Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Schakelgedrag BVA4 in M of automaat.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=1320
Pagina 1 van 3

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 15:33 ]
Berichttitel: 

Menno schreef:
Ik snap zo'n keuze best :wink: .... enige 'minpunt' was het terug schakelen ( soms wat schokkerig ) , maar dat is misschien een kwestie van resetten zodat hij het rijgedrag van de nieuwe eigenaar wat sneller aanleert ??? :P
( Heb ik bij mijn 2.2 ook laten doen omdat de bak wat 'lui' was , gaat hier om dezelfde ZF-bak , had ik misschien zaterdag mee moeten aankomen , maar schiet mij nu pas te binnen :oops: :lol: )


Was mij ook al opgevallen, op benzine nog. Bak heeft een reset gehad en verse bakolie, maar heeft allemaal niet veel geholpen. De blauwe schokt op dezelfde wijze, is hier ergens een oud draadje over.
Is geen touw aan vast te knopen. Koud of warm maakt niet uit. Op een stoplicht afracen en dan snel remmen of langzaam uit laten rijden, maakt ook niet uit. In hetzelfde ritje door de stad doet tie het soms 3 keer wel (schokje) en dan 2 keer niet.
Vreemd genoeg toen ik de auto kocht heb ik er zeker een uur mee gereden en er specifiek op gelet omdat ik het kende van de blauwe. Toen deed tie het dus niet.
Rara politiepet, maar ik heb het gevoel dat tie er oud mee kan worden.

Gr. Ronald

Auteur:  Harm [ 30 mei 2007 15:35 ]
Berichttitel: 

Zal Johan vast ook wel gekeken hebben, maar heeft de bak de laatste software?
Ik meende dat er ook ooit iets over gezegd c.q. geschreven is.

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 15:58 ]
Berichttitel: 

Harm van Beek schreef:
Zal Johan vast ook wel gekeken hebben, maar heeft de bak de laatste software?
Ik meende dat er ook ooit iets over gezegd c.q. geschreven is.


Weet niet meer, Johan heeft wel gekeken voor een update bij de beurt, maar of tie er ook daadwerkelijk was weet ik niet.
De bak schakelt trouwens wezenlijk anders dan dezelfde bak uit de blauwe.

1. Veel allerter.
2. Dubbele shift-down bij kick-down (van 4 naar 2).
3. Bij de blauwe moet je de kick-down nog wel eens forceren door eerst even te liften, tip van iemand hier. Werkt prima, maar bij de grijze hoeft dat echt niet.
4. Kick-down zelfs bij manueel. Je toert rustig 80 manueel in z´n 4, geef je kick-down, schakelt die terug naar z´n 2. Doet tie blauwe echt niet, die blijft braaf in z´n 4 als opgedragen. Ik weet ook niet of ik dat eigenlijk wel wil. Onder- en overtoerenbegrensing snap ik, maar voor de rest moet tie blijven in de versnelling die ik kies. Tis toch niet voor niets de stand manueel ?

Johan heeft zaterdag gekeken naar update voor de bak van de blauwe, ik weet eigenlijk niet wat daaruit gekomen is, maar het heeft iniedergeval geen verandering gebracht.

Het zijn in iedergeval veel grotere verschillen dan toe te schrijven aan het leerkarakter van de bak.

Gr. Ronald

Auteur:  Harm [ 30 mei 2007 16:00 ]
Berichttitel: 

Dat van dat automatisch schakelen in de M-stand vind ik ook raar. De mijne heeft daar, net als jouw blauwe, geen last van.

Begin bijna te denken dat je dan de bakken moet wisselen of de software, kun je mooi de ideale combi maken voor de gebruiksauto... :wink:

Auteur:  The F Mister [ 30 mei 2007 19:24 ]
Berichttitel: 

Ik vond die van mij eerst schokkerig van de 1 naar de 2 gaan. Heb toen een software update gekregen. Toen ging hij soepel van de 1 naar de 2 maar weer schokkerig van de 3 naar de 2 en de 2 naar de 1 voor een stoplicht afremmen dus. En dat doet hij nu nog maar alleen na een tijdje gereden te hebben. Koud schakeld hij naadloos terug. Vind het wel best.

Auteur:  Wimmie [ 30 mei 2007 19:36 ]
Berichttitel: 

Bij mij schakelt de bak in M ook wel terug, maar niet meer dan 1 versnelling en alleen wanneer strikt noodzakelijk.

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 20:22 ]
Berichttitel: 

Zo zie je maar, blijven toch maar rare onvoorspelbare dingen die automaten :wink:
Goed, ik beloof het, ik zal niet meer afgeven op .....

Gr. Ronald

Auteur:  The F Mister [ 30 mei 2007 20:24 ]
Berichttitel: 

Tja wat is raar.... Hij schakeld toch? :)

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 20:39 ]
Berichttitel: 

Wimmie schreef:
Bij mij schakelt de bak in M ook wel terug, maar niet meer dan 1 versnelling en alleen wanneer strikt noodzakelijk.

Ok, wel informatief en nuttig om te weten, maar is een andere bak.

Gr. Ronald

Auteur:  Wimmie [ 30 mei 2007 20:40 ]
Berichttitel: 

Dat terugschakelen is toch de ondertoerenbeveiliging die er tussen springt? Ik vind het wel logisch eigenlijk.

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 20:44 ]
Berichttitel: 

Wimmie schreef:
Dat terugschakelen is toch de ondertoerenbeveiliging die er tussen springt? Ik vind het wel logisch eigenlijk.


Neen, in automaat schakelt de bak naar 4 bij pakweg 45-55, waarom dan terugschakelen bij flink gas als ik 80 rijdt in 4 manueel ? Ik verwacht dan een relatieve suffe acceleratie in 4, als bij een echte handbak.

Gr. Ronald

Auteur:  Wimmie [ 30 mei 2007 20:47 ]
Berichttitel: 

Ronald schreef:
Wimmie schreef:
Dat terugschakelen is toch de ondertoerenbeveiliging die er tussen springt? Ik vind het wel logisch eigenlijk.


Neen, in automaat schakelt de bak naar 4 bij pakweg 45-55, waarom dan terugschakelen bij flink gas als ik 80 rijdt in 4 manueel ? Ik verwacht dan een relatieve suffe acceleratie in 4, als bij een echte handbak.

Gr. Ronald


Bij die snelheid in 4 rijdt je met errug weinig toeren, dus zodra je gaat versnellen rijdt je met te weinig toeren, dus ondertoeren toch?
Ik ben verder niet zo technisch overigens :oops:

Auteur:  The F Mister [ 30 mei 2007 21:03 ]
Berichttitel: 

Met een automaat schakel je in principe een beetje met je gas. Gewoon gas geven en hij schakeld vroeg op (zuinig rijden). Druk je bij 80 vlot het gaspedaal in (C5 is uitgerust met sensor die dit detecteerd) verwacht de bak een snellere rijstijl. Hou deze rijstijl even vast en hij zal zelfs in de normale stand al gaan afremmen op de motor (vroegtijdig terugschakelen bij gas terug/afremmen. Dit is volgens mij allemaal normaal bij een adaptive automaat.

In de handstand zal hij bij 80 en volgas niet terugschakelen. Daar is het de handstand voor, wel ter beveiliging terugschakelen bij afremmen en opschakelen indien mogelijk bij hoge toeren.

Ik zie het vreemde niet zo...... Ik heb met meerdere type automaten gereden met daarbij ook de alom geprezen DSG bakken van audi/VW. Doen exact hetzelfde.

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 21:10 ]
Berichttitel: 

The F Mister schreef:
In de handstand zal hij bij 80 en volgas niet terugschakelen. Daar is het de handstand voor, wel ter beveiliging terugschakelen bij afremmen en opschakelen indien mogelijk bij hoge toeren.
Ik zie het vreemde niet zo...... Ik heb met meerdere type automaten gereden met daarbij ook de alom geprezen DSG bakken van audi/VW. Doen exact hetzelfde.

Hij doet dus precies wat jij zegt dat hij niet doet, hij schakelt WEL terug in handstand. Wat ik al als afwijkend en ongewenst had benoemd, zo draaien we in een rondje.

gr. Ronald

Auteur:  Ronald [ 30 mei 2007 21:13 ]
Berichttitel: 

Wimmie schreef:
Bij die snelheid in 4 rijdt je met errug weinig toeren, dus zodra je gaat versnellen rijdt je met te weinig toeren, dus ondertoeren toch?
Ik ben verder niet zo technisch overigens :oops:


Weinig toeren is natuurlijk relatief, maar je verhaal houdt echt geen steek.
Als de automaat, in automaat er ZELF voor kiest om naar 4 te gaan rond 45-55, waarom zou die dan terug MOETEN als ik manueel 80 rijdt en volgas geef ?

Gr. Ronald

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/