Citroen C5 club forum https://c5club.nl/c5forum/ |
|
lekke koppakking https://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12836 |
Pagina 1 van 9 |
Auteur: | Utah2001 [ 28 jan 2013 22:29 ] |
Berichttitel: | lekke koppakking |
Hallo ik zal me even voorstellen ik ben nieuw op dit forum en ben marco ik kom uit het oosten van het land en rijd C5 hiervoor heb ik een xantia gereden Ik ben helemaal weg van mijn C5 maar heb een probleem. ik rijd met mijn C5 en allemaal witterook dus lekke koppakking kan mij iemand vertellen hoe ik deze het beste kan vervangen ik heb al wat info van de citroen dealer en die vertelde mij dat alle bouten vervangen dienen te worden en een nieuwe koppakking graag zou ik van jullie horen hoe ik dit het beste kan doen en of het zelf is te doen graag hoor ik van jullie ![]() |
Auteur: | GW-tje [ 28 jan 2013 22:45 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
Begin eens met een werkplaatshandboek te kopen of hier op het forum te bekijken nadat je 5 posts hebt geplaatst of nadat je één van de mods toestemming hebt gevraagd om daar te mogen neuzen. Bouten voor de kop moeten aan een lengtemaat voldoen. Dat wil zeggen dat ze alleen vervangen dienen te worden als ze te lang zijn geworden. Nieuwe bouten nemen is niet verkeerd maar ook niet direkt een must. Heb je al vaker een koppakking vervangen? Dan is het niet héél anders als dat je gewend was, hoor. Alleen de aantrekvolgorde en de aanhaalprocedure is natuurlijk anders en je zult de motor qua distributie op tijd moeten zetten en blokkeren. |
Auteur: | Utah2001 [ 28 jan 2013 23:09 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
bedank voor je reactie ik zal van de week eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek ja ik heb al eens eerder een koppakking vervangen maar dat is denk ik al een jaar of 25 geleden dat was dus een motor met een gewone ontsteking en een distributieketting dus niet zo heel erg ingewikkeld maar zoals je weet zit de c5 vol met electronica maar ik ga eens even vechten met mn c5 als ik er echt niet meer uitkom dan geef ik hier wel weer een schreeuw |
Auteur: | BJG [ 28 jan 2013 23:49 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
Advies: Voordat je de kop er af rost eerst even diagnose stellen, het is niet altijd de koppakking die dit veroorzaakt. |
Auteur: | Utah2001 [ 29 jan 2013 10:20 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
goedemorgen ![]() wat zou het dan nog meer kunnen zijn denk je er komt echt witte rook uit de uitlaat als ik hem start |
Auteur: | Herman [ 29 jan 2013 10:23 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
Tja wat zou dat zijn? vast een lekke koppakking ![]() |
Auteur: | Utah2001 [ 29 jan 2013 10:28 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
ja daar zat ik dus ook aan te denken maar het lijkt ook dat er koelvloeistof ssn de bovenkant bij het kleppendeksel wek te komen aan de kant waar de distributie riem zit mss waterpomphuis |
Auteur: | GW-tje [ 29 jan 2013 10:53 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
Die koppakking kun je laten testen met een rookgastest bij de garage. Als je die kunt uitsluiten (of juist bevestigen) scheelt je dat veel werk of geld. Als hij bevestigd wordt, dan weet je ook dat je de klus niet voor niets doet. |
Auteur: | Utah2001 [ 29 jan 2013 10:59 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
he bedankt maar zou het ook het huis van de waterpomp kunnen zijn of het huis van de thermstaat ja ik zit ook maar een beetje te denken hij heeft al bij de garage gestaan en ze hebben het koelsysteem op druk gebracht maar het was al heel erg gauw weer drukloos als ik de motor start dan zie ik het koelvloeistof onder de bobine rail lopen van links naar rechts |
Auteur: | Hollender [ 29 jan 2013 12:22 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
Dus jouw auto is naar een garage geweest voor een druktest van het koelsysteem. Ze constateerden dat er inderdaad een lek was maar hebben dat niet opgespoord? Da's nu wel een vreemde garage dan. Trouwens een rookgastest laat enkel zien of er uitlaatgassen in het koelsysteem komen. Die test stelt niets anders voor dan een plastic bakje met daarin een soort piepschuimkorrels (dacht toch dat het zoiets was) boven je expansievat te houden die verkleuren als ze in aanraking komen met uitlaatgassen. Een koppakking kan echter op meerdere manieren lekken of kapot zijn dus is de rookgastest geen uitsluiting. In geval van een benzine motor draai je bij koude motor gewoon even een bougie er uit en terwijl een persoon start kijkt de ander of er koelvloeistof uit het bougiegat komt. In geval van een diesel doe je hetzelfde met een verstuiver (iets omslachtiger). Zo kun je alle cilinders controleren. Een motor die tijdens het starten niet wil ronddraaien kan daar trouwens ook een indicatie van zijn. Ik heb in het verleden eens een lekke koppakking gehad met een Volvo. Als de motor stil lag lekte er koelvloeistof in een cilinder. Als die cilinder nu net in de compressie stand stond, kleppen gesloten, dan ging de motor niet rond als ik ze wilde starten. Vloeistof kun je nu eenmaal niet samenpersen... |
Auteur: | Utah2001 [ 29 jan 2013 12:43 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
dat is dus het probleem ik kan hem wel gewoon starten en ben al mn koelvloeistof kwijt na een minuut komt er een vreselijke witte rook uit de uitlaat van mn c5 maar ik zat ook al te denken aan het huis van de waterpomp omdat er van af de distibutieriem naar de andere kant van de bobine rail koelvloeistof loopt vermengt met olie als ik er een bougie uit draai dan is de isolator van de bougie besmeurt met olie dus je begrijpt dat ik eigenlijk verschillende dingen wil proberen uit te sluiten voor dat ik begin met sleutelen |
Auteur: | willy4 [ 29 jan 2013 12:48 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
je kunt ook de compressie eens meten ![]() |
Auteur: | Hollender [ 29 jan 2013 12:50 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
En kijk ook even in het expansievat van je koelsysteem. Moest er nu olie of andere drab op je koelvloeistof drijven dan is dat ook al een duidelijk teken. *edit, zie net dat ik al twee berichten over het hoofd had gezien... Je zit dus met een olie EN een koelvloeistoflekkage? Als je de koelvloeistof aan de buitenkant van je motor ziet lekken is de kans klein dat ze ook nog eens naar binnen lekt, anders zou je quasi een directe verbinding vanuit je cilinder naar buiten toe hebben. En dat zou je echt wel merken. Controleer eerst een alle vloeistoffen op vermenging. Expansievat even open doen en kijken of daar drab / olie in drijft. Nadat je motor even heeft gelopen de peilstok er eens uit en kijken of daar schuim op zit (vermenging met koelvloeistof). Dit zijn de simpelste methoden om te zien of er iets (behoorlijk) fout zit. Dan ga je eens kijken of er vloeistof in de cilinder lekt door de bougies er uit te draaien en te starten. Hiervoor moet de motor wel al even stil hebben gestaan om de vloeistof de kans te geven in de cilinder te lekken moest dat het geval zijn. Iemand houdt de bougiegaten in het oog terwijl een ander start. Als je nog altijd niks vreemds hebt ontdekt zijn de methodes waarvoor je geen apparatuur nodig hebt ver uitgeput denk ik. Volgende stap gaat dan inderdaad een rookgasdetectie en compressiemeting zijn. Tevens koelsysteem onder druk zetten en kijken waar het koelvloeistoflek zich bevind. En hier is mijn inspiratie nu ook uitgeput en laat ik het verder over aan de professionals! |
Auteur: | GW-tje [ 29 jan 2013 12:52 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
Bovenin de cilinderkop tussen de bougie's zitten ook nog doppen die wel eens losraken, daar kan ook koelvloeistof weglekken. |
Auteur: | Utah2001 [ 29 jan 2013 12:57 ] |
Berichttitel: | Re: lekke koppakking |
allemaal heel erg bedankt voor de tips ik ga vanmiddag eens even aan de slag met mn c5 en hood dad het allemaal mss meevalt en dat ik snel de weg weer opkan |
Pagina 1 van 9 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |