Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Roetfilter HELP!!!!
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1402
Pagina 1 van 5

Auteur:  Klaverblaadje [ 18 jun 2007 11:38 ]
Berichttitel:  Roetfilter HELP!!!!

Regelmatige lezers op dit forum hebben de discussie gevolgd over het roetfilter dat al of niet gemonteerd is onder mijn C5.
Via JO heb ik de zaak aangekaart bij Citroen NL en de reactie van die zijde is zeer lauw, volgens hun is alles in orde en doen ze er niets aan.

Om hen te overtuigen heb ik een copie (deel1) nodig van een kenteken van een identieke auto waar dus wel de aanduiding F opstaat.

Wie wil mij helpen????

Het gaat dus om een C5 ph2 BERLINE met 2.2.HDI met BVA4 en de aanduiding op het kenteken moet zijn: C5; 2.2HDIF AUTO. 4

Als er helemaal geen PH2 is zal ik het met een Ph1 BERLINE moeten proberen, maar dan hebben ze alweer een argument om de zeggen dat het geen identieke auto is.

Ook als er een andere PH2 in de zelfde uitvoering is waar ook de aanduiding F niet voorkomt hoor ik dat graag, m.a.w. iemand die hetzelfde probleem heeft.

Om vervuiling van dit draadje te voorkomen alleen terzake doende opmerkingen graag!

Auteur:  Robbert [ 18 jun 2007 12:46 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Als Phase II niet lukt, heb ik een kopie kentekenbewijs van een Phase I 2.2 HDiF 16v voor je. Met roetfilter uiteraard (auto, niet kentekenbewijs ;-) )

Auteur:  arendonk [ 18 jun 2007 12:55 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Ik heb net even gekeken naar wat auto's op autotrack en dan via de rdw gecontroleerd of er een FAP in zit. De 2.2 hdi exclusives (vanaf 2006) hebben FAP, Ligne Prestige met FAP heb ik nog niet gezien.

Auteur:  Harm [ 18 jun 2007 12:56 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

RobbertC5 schreef:
Als Phase II niet lukt, heb ik een kopie kentekenbewijs van een Phase I 2.2 HDiF 16v voor je. Met roetfilter uiteraard (auto, niet kentekenbewijs ;-) )

En dat laatste gaat het net om.
Het moet op de kleur na echt identiek zijn.

Auteur:  Oldenhage [ 18 jun 2007 13:11 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Die letter F heeft een nieuwe betekenis gekregen. Bij ons stond het altijd voor een auto met Fapfilter. Nu is het een door de overheid uitgegeven letter die bij een bepaalde roetuitstoot wordt uitegegeven. Komt de auto boven die uitstoot krijgt hij dus die letter niet. Waarschijnlijk heeft nooit iemand er op gelet en hebben we nu een oplettende eigenaar. Zijn er nu dus meer C5 II 2.2 HDI 16V auto.4 met de toegevoegde letter F dan heeft klaverblaadje iets om ze mee om de oren te slaan.. (ik heb er ook nooit opgelet moet ik eerlijk zeggen) Ik denk dat alles blijft (voor klaverblaadje) zoals het is, maar stel nou dat er iemand is die wel die letter heeft..

(dit is dus de uitleg van Citroen)

Auteur:  Menno [ 18 jun 2007 13:17 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Mijn Ph1 2.2 heeft die " F " iig ook niet op het kenteken staan !

Auteur:  Harm [ 18 jun 2007 13:32 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Zijn er fiscale verschillen, a  la G2 vs. G3 voor gas, inzake de wegenbelasting?

Auteur:  EvilTwin [ 18 jun 2007 14:27 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Ik denk dat je niet op CitNL moet wachten, de aangewezen instantie voor dit soort zaken is de RDW.

check eerst je gegevens online:
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Voertuiggegevens.aspx

dit zegt de mijne (2.2 bvm5)
Code:
Merk   CITROEN
Handelsbenaming  C5; 2.2 HDI
Kleur(en)  Grijs
Brandstof  Diesel
G3 Installatie  N.v.t.
Aantal cilinders  4
Cilinderinhoud  2179 cm3
Vermogen  98 kW
Aantal zitplaatsen  5
Aantal staanplaatsen  N.v.t.
 
Roetfilter  Ja Affabriek
Euroklasse  N.v.t.
Zuinigheidslabel  Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig  1.460 kg



Klopt er iets niet dan neem je eerst contact op met de rdw (klantenservice):

Code:
Hoofdkantoor Zoetermeer
Openingstijden: van 8.00 tot 17.00 uur.
Europaweg 205
2711 ER Zoetermeer
telefoon: 0900 07 39 (10 cpm)


Het kan zijn dat je moet aantonen dat je auto aan de 0.005g/km roetlimiet voldoet, dat kan OF door de RDW de exacte Franse typegoedkeuring te laten nazoeken. OF door herkeuring.

Franse Typegoedkeuring, geldig in de gehele EU; in het Frans Types de Mines

voor de C5.PhII is dat RC4HX etc.

Dit staat op je kenteken als onderdeel van de VIN

Code:
Berline phase II
-----------------

1.6 HDi BVM5 (DV6TED4 FAP) : RC9HZC
1.6 HDi BVM5 (DV6TED4 sans FAP dépollution L4) : RC9HYB
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP puissance réduite SOCIETE) : RCRHLH
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 sans FAP dépollution L4) : RCRHRG
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP) : RCRHRH
2.0 HDi BVA6 (DW10BTED4 FAP) : RCRHRJ
2.2 HDi BVA4 (DW12TED4) : RC4HXE
2.2 HDi BVM6 (DW12BTED4) : RC4HTH
2.2 HDi BVM6 (DW12BTED4 puissance réduite ITALIE) : RC4HPH
2.2 HDi BVA6 (DW12BTED4) : RC4HSJ
2.2 HDi BVA6 (DW12BTED4 puissance réduite ITALIE) : RC4HRJ


we hebben het hier over de RC4HXE, denk ik. Itt de 1.6 en 2.0 is er maar een versie (mét FaP!)

De volledige lijst:
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... hp?t=61939

Auteur:  EvilTwin [ 18 jun 2007 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

@Harm & Menno, onze kentekens zijn afgegeven voordat de F op het kentekenbewijs verscheen, maar in de database van de RDW hoort hij wel te staan.

Dit kan op termijn lastig worden indien men binnensteden wil gaan afsluiten, maar ik denk dat je dan wel onder een bekeuring uit kan komen door naar de rdw-database te verwijzen (desnoods door een uitdraai bij je ktb te stoppen)

Auteur:  Harm [ 18 jun 2007 14:37 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Aha...

In Duitsland al wellicht een issue.

Auteur:  Klaverblaadje [ 18 jun 2007 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Ik ben druk mee aan het werk, dus svp geen vervuiling van het draadje met ja of nee, ik kom straks met antwoorden en gang van zaken, vandaag al uren met Citroen, dealers eigenaren en de RDW gebeld.

Auteur:  Klaverblaadje [ 18 jun 2007 16:26 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Inmiddels heb ik het verhaal van alle kanten bekeken, gesproken met de RDW en Citroen NL en momenteel ligt de bal weer even in het doel van Citnl omdat zij een auto met roetfilter leveren die niet voldoet aan de eisen voor een volwaardig roetfilter.

De RDW hanteert als eis < 5mg roet per kilometer en de PH2 2.2 HDIF Berline geeft een meetresultaat van 7mg roet per kilometer.
Dit is echter alleen maar de eis om in aanmerking te komen voor de subsidie en daarmee de vermelding in het register en heeft dus niets te maken met het feit of er echt een roetfilter onderzit.

Dat retrofit roetfilters niet aan die eis voldoen en evengoed nog >30mg/km uitstoten speelt geen rol en is niet van belang voor het toch verkrijgen van de subsidie en de vermelding in het register.
"Off the record" wordt er gesteld dat dit een politieke beslissing is en niets met techniek te maken heeft.

Ik ben via autoonline, autosearch en andere sites gaan zoeken naar identieke auto's, heb vervolgens de dealers gebeld en heb ze ook echt naar de auto en het kentekenbewijs laten kijken. Eerst beweerden ze dat het een HDIF was, en later moesten ze inderdaad toegeven dat ook op hun kenteken alleen maar HDI stond.
Enkele wilden het echt zeker weten en hebben de auto ook op de brug gezet en me later terug gebeld om te vertellen dat er WEL een roetfilter onderzat.

Kortom allemaal 2.2HDIF met roetfilter, maar toch zonder.

De RDW kaatste direct de bal terug naar Citnl omdat zij alleen maar uitgaan van wat er door Citnl aangeleverd wordt en wat er door de fabriek is opgegeven aan de Franse RDW.
M.a.w. de eerder vermeldde 7mg/km, herkeuren heeft ook geen zin omdat de fabriek er alles aan doet om hun testauto zo goed mogelijk af te stellen en te testen onder ideale omstandigheden, een praktijktest valt altijd veel hoger uit.
Er wordt in Nederland niet nogmaals gemeten of de aangeleverde gegevens juist zijn.
Dus U vraagt en wij drukken.


Waarom maak ik me er zo druk om ?

Omdat ik weet dat er op diverse plaatsen in Nederland, maar ook in andere landen hard gewerkt word aan regels die het voor gemeente en stadsdeelraden (om te beginnen Amsterdam) mogelijk maken de toegang tot het centrum te verbieden voor vieze auto's zonder roetfilter en om een parkeervergunning bv. 3x zo duur te maken.
Ik neem aan dat het voor iedereen duidelijk is dat dit meer politieke beslissingen zijn en dat het om de centen gaat en niet om het milieu, hoewel dit wel als eerste genoemd word natuurlijk.

Bij het vaststellen van het bedrag en controle van de aanvraag maken zij gebruik van dezelfde RDW gegevens als wij doen, geen roetfiler? dan veel meer betalen!
Probeer dan maar eens aan te tonen dat er WEL een filter onderzit en dat je WEL in het goedkopere tarief valt.

Denk niet dat het wel los zal lopen, want het komt er echt, net als het rekeningrijden, misschien wat eerder of wat later, maar het komt er, en ook bij het rekeningrijden wordt er al geproken over het duurder maken van vuile auto's.

Het is het oude verhaal, de realiteit is niet belangrijk, alleen het verhaaltje in de computer van de ambtenaar telt!

Auteur:  Harm [ 18 jun 2007 16:32 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Goed, mijn vraag:
Je verhaal is duidelijk, dank voor de genomen moeite.

Wil je een "politieke" discussie oproepen? Mag, maar dan off topic svp.
Wil je een technische discussie uitlokken, ok, dan hier.

Auteur:  Klaverblaadje [ 18 jun 2007 16:36 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

Oldenhage schreef:
Die letter F heeft een nieuwe betekenis gekregen. Bij ons stond het altijd voor een auto met Fapfilter. Nu is het een door de overheid uitgegeven letter die bij een bepaalde roetuitstoot wordt uitegegeven. Komt de auto boven die uitstoot krijgt hij dus die letter niet. Waarschijnlijk heeft nooit iemand er op gelet en hebben we nu een oplettende eigenaar. Zijn er nu dus meer C5 II 2.2 HDI 16V auto.4 met de toegevoegde letter F dan heeft klaverblaadje iets om ze mee om de oren te slaan.. (ik heb er ook nooit opgelet moet ik eerlijk zeggen) Ik denk dat alles blijft (voor klaverblaadje) zoals het is, maar stel nou dat er iemand is die wel die letter heeft..

(dit is dus de uitleg van Citroen)


Dat verhaal van Citroen heb ik inmiddels ontzenuwd, die F in de typeaanduiding is echt alleen van Citroen en wordt niet zoals de Milieuletters in het type vermeld.
Citroen zag bij de komst van deze 2.2 HDIF deze bui al hangen en heeft toen bewust de F eraf gelaten zodat ze niet in de problemen zouden komen, vandaar ook de opmerking van de verkopende dealer naar mij toe dat er geen roetfilter onderzat, hij was er echt van overtuigde dat er geen filter onderzat.

Zie ook de opmerking van de RDW; Type? U vraagt, wij drukken HDI of TDI of supersport, het maakt ons niet uit.

Auteur:  sonnema [ 18 jun 2007 16:37 ]
Berichttitel:  Re: Roetfilter HELP!!!!

in de computer van de ambtenaar ( RDW ) staat roetfilter vanaf fabriek ;-)

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/