Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

reiniging na verstuiverreparatie?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14042
Pagina 1 van 3

Auteur:  Zwever [ 04 okt 2013 17:50 ]
Berichttitel:  reiniging na verstuiverreparatie?

Hallo,

vandaag is een lekkage verholpen aan verstuiver 3 , kosten 128€.

Nu vroeg ik me af of het raadzaam/nodig is om de motor inwendig te reinigen door bijvoorbeeld een flesje Forte injectorreiniger aan de brandstof toe te voegen of een keertje V-power te tanken. Of kunnen de injectoren niet vervuild raken door een (kleine) verstuiverlekkage ? Volgens de garage helpt dat allemaal toch niet en is het niet nodig als je maar op tijd je olie ververst en het peil goed in de gaten houdt.

Ik lees ook her en der iets over turboreiniger van Forte en over het flushen van de motor. Is het verstandig je diesel na 200.000 km een keer met dit soort dingen te reinigen of is dat juist het veroorzaken van ellende ?

Ook het reinigen van het zeefje van de Banjobout vindt mijn garage niet nodig bij netjes onderhoud

groet zwever

Auteur:  GW-tje [ 04 okt 2013 20:20 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Dat is wel een beetje naïef van die garage, want als je turbo kapot loopt zegt men daar echt niet:"Sorry, meneer, u had gelijk. Wij gaan dat voor u fiksen en betalen." Het is jouw auto en goed onderhoud zorgt dat ze nog vele km'ers meekan. Ook eventueel wat te voorbarig onderhoud kan geen kwaad.

De injectorreiniger moet je voorzichtig mee zijn. Je moet een goed product kiezen wat gegarandeerd je roetfilter ontziet. Daar wil je geen ellende mee hebben. Die banjobout met filter deed ik sowieso een keer, dan weet je maar of het echt nodig was. Spoelen kost ook niet veel en kan geen kwaad.

In principe vervuilen je injectoren niet door een kleine lekkage. De inspuitdruk is echt enorm hoog.

Auteur:  willy4 [ 04 okt 2013 20:26 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Afbeelding
ik heb het gedaan met
Forte
Advansed
Diesel Fuel
Conditioner
het is niet de eerste keer dat ik dat toe
volgens de vertegenwoordige van Forte is er ook geen probleem

Auteur:  Zwever [ 04 okt 2013 20:57 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

O.k.
ik zal eens beginnen met een flesje forte in een halflege tank.
onlangs heb ik zelf de olie en oliefilter vervangen bij de doe het zelf garage. Zou ik me dan ook kunnen wagen aan de banjobout?
Moet je het zeefje vervangen of reinigen?

ZWEVER

Auteur:  GW-tje [ 04 okt 2013 21:06 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Reinigen met wat benzine of remmenreiniger.

Auteur:  boes [ 04 okt 2013 21:16 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

donder dat zeefje er maar gewoon uit hoor!

Auteur:  willy4 [ 04 okt 2013 21:40 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

zeefje eruit ;)

Auteur:  websurfer [ 04 okt 2013 22:05 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Waar zit die banjobout? (zit deze ook in de ph3 16hdif?

Auteur:  Flip [ 04 okt 2013 22:09 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Hallo Zwever. Een diesel heeft verstuivers geen injectoren (dat zijn het echter wel maar zo heten ze niet... :?), ik neem aan dat er lekkage was via een verstuiver dichtring en dat ze de verstuiver opnieuw gemonteerd hebben met een nieuwe dichtring? Zoals GW-tje al aangeeft zijn de inspuit drukken bij "moderne" diesel enorm hoog, in jouw geval maximaal rond de 1600 bar. Meer recente motoren gaan nog een stuk hoger. Verstuivers zijn precisie instrumenten die kunnen inwendig NIET tegen vuil. De verstuiver gaatjes zijn zo minuscuul klein, daar past "alleen" diesel doorheen :!: . Vandaar ook het grote diesel filter rechts op het blok wat om de X kilometer vervangen moet worden. Komt er rotzooi, bv een klein zandkorreltje in de leiding tijdens montage dan ga je die er echt niet uitkrijgen met Forte, dan moet de boel uit elkaar.

Of je je turbo moet reinigen met een turbo reiniger kun je je afvragen. De turbo in je auto is misschien wel het simpelste stukje techniek wat er in zit. Zolang die voldoende olie krijgt zal die "eeuwig" mee gaan. Iets moet wel heel "plakkerig" zijn wat bij 250.000 rpm op de schoepen kan blijven zitten :roll:. Turbo's gaan kapot als ze niet voldoende "koele" olie krijgen of zonder luchtfilter werken. Ik ben nog wel van plan om binnenkort de turbo van onze auto een keer te demonteren om te kijken hoe "smerig" het variabele leischoepen mechanisme is. Als ik het goed heb zit het zeefje in de turbo retour leiding banjo bout op het blok, deze haal ik er dan gelijk uit (als dat kan tenminste). Zoals Boes & Willy al aangeven heeft dat zeefje daar geen enkele nut (dat zeggen ze niet maar dat bedoelen ze wel... :lol:). Je vraagt je echter wel af of het zogenaamde "zeefje" geen doorstroom restrictie is. Waarom zit het anders aan de uitstroom kant? Of vergis ik me? Heeft iemand een foto of plaatje van dit zeefje?

Auteur:  willy4 [ 04 okt 2013 22:23 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

door het zeefje erin en geen goed onderhoud draait de turbo stuk

Auteur:  Zwever [ 05 okt 2013 06:46 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=wIqoVHrlTGlfUM&tbnid=HlSiMme9rON2OM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.mijngrossier.nl%2Fturbos-onder-de-loep.html&ei=2JhPUvzqDKqu0QX0r4CQCQ&bvm=bv.53537100,d.d2k&psig=AFQjCNGCxqUloTPTFseYRKXR5uMJwSH5ag&ust=1381034554866096


Hier heb ik info gevonden

@websurfer, 4b is de banjobout volgens mij


zwever

Auteur:  BJG [ 05 okt 2013 15:35 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Hier heb ik niet zo heel veel aan toe te voegen.

De injectoren reinigen met forte oid zoals willy aangeeft is prima, maar niet direct noodzakelijk als je geen echte klachten hebt.

Als je twijfelt aan de vervuiling van de motor kun je het beste de motor flushen door een toevoeging in de olie. Daarna de olie verversen!

Het zeefje kun je er het beste uithalen inderdaad, maar de bout (inderdaad 4b) zit achter het roetfilter + hitteschild, en is zodanig wat moeilijk bereikbaar.

In de praktijk slibt ook vaak de aanzuigzeef in het carter dicht, eerder nog dan het zeefje in de bout.
Dat zie je pas als je het carter demonteert. Maar met een goede motorflush krijg je die sludge meestal wel weg zonder demontage, maar dan moet je er wel een 50 a 60 km mee rijden en niet stationair laten draaien.

Gebruik een hele goede oliekwaliteit!!

Auteur:  JW-C5 [ 05 okt 2013 16:21 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

Die laatste moet dan een 5W30 Low SAPS olie zijn, zoals de Total Quartz 5W30 INEO dat is.

Daarbij is het verstandig om een wat kortere verversingstermijn aan te houden dan er officieel voor staat, heb ik begrepen.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 05 okt 2013 20:06 ]
Berichttitel:  Re: reiniging na verstuiverreparatie?

15k ipv 20k.
Ik trok de carter eronder vandaan en de aanzuigpijp was redelijk schoon terwijl het zeefje van de turbosmering bijna helemaal dicht zat? :smt017
De auto had altijd "gewoon" onderhoud gehad.

NOOIT BESPAREN OP OLIEKWALITEIT!

Auteur:  Zwever [ 06 okt 2013 08:15 ]
Berichttitel:  reiniging na verstuiverreparatie?

BJG

Betekent dat dat je het roetfilter moet verwijderen voordat je er bij kunt, of is het wel te doen zonder? Anders laat ik het liever doen door een specialist (oldenhage?) Dit in het kader van bezint eer ge begint en "een leek maakt meer kapot dan je lief is". :?

Verder heb ik begrepen dat het juist schadelijk kan zijn om met flush in je olie te gaan rijden !!??


groet Zwever

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/