Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
Rijden in de bergen met de al4 https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15462 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Eric Vertogen [ 31 aug 2014 14:24 ] |
Berichttitel: | Rijden in de bergen met de al4 |
Hallo forumleden, Gisteren aangekomen op mijn vakantieplek in Oostenrijk. De laatste 5 kilometers was steil de bergen in waar rijden met aanhangers verboden was gezien de steile klim van zo'n 15%. Het verbaasde mij dat de C5 break 2.0i op lpg veel moeite had om de klim te halen. Kruipend naar boven met een gangetje van bijna 50 km/uur, en dat plankgas. De automaat stond in 2. Iemand tips om deze helling die ik nog vaker moet rijden goed op te rijden? De steilste stukken zijn net na haarspeldbochten waardoor de aanvangssnelheid erg laag is. Ik rij best vaak in de bergen en ook met deze C5, maar dit viel me erg tegen. Andere auto's reden veel gemakkelijker de berg op. Tips zijn welkom. |
Auteur: | arendonk [ 31 aug 2014 14:35 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
Enige optie is handmatig schakelen en in de 1e versnelling naar boven. Ik vervloek deze bak ook in de bergen; de auto is niet vooruit te branden, maar om voor 2-3 weken per jaar een dikke diesel te rijden vind ik onzin. We doen het dan maar wat rustiger aan. |
Auteur: | GW-tje [ 31 aug 2014 18:05 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
Ik heb dezelfde ervaringen met de AL4, rampenbak in de bergen. Enige mogelijkheid OF handmatig schakelen MAAR BETER in de sportstand houden. Succes! |
Auteur: | willy4 [ 31 aug 2014 18:19 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
sportstand houden ![]() leg dat eens beter uit? |
Auteur: | arendonk [ 31 aug 2014 19:16 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
De bak op sportstand zetten. Deze schakelt dan pas door bij hogere toerentallen. |
Auteur: | willy4 [ 31 aug 2014 19:18 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
daar heb ik nooit van gehoord,wel de bak in LOCK-UP houden |
Auteur: | arendonk [ 31 aug 2014 19:22 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
Op de bak zitten 2 knopjes: een sterretje voor winter; de auto rijdt dan weg in de 2e versnelling om slippen te voorkomen. De andere toets is de letter S; de sportstand. Wat jij aangeeft is voor mij weer onbekend ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 31 aug 2014 19:26 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
Je wilt juist niet dat de AL4 in de bergen te snel in de Lock-up komt. Met een otto-motor heb je daar gewoon te weinig koppel voor. Je wilt slip en toeren om een beetje soepel omhoog te kunnen komen. Ik heb het nu een paar jaar geprobeerd en de sportstand van de AL4 geeft het meest gewenste rijgedrag. Het wordt echter nooit een feestje.... |
Auteur: | willy4 [ 31 aug 2014 19:28 ] |
Berichttitel: | Rijden in de bergen met de al4 |
https://www.jaguarforum.nl/jfwiki.html/ ... tomaat-r38 |
Auteur: | arendonk [ 31 aug 2014 19:46 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
De link brengt je niet direct naar het juiste item. Na een wat doorklikken kom je op de tekst waar Willy4 naar probeert te verwijzen. Dit staat er: Vele automaten zijn uitgevoerd met een "Lock-up" systeem. Bij de hydraulische automaten meestal alleen op de (2) hoogste overbrenging(en), bij de electronisch gestuurde vaak op alle overbrengingen, ook de eerste. Een Lock-up is een mechanische schakelmof, welke boven een bepaald toerental (bij vele type ZF automaten, zo rond de 1750 rpm) de motor "vast" aan de automaat koppelt. Nou ik denk dat ik maar gewoon op het knopje met de S druk, want hier snap ik niks van. ![]() |
Auteur: | willy4 [ 31 aug 2014 19:49 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
als hij constant in slip zit bij een bergop word de olie dan niet warm? |
Auteur: | Sjever [ 31 aug 2014 19:55 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
In de sportstand gaat hij ook gewoon in lock-up , alleen wat later ![]() |
Auteur: | exroosje [ 31 aug 2014 19:58 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
Heeft de AL4 niet alleen een lock up op 3 en 4? Met elke automaat geldt dat in de bergen de sportstand te prefereren is. Hoef je minder snel zelf in te grijpen. Bij echter hellingen die van deze orde zijn zul je zelf moeten ingrijpen. OOk naar beneden, anders zal je te veel moeten remmen. Dat het bij een AL4 sloompjes gaat in de 2 omhoog is logsich, het is een 4 bak, dus de 2 is langer als bij een handbak. Mocht je koppel tekort komen, dan kun je aan de voet van de berg effe op benzine over. Zul je merken dat ie net even wat meer puf heeft. Een AG /eurogas installatie zoals de meesten hebben kost nu eenmaal wat vermogen. In combi met een langere 2 geen geweldige combi. |
Auteur: | chathanky [ 31 aug 2014 20:06 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
De bak heeft maar 4 versnellingen en dat zal zijn invloed hebben. Ook de manier van opbouw van de versnellingen maken al dan niet het verschil of de wagen nog lekker van zijn plaats komt op een steile helling. Ook kan de hoogte invloed hebben op het vermogen van de motor. Bij een atmosferische motor neemt het vermogen af op hoogte, zo ook de prestaties. Wat zijn die andere auto`s dan en zijn die vergelijkbaar kwa vermogen, gewicht, gearing en gereden condities. |
Auteur: | GW-tje [ 31 aug 2014 20:47 ] |
Berichttitel: | Re: Rijden in de bergen met de al4 |
Met benzine in de bergen maakt niets, maar dan ook niets uit, is mijn ervaring. Uiteraard zal mijn motor niet meer de beloofde 140 pk kunnen leveren met 327kkm aan ervaring. De Lock-up wordt in alle gangen van de AL4 wel gebruikt, dat gaat electronisch. In D komt dit moment altijd te vroeg waardoor je geen toeren meer kunt maken en op dat moment koppel tekort komt. In de S ligt dat moment net even wat verder weg en heb je op het moment van locken net voldoende gang. Het blijft echter wel een drama, zodanig dat je je afvraagt of dit ooit wel door PSA is getest tijdens de ontwikkeling van de aandrijflijn. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |