Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to do?
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12984
Pagina 1 van 1

Auteur:  CitroFrance [ 27 feb 2013 14:00 ]
Berichttitel:  Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to do?

Graag jullie wijze kennis

Phase 2 break 1.8 ltr 125 pk jan 2007 (Belgische versie)

'k Ben met wat onderhoud bezig.

Brandstof
Ik ondervind (zie elders) startproblemen (hij start wel op benzine, maar pas na zo'n 30 sec stationair kan ik gasgeven zonder dat hij afslaat). Onder het mom 'baat het niet, dan ...' wil ik het brandstoffilter ook vervangen (6 jr oud 120.000 km waarvan de laatste 2 jaar 95.000)

Diverse draadjes doorgenomen, maar er zijn blijkbaar 2 versies :
Grande Export : benzinefilter in de vorm van een kokertje
Normaal : geintegreerd in brandstofpomp
Wat heb ik en heeft iemand duidelijke instructies op papier/digitaal? Het liefst met plaatjes :idea:
VIN nr beschikbaar indien gewenst


LDS testen/Aanvullen
Normaal doe ik dat in de laagste veringstand, motor uit. Is dit correct? Het altijd behulpzame onderhoudsboekje verwijst je naar de garage. Als ik in de buurt ben OK, maar wat als ik het zelf wil doen, Wat is de juiste manier?

Koelvloeistof/Remvloeistof
Voor remvloeistof staat 2 jaar, die zou nu moeten worden vervangen. Is dat echt nodig, of alleen dealerwijsheid?
Ook was het vroeger bij koelvloeistof normaal dit na een zekere tijd te vervangen, geldt dit nog?

Auteur:  Klaverblaadje [ 27 feb 2013 14:11 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

De remolie moet blank zijn, hoe geler/bruiner hoe ouder.

Als het keurig doorzichtig is, gewoon laten zitten.

Ik heb het na 4 jaar pas ververst.

Ik heb nog steeds de orginele koelvloeistof, en volgens onze huisdealer was dit nog prima.

Auteur:  JW-C5 [ 27 feb 2013 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

Via je VIN die ik nog had, eindigend op 707, is te zien dat je geen extern filter hebt.

Bijlage:
Tankvlotter.png


Jij hebt het element 1525 KJ.

Hoe dat er uit moet is te lezen in het document B1HGHRP0 Verwijderen - aanbrengen : De pomp met het tankvlotterelement
Dat zal ik je sturen.

Groet,
JW

Auteur:  GW-tje [ 27 feb 2013 15:14 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

LDS-niveau: motor in de laagste stand even laten draaien, dan uit, dan peilen.

Remvloeistof is hygroscopisch dwz dat het vocht opneemt en daarmee op een gegeven moment verzadigt raakt.
Door de toename van water in de remvloeistof verlaagt het kookpunt en zullen er eerder problemen van vapour-lock etc. op kunnen gaan treden bij stevig remmen bijvoorbeeld tijdens bergritten. Om de 2 jaar is misschien wat overdone, maar je moet het wel op gezette tijden verversen. Schijnt wel met de Lexia te moeten om ook de ABS-unit van verse remvloeistof te voorzien.

Auteur:  willy4 [ 27 feb 2013 15:23 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

er bestaan meetinstrumenten om de remvloeistof en het koelwater te meten

Auteur:  EvilTwin [ 28 feb 2013 08:48 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

Voor de remvloeistof staat ook wel eens 60dkm gespecificeerd.

LDS bijvul/peil procedure:

viewtopic.php?p=243408#p243408

Het brandstoffilter kan je als je altijd in NL tankt lekker laten zitten.

Auteur:  CitroFrance [ 28 feb 2013 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

@ET : Thanks

Tanken in NL / BE / DE / FR / SP (grensdorp)

Soms bij merkpompen, soms bij witte pompen

Auteur:  EvilTwin [ 01 maart 2013 00:21 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

Dan is het risico op wat vervuiling groter.

Auteur:  CitroFrance [ 01 maart 2013 11:28 ]
Berichttitel:  Re: Brandstoffilter / LDS / Koel- en Remvloeistof What to

Dat vermoedde ik al

PS. OOk de garageman bevestigde: "problemen de eerste 30 sec na het starten als je gas geeft, dat hebben heel veel LPG auto's. Is vaak te wijten aan een combinatie van te kort en te weinig op benzine rijden en te schrale benzine (E95). Rijden op E98 en 1x/jaar een flesje systeem-/injectorreiniger voorkomt dit vaak"

@Everybody : Bedankt voor de tips, de Dame staat sinds vanochtend bij de garagen en jullie tips zijn meegenomen

Vandaag dus maar de RENOOIT Clio :shock: van Citrofrancaise gejat. Leuk karretje

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/