Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Hierbij een omschrijving voor het vervangen van de beruchte klepjes in de AL4 automaat.

Symptomen: een bonkend schakelgedrag(bij mij extreeem bij warm weer), automaat in noodloop, foutcode P1167(oa)

benodigdheden: 2x solenoid(klep), filtertje, 2x o-ring, AL4 aut olie, ong 2,5 uur en schone pluisvrije doeken.

De onderdelen kosten ong 200 euro(incl 3 liter olie, ik had maar 1 liter nodig), bij de huisdealer.

-Zet de auto in de hoogste stand en ondersteun hem, of werk met een brug.
-verwijder het luchtfilterhuis met flexibel stuk naar de gasklep.
-verwijder de kunstof plaat onder de motor(4x bout en 3x klemschroef)
-Ik heb de accu met accuhouder verwijderd, niet nodig volgens de beschrijving, maar het geeft net even iets meer ruimte, en is gemakkelijk te doen.
-Ik heb ook de grote connector op de bak losgemaakt, niet nodig, maar geeft weer wat ruimte(2x klein boutje).
-plaats een opvangbak onder de automaat.
-Aan de voorzijde van de automaat zie je een zwart deksel, deze verwijderen(4x torx 30)
-Er zal nu olie gaan lekken, bij mij was het ong 0,5 liter, maar daarvoor staat de bak er.
-Je kijkt nu op het "brein" van de automaat, een metealen blok met een wirwar van olie kanaaltjes. Aan de bovenzijde zit een metalen plaat die links in een soort van tandwiel drukt. net achter deze plaat ligt een 10 cm lange as diedoor het brein heen schuift. Zodra je het brein loshebt, kan deze as eruit vallen. De as beschadgd vrij makkelijk, dus het is aan te raden hm er zelf even uit te schuiven en aan de kant te leggen voorlopig.
Op de foto is een deel van de as in een rood kader zichtbaar.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


23 okt 2013 19:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
-Verwijder nu de 9 bouten aangegeven in de foto. (9x T30).
-Houdt het brein aan de bovenzijde vast en neem de ijzeren plaat weg van de voorzijde.
-Het brein weegt ong 4kg(schatting), zodat je weet wat je kunt verwachten aangezien het nu al helemaal los ligt.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


23 okt 2013 19:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
-Maak nu voorzichtig de 9 connectoren los van alle klepjes door ze aan de zijkant met een klein schroevendraaiertje in te drukken. Bij mij wilde dat niet bij allemaal lukken en ik vond het makkelijker om de connectoren iets op te tillen en ze dan van onder af met een schroevendraaiertje er uit te drukken.
-het is niet nodig de draden uit de geleider te halen, de geleider zit niet aan het brein vast en blijft zo achter.
-Als de connectoren los zijn kun je het brein er uit nemen en op een schone doek leggen.
-Bijgaand foto´s van de voor en achterzijde. Bij mij kun je zien dat de klepjes zwarte aansluitingen hebben, wat aangeeft dat ze waarschijnlijk al eens vervangen zijn. Orgineel zijn ze wit.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


23 okt 2013 19:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
om de klepjes te vervangen, moeten we alle torx 30 bouten verwijderen en een torx 20 boutje, zodat we ook meteen het filtertje kunnen vervangen.

-Er zijn nu meerdere wegen die naar Rome leiden:
Na het uiteen nemen van het brein, er zitten overiggens geen veertjes of gekke losse dingen in die weg springen, moet de al eerder genoemde plaat aan de bovenzijde weer terug geplaatst worden op de juiste spanning.
De werking is vrij eenvoudig: het is een krom stuk staal, wat aan de rechterzijde een sleuf heeft. door deze plaat naar links of rechts te schuiven stel je de druk in die de plaat uitoefend op het positie tandwiel, maar ook de stand.

1- De dealer heeft hiervoor een tooltje wat bestaat uit een afstandmaat en een wieltje. Wie weet kun je dit ergens lenen of aanschaffen.
2- Mede forumlid GW-tje heeft de volgende truc bedacht. Zet alles in elkaar, druk de plaat met redelijk wat kracht op zijn plaats(de plaat wordt iets ingedrukt) en zet de plaat vast op zijn plek met de bout rechtsboven.
Controleer nu of je de schakelpook goed kunt bewegen en of er ook evenveel tegenwerking is als voor de ingreep.
Pas evt aan, hoe verder je de plaat indrukt en vastzet, des te meer kracht heb je bij de pook nodig.
3-Ik heb de volgende methode gebruikt:ik heb voor het uiteennemen de positie van de stang afgetekend op het brein. Na het reinigen en het weer ineenzetten van het brein heb ik het op exact dezelfde plaats terug gezet. het enige nadeel van deze methode is dat er iets meer kracht nodig is om het brein terug te plaatsen, aangezien de plaat nu al op het tandwiel drukt. maar door de bouten van onderaf naar boven te plaatsen en steeds een voor een een stukje aan te draaien, was dit goed te doen.

Volgende foto´s: te zien waar ik de plaat heb afgetekend, waar zich het filter bevindt en welke 2 bouten voor de klepjes zijn.
LET WEL: voor de duidlijkheid is het filter omgedraaid, het hoort in het blok te vallen.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


23 okt 2013 19:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Maak nu alles schoon, vervang de 2 kleppen, en zet het brein weer in elkaar.
Vervang de 2 o-ringen in de automaat.
Plaats het brein terug en stel de plaat af met een van de eerder gegeven methodes.
Vergeet niet ook de as terug te plaatsen die je eerder aan de kant gelegd hebt. De uitsparing moet aan de linkerzijde, en valt in een nokje onder het positietandwiel

Foto´s: lokatie o-ringen en nok van positietandwiel


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


23 okt 2013 20:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
-Voor je ook het deksel weer terug plaatst, verzeker je ervan dat je de pook in alle standen kunt krijgen, met dezelfde kracht als daarvoor.
-Plaats nu het deksel weer terug.
-Vul de uitgestroomde hoeveelheid olie weer aan via de vulplug bovenop de automaat. Standaard vierkant oliesleutel
-ik heb gebruik gemaakt van 0,5meter slang en een klein trechtertje. de olie is lekker dun dus loopt goed door.
-PLaats de vulplug weer terug, bij voorkeur met nieuwe ring.
-bouw de accu terug
-je kunt het luchtfilterhuis terug zetten, maar als je olie niet op peil is, moet hij er weer uit, ik heb hem even weggelaten.
-sluit de lexia aan, en navigeer naar het hoofdstuk automaat, meten parameters.
-start de auto, met de voet op de rem, en schakel lamgzaam door alle posities van de automaat, houd de rem erop!
- zet de auto in P, en wacht met draaiende motor tot de olie van de automaat min 62 graden is, duurde bij mij 15 minuten.
-Het volgende doet raar aan, maar is wel juist. Onder in de bak zit een pijp geschoefd. deze is afgesloten met de niveau plug.
-draai nu aan de onderzijde de niveau plug eruit(19mm). Let op dat je alleen de plug eruit draait, niet de hele pijp.
-als het goed is stroomt er nu olie uit. Wanneer dit overgaat in druppelen, is het op het juiste niveau. plaats de plug terug met een nieuwe ring
-Wanneer je de plug verwijderd, en hij druppelt direct, moet je eerst weer olie bijvullen en het geheel herhalen, denk aan de 62 graden, aangezien het bijvullen niet met draaiende motor gebeurd.
-hierna is het een kwestie van alles weer terugbouwen en evt storingen wissen. Omdat ik zonder luchtfilter gewerkt heb, had ik wat injectie storingen.-Als laatste moet je misschien nog software updaten of evt door de dealer laten doen.Wacht hier niet te lang mee, de auto rijdt wel, maar de oude software wekt niet optimaal met de nieuwe kleppen, en kan op den duur lijden tot automaat schade.

Foto: software overzicht AL4 en tijdens warm draaien.

Succes


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Zeg maar André


23 okt 2013 20:23
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Prachtig en goed gedocumenteerd verhaal, André. :smt038
(Ik heb het nooit durven/willen plaatsen om onze zeer gewaardeerde Huisdealer niet brodeloos te maken. ;) )
Toch zullen er niet heel veel mensen zijn die dit zelf aandurven.....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


04 dec 2013 12:54
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 23:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
tijd dat ik een " DHZ kit AL4" ga samenstellen :-)

Respect hoor!

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


04 dec 2013 21:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Goed plan, Johan! :smt023
Wat mij trouwens opvalt bij André is de rode kleur van zijn bakolie. Volgens mij is de olie van PSA en ook de olie die ik uit Duitsland heb betrokken meer amber van kleur. Welke olie heb jij gebruikt, André?

