Citroen C5 club forum
https://c5club.nl/c5forum/

Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeven.
https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12927
Pagina 1 van 2

Auteur:  mizuno [ 16 feb 2013 15:45 ]
Berichttitel:  Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeven.

Goedendag
Hier dient ik mijn eerste probleem aan,em ik hoop dat iemand mij een oplossing kan aan dragen want
wij mijn zwager en ik weten het niet meer.
Betreft : C5 exclusieve 2.0 met EW10J4 motor.
Wat is er gebeurt!! mogelijke verschuiving tijdens distributieriem wissel,ondanks alle voorzorgsmaatregelen.
Na checken en nog eens checken,moet de riem weer goed zitten, 10x krukas ronddraaien,pennen passen enz.
Motor start goed,loopt mooi stationair maar!!
Wanneer ik korte stootjes geef op het gaspedaal geef,lijkt het net dat het eventjes lucht te kort heeft.
Er klink een zuigend geluid net of hij even vacuüm trekt.
Wie zou mij kunnen helpen,wie herkend dit probleem of is het normaal ik heb de auto pas.

Gr Foeke

Auteur:  GW-tje [ 16 feb 2013 16:32 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Pennen passen op de krukas en op de beide nokkenasriemwielen?
Luchtfilterhuis goed gemonteerd?
Schuivende bevestiging aan de onderzijde goed in de bovenkast geklikt?
Luchtfilterdeksel en filter sluiten goed aan?
Aansluiting op het gasklephuis in orde?

Auteur:  mizuno [ 16 feb 2013 18:30 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Edit : niet voorgaande bericht quoten aub!

Pennen waren niet orgineel,maar boren gebruikt zoals in vele topics genoemd worden als vervanger.
Je kunt een tandje mis zitten,maar dat valt toch gelijk op tov de pengaten,de vertanding verspringt
behoorlijk vindt.
De auto was van te voren gewoon goed,luchtfilterhuis is na het vervangen niet los geweest.
Om eerlijk te zijn,hebben wel beide kleppendeksel los gehad,om de kijken of daar ook nog reverenties merken van fabriek te vinden zijn,dit om exacte positie te kunnen beoordelen,maar niets.
Nu ik dit verhaal zit te maken,gaat mijn gedachte ineens naar de kleppen deksel pakkingen.zouden deze misschien lekken en de klachten kunnen veroorzaken??
Vaak moeten ze gelijk vernieuwd worden heb ik gelezen,en dit hebben we niet gedaan.

Auteur:  Jay Jay [ 16 feb 2013 19:48 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Heb je de nokkenastandwielen gelost? Er zitten sleufgaten in de tandwielen, die na het spannen van de riem weer vastgedraaid moeten worden. Op deze manier zorg je er voor dat tijdens het spannen de riem over de gehele lengte op dezelfde spanning komt te staan. Doe je dit niet kan de motor licht van tijd raken.

Daarnaast kan het ook zijn dat je krukas niet op tijd staat doordat er een spieloos tandwiel op de krukas kan zitten. Waar moest je de pen in steken om de krukas te fixeren? In de poulie? Of achter de motor in het vliegwiel? (afhankelijk van motor uitvoering)

Auteur:  GW-tje [ 16 feb 2013 20:31 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Bij de EW10J4 wordt de krukas verzegeld met een boor 8mm in een uitsparing aan poelie-zijde. De nokkenasriemwielen moeten verzegeld worden met pennen rond 10 met een verjonging naar 6. Die 6mm past in de kop en de 10mm past in de riemwielen. Als je hier op beide wielen alleen 6 hebt gebruikt zit je zo een tand verkeerd. Dus.......alles los en de timing opnieuw controleren is de enige remedie om dat zeker te kunnen weten. Had je je er van tevoren even in verdiept, met de juiste documentatie, of hier even gevraagd, dan had je de klepdeksels niet hoeven demonteren. Vaak worden deze met een vloeibare pakking weer gedicht. Maar daar komt dat geluid waarschijnlijk niet vandaan.

Klopt je kilometerstand in je profiel wel? Bij 28000 en ook bij 280000 hoeft er geen distributie verwisseld te worden. :smt017

Auteur:  mizuno [ 17 feb 2013 00:47 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Km stand klopt,maar auto is ouder dan 10 jaar.
Slechte keuze ,want het was inderdaad achteraf niet nodig geweest.
Ik heb geen Sleufgaten in de inlaatnokkenas as gevonden,heb er wel naar gezocht.
Ok je kan een tand verkeerd zitten,maar wanneer je toch de krukas 10 x rond gedraaid heb,je
de pennen past,visueel kijkt of de gaten precies in het midden zitten kan er toch niet veel meer fout zijn.
auto loopt goed stationair,start goed.
Alleen het lijkt uit stationair stand,gasgeven of het even geen lucht krijgt.

Auteur:  chathanky [ 17 feb 2013 00:56 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Een slecht werkende luchtmassa meter kan het inhouden wel eens veroorzaken.
Het geluid van een kort aanzuigend geluid is niet vreemd, het inhouden wel.
Dit geluid hoor je nog beter als je het luchtfilter er uit haalt.

Auteur:  Arnold [ 17 feb 2013 01:53 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Ik heb een 2.0 16V gehad, die dezelfde verschijnselen had. Geen enkele storingsmelding uit te lezen. Schoonmaken en later vervangen EGR-klep boden geen uitkomst. Uiteindelijk bleek de BDP-sensor (Bovenste Dode Punt) de schuldige te zijn. Kosten ongeveer €. 14,50 Verder bleek de auto aanmerkelijk beter te rijden op Shell V-Power of BP Ultimate.
Hij reageerde niet alleen veel beter op het gaspedaal, hij reed ook zoveel zuiniger, dat met deze " dure " benzine op een volle tank zoveel kilometers afgelegd konden worden dat ik met de " goedkope " benzine ongeveer €. 20,= !!!!! duurder uit was geweest.
Groet, Arnold

Auteur:  mizuno [ 17 feb 2013 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Schoonmaken en later vervangen EGR-klep boden geen uitkomst. Uiteindelijk bleek de BDP-sensor (Bovenste Dode Punt) de schuldige te zijn.

Zou wel heel toevallig zijn dat deze sensor kapot gegaan is,tijdens het wisselen van distributie.
Mijn vermoeden ligt nu bij het opspan procedure van de spanrol, (poulies zonder VVT).
Zouden de kenners misschien kunnen toelichten,hoe belangrijk dit is???

Auteur:  chathanky [ 17 feb 2013 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Het enige wat ze aan die kant doen is een borging aanbrengen om de krukas te fixeren.
Misschien dat de sensor door de handeling geraakt is of de bedrading daarvan.

Auteur:  mizuno [ 17 feb 2013 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Zal er zeker aandacht aan geven ,bedankt
Misschien domme vraag?
Maar waar kan ik deze BDP sensor vinden? iemand een plaatje misschien!!

Auteur:  Menno [ 17 feb 2013 11:49 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Niet steeds voorgaande bericht quoten , bedankt ;-)

Auteur:  Ploffie [ 17 feb 2013 14:10 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Ik had wel een ander type motor maar herken het fenomeen wel.
In zijn vrij en dan ineens veel gas geven gaf ook soort zuigend of blazend geluid...

Heb er verder nooit aandacht aan geschonken en ook geen last mee gehad.

Producteigenschap lijkt me.

Auteur:  GW-tje [ 17 feb 2013 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Sensoren even laten voor wat het is; die zitten aan de linkerkant van de motor. Er zit op de nokkenas van de uitlaat een sensor en er zit op het vliegwiel een sensor aan de bovenzijde in het koppelingshuis. Weinig kans dat je daar iets geraakt/beschadigd hebt.
@Chathanky: EW10J4.....geen verzegeling aan de vliegwielzijde!

Mizuno, probeer je nu te vertellen dat je de procedure van de spanrol met het wijzertje niet hebt gevolgd?

Auteur:  chathanky [ 17 feb 2013 14:56 ]
Berichttitel:  Re: Raar zuig geluid,van stationair , korte stootjes gasgeve

Als de krukaspoelie aan de distributiezijde blijft zitten kan ik je gelijk geven GWtje. ;)
Dit is ook de enige vaste punt waar je mee na kunt gaan of de distributie poulie niet verschoven is, dat komt nog wel eens voor.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/