denk aan emissiestoringen, noodloop en al dat soort dingen na inbouw.

Een LPG installatie zou mijns inziens ... if at all ... maar een marginale winst opleveren, gezien jouw relatief lage aantal kilometers per jaar.

Zoals ik al zei ... Bezint eer ge begint ...

Ik zou het wel weten ....

Auteur:  JW-C5 [ 17 apr 2015 00:19 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Ook ik heb er wel eens naar gekeken of gasinbouw bij mijn V6 te overwegen was.

Per jaar rij ik zo'n 15 kkm, waarvan een niet onbelangrijk deel in het buitenland.

Als ik dan m'n reservewiel niet op z'n normale plek kwijt kan, betekent dit dat ik moet inleveren op de bagage die mee gaat op die vakanties. En dat is nogal wat ;)

Voorts zou ik dan op die ritten nog veel vaker moeten tanken dan ik nu al doe, en daarbij dan met enige regelmaat behoorlijk moeten omrijden om LPG te kunnen tanken :oops:

Verder ga ik in henkies denkwijze mee, het loont financieel nauwelijks.

Voor mij is het dus duidelijk: geen LPG inbouw in mijn inmiddels bijna 8 jaar oude V6.

Groet,
JW

Auteur:  akooiman [ 17 apr 2015 01:07 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Ik heb diep respect voor je bereidheid te investeren in je huidige auto.

Alle rekensommen terzijde, ben jij de enige die weet hoe fijn deze auto is.
Maar is er echt geen V6 te krijgen waar al LPG in zit?

http://www.autowereld.nl/citroen/c5/3-0-v6-exclusive-lpg-g3-12299190/details.html

Heeft wel een distributie nodig, maar verder wel alles wat je je maar kan wensen.

Auteur:  NTwoO [ 17 apr 2015 05:31 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Op de forum staat ook eentje...

Auteur:  Jalu [ 17 apr 2015 07:11 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Ook het aanschaffen van een ándere V6 met LPG er al in heb ik natuurlijk overwogen. Echter, veelal hebben die auto's veel meer kilometers ervaring (de mijne staat nu op nog geen 161000) en weet ik precies welke kwaaltjes aan mijn auto allemaal al verholpen zijn (ADALs, veercilinders, de leidingenbundel rechtsvoor, automaat gespoeld, etc) en dat moet ik dan ook allemaal maar weer afwachten. Plus dat ik dan mijn eigen exemplaar moet gaan weggeven (zelfs met een vraagprijs van 1600 euro komt er niemand...) of stallen, want verkopen is tot nu onmogelijk gebleven.

Toch, ik begrijp de argumenten, het is niet voor niets dat ik zo lang getwijfeld heb. Feit is dat ik nu de auto vaak laat staan door het psychologische effect van de dure brandstof, en dat is de reden dat ik het al of niet echt financieel lonend zijn niet het belangrijkste argument vind. Het belangrijkste argument is dat ik voor deze 1800 euro geen andere auto kan kopen die gegarandeerd goedkoper is in vaste en variabele lasten, dan zal ik echt in veel duurdere prijsklassen moeten gaan zoeken, en dan heb ik zeker geen C5 V6 meer... ;)

En natuurlijk is het dan wel de bedoeling om nog een behoorlijk aantal jaren met deze auto door te rijden.

Voor wat betreft de kwaliteit van de Vogels installatie, ik heb het Internet natuurlijk afgezocht naar reviews, maar echt doorslaggevende argumenten om een keuze voor een bepaald merk en type LPG installatie te kiezen heb ik niet kunnen vinden. Ik rij niet veel in het buitenland, en met de 68 of 69 liter tank die er ingaat reken ik toch op een actieradius van ruim 400 km, en dat is voor mij ruim voldoende.

Auteur:  guznax [ 17 apr 2015 07:50 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Houd rekening op een actieradius van 350 km bjj een 67 liter tank

Auteur:  guznax [ 17 apr 2015 07:56 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Enneh. Dat je liever inbouwt in een auto waarvan je zelf de onderhoudshistorie kent kan ik bij een v6 wel begrijpen. Achterstallig onderhoud loopt snel veel hoger op dan 1700 euro (ik kan het weten)

Auteur:  GW-tje [ 17 apr 2015 08:34 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Als je de auto netjes bij blijft houden, kun je zeker doorrijden tot aan de 350.000 km en dat is nog een heel eind. Voordeel met LPG is ook dat je dat extra ritje naar je tante of naar het strand ook rustig kunt maken.......voor de brandstof hoef je het dan niet meer te laten.

Kijk inderdaad nog wel even goed naar die installatie; zorg dat daar de injectoren van Keihin worden gebruikt. Dat doen ze bij Eurogas en Prins. Beknibbel er niet op, je wilt een probleemloze installatie en geen gezanik. Informeer ook nog even bij Garage René in Breezand, die bouwt ook lpg-installaties in en kan je misschien een scherpe prijs geven bij een installatie waar hij zijn handen voor in het vuur steekt.

Auteur:  harald65 [ 17 apr 2015 19:06 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Ik probeerde je niet te ontmoedigen hoor.
Ik heb een 44 liter tank.
Als ik heel netjes rij,dan verbruikt hij 1liter op10,2 km.
Maar goed ,dat is een 2.0ltr.
Ook ik heb bagageruimte verlies doordat het reservewiel achterin ligt.
En inderdaad het loont echt de moeite om bewust op de prijzen te letten.
Is het bij benzine vaak centenwerk,bij gas ligt het verschil al gauw op 10 tot 15 cent per liter.
Ik zou ook niet gauw aan een andere auto denken,je weet immers wat je hebt en de staat van onderhoud daarvan.
Al met al,heel veel plezier en succes met je gasinstallatie.

Auteur:  Herman [ 17 apr 2015 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Er gaat gas in!

Zolang je in de Benelux gaat rijden is tanken geen probleem, zorg wel voor de juiste verloop nippels.

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/