Nog een opmerking: Ik weet dat jij met beleid sleutelt, André, maar toch is het niet geheel zonder gevaar om eerst de aandrukveer af te stellen en dan onder tegendruk het brein weer tegen de bak te monteren. Als je niet zuiver werkt draai je de M6 bouten zonder enige moeite scheef in het huis en is de schroefdraad zo naar de fillistijnen. Doe hier voorzichtig of gebruik mijn methode of die van de dealer met het afsteltooltje.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


04 dec 2013 21:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Ik weet niet of JO vrolijk wordt van al onze huisvlijt, omdat het voor hem minder werk
op zou leveren. Feit is wel dat ondanks de erg goede service in Nieuw Vennep, het een
best eind rijden blijft. Als we in ieder geval onze onderdelen betrekken bij hem, is dat wellicht
goed voor hem, en we weten zeker dat we de juiste spullen krijgen.

De kleur van de olie is zo mooi, omdat een paar maanden geleden de bak heb laten spoelen
bij GJO. Het is de echte AL4 olie die JO gebruikt. Helaas heeft het niet het bonkende
schakelen opgelost, vandaar dat ik de klepjes heb vervangen, wat wel een zachtschakelende
bak opleverde.

Voor wat betreft mijn methode, heb je helemaal gelijk. het is mogelijk(bij lomp gedrag) om de schroeven scheef terug te zetten, maar door met een hand druk te zetten op het brein en dan een aantal schroeven een paar slagen te plaatsen, zit het brein recht op de bak. plaats nu de overige
schroeven en draai ze kruislings steeds een paar slagen aan tot het hele brein goed op zijn plaats zit. Uiteraard is gebruik van het tooltje de aan te bevelen manier van werken. Maar we hebben beiden ook het juiste resultaat bereikt door rustig, geduldig en overzichtelijk te werken.

Ik zal trouwens eens kijken of het tooltje niet toevallig in mijn pas aangeschafte Citroen/Peugeot kit zit. er zit wel iets in wat er op lijkt.....

_________________
Zeg maar André


05 dec 2013 00:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Mooi klusje hoor. :smt023
Hoe zag het oude filtertje eruit?


05 dec 2013 01:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
@JO, Thanks :D

Het filtertje zag er best goed uit, niet overdreven vuil of zo, maar voor die paar centen
moet je het gewoon vervangen als de boel open ligt.

_________________
Zeg maar André


05 dec 2013 01:15
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 23:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
akooiman schreef:
Ik weet niet of JO vrolijk wordt van al onze huisvlijt, omdat het voor hem minder werk
op zou leveren. Feit is wel dat ondanks de erg goede service in Nieuw Vennep, het een
best eind rijden blijft. Als we in ieder geval onze onderdelen betrekken bij hem, is dat wellicht
goed voor hem, en we weten zeker dat we de juiste spullen krijgen.


Ik zal trouwens eens kijken of het tooltje niet toevallig in mijn pas aangeschafte Citroen/Peugeot kit zit. er zit wel iets in wat er op lijkt.....


Ik blijf vrolijk, jullie gunnen mij bijzonder veel!

DHZ-ers blijven er altijd en ik heb daar geen enkele moeite mee. Veel van die DHZ-ers bestellen bij mij onderdelen. Is toch juist een prima samenwerking zo?

Zouden jullie willen betalen voor het gebruik van het tooltje? Stel dat ik er 1 bij laat maken en per keer een euro of 10 bereken. (of gratis te leen bij een AL4 reparatiekit) ..

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


05 dec 2013 19:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Ik denk dat dat een zéér goed voorstel is, Johan. Speciaal gereedschap is sowieso duur, maar als je het kunt huren dan weet je in ieder geval zeker dat je daarmee geen fouten maakt.
Nu heb ik, en sommige anderen natuurlijk ook, wel gevoel bij hetgeen waar we mee bezig zijn en dan komt het vaak wel goed, maar als je over de juiste tools kunt beschikken hoef je niet meer na te denken en kun je gewoon lekker doorwerken.

Zoals bij die keer dat ik het stempel mocht lenen om de linker aandrijfas-keerring te vervangen. Dat was SUPER-service. Dat lukt je nagenoeg niet zonder dat stukje speciaal gereedschap.

Ik zeg: GOED INITIATIEF! :smt023 Ik ga voor deze service zeker betalen!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


05 dec 2013 21:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 21:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: AL4 klepjes/solenoids vervangen
Ik zou er zonder nadenken 10 euro voor over hebben om de beschikking te
hebben over de juiste tool(s).

Je kan veel meer zelfverzekerd te werk gaan, en ook gewoon doorwerken zonder
zelf iets in elkaar te frommelen.

:smt023

_________________
Zeg maar André


06 dec 2013 00:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.