Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend met de BX-Club naar Gouvieux geweest net boven Parijs.
Altijd gezellig zo'n weekend, maar omdat ik het simpel wilde houden dacht ik, ik ga met de C5 break, dan kan ik meteen achterin slapen. Zo gezegd, zo gedaan, matras achterin en spullen mee en vertrekken.

De eerste 250 km vlogen voorbij, maar het werd tijd om te tanken (V6...) dus bij de BP op de tolweg langs de kant.
Ontkoppelen, in vrij zetten en tanken maar...
Bij het ontkoppelen bleef echter het pedaal ingedrukt zonder dat er tijdens de afgelopen maanden ook maar een voorbode was geweest dat er iets niet goed zou zijn aan de koppeling.

Ik haalde het pedaal met de hand naar boven, ging tanken en daarna weer in de auto zitten.
Het pedaal stond nog steeds naar boven maar voelde als het rempedaal, ofwel slecht in te drukken. Ik gaf iets meer kracht erop en toen hoorde ik een krakje. Kijk ik onder het pedaal is er een plastic stangetje gebroken. Geen koppeling meer dus...
ANWB en de BX-clubbers gebeld en ik ben op de camping aangekomen zonder te koppelen met op het juiste toerental schakelen.

Waar het omgaat, wat is de diagnose in deze situatie?
1.Het stangetje is gebroken, dus moet gerepareerd worden.
2.Wat is de oorzaak geweest dat het pedaal niet mee functioneerde voordat het stangetje brak?

Iemand prijsideeen van onderdelen, de complete reparatie en of het zelf te doen is?
Mijn wagen komt binnen nu en 3 weken met de ANWB ongerepareerd naar NL, dus ik moet verzinnen hoe te handelen.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Hans

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


28 mei 2012 20:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Het stangetje is vermoedelijk losgeschoten (pedaal viel onderin), toen haalde je het pedaal met de hand omhoog. Vervolgens trapte je erop zodat het stangetje afbrak.

Je zult de koppelingcilinder moeten (laten) vervangen.
Bijlage:
koppelingcilinder.PNG


Zelf doen kan als je handig bent, let op het ontluchten komt behoorlijk precies


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 mei 2012 22:48
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Hoe weet ik zeker dat t deze cilinder is en niet de andere of de koppeling of drukgroep?
Hoe werkt dat ontluchten t beste?

Bedankt voor het antwoord en de handige tekening.

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


29 mei 2012 06:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
citrofieltk schreef:

Mijn wagen komt binnen nu en 3 weken met de ANWB ongerepareerd naar NL, dus ik moet verzinnen hoe te handelen.


Dat verrast me, normaliter doet de ANWB dat alleen als de auto niet ter plekke te repareren is binnen een bepaalde termijn.
En dat kan toch gewoon in Frankrijk?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 mei 2012 09:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 mei 2009 21:32
Berichten: 166
Woonplaats: Regio Nijmegen
Auto: C5 Break 2.0 HDI Exclusive
Opties: 16" Toora LM pack HIFI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10598
Productienummer: 10235
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000
Kleur: Gris Aluminium
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Vorig jaar een soort gelijkke ervaring gehad, maar andere afloop :smt203

koppeling intrappen pedaal bleef laag
met de hand omhoog,
weer ingetrapt en daarna geen aandrijfing meer.

dit was het gevolg van drukgroep om zeep inc vliegviel.

nu kon jij door rijden dus ik neem aan dat bij jou de drukgroep
nog werkt en dat dus zoals BJG meld je pedaal kapot is en niet je koppeling
maar goed ik ben geen auto monteur ;)

_________________
Vorige Citroens: BX 1.4 (met alle trs opties incl stuurbekrachtiging) (zilver) , BX 1.9 TRI (wit), Xantia 1.8i SX PhI (groen), C5 PhII 1.6 HDIF Ligne Prestige (Zwart)

Afbeelding


29 mei 2012 15:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
citrofieltk schreef:
Hoe weet ik zeker dat t deze cilinder is en niet de andere of de koppeling of drukgroep?


Als jij zeker gezien hebt dat het stangetje onder het pedaal (daar waar nr 9 bij staat) doormidden is moet dat onderdeel sowieso vervangen worden.

Op zich heb je een goed punt waar ik zo 1-2-3 niet aan gedacht heb:
er is een kleine kans dat er ook nog iets anders stuk is waardoor het stangetje is gebroken, het is echter lastig uitleggen hoe je dat kunt controleren. Dat kun je denk ik beter door een deskundige laten doen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 mei 2012 22:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Inmiddels staat de C5 weer bij mij thuis in de garage.
De garage heeft alleen luchtfilter verwijderd en in de achterbak gegooid.
Stangetje is gebroken en gerepareerd, nu nog de hoofdkoppelingscilinder. Die doen we dinsdagavond als alles meezit. Kosten zijn € 52,--
Werk ben ik benieuwd naar, maar we zien wel. Tot die tijd rij ik lekker in mijn BX Digit.

Iemand nog tips/stappenplan om hkc te vervangen? Van boven of van onder af?

Hans

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


10 jun 2012 19:00
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Van de week beide cilinders vervangen.
Wat en hoe ontluchten het beste?

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


07 jul 2012 23:19
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
In het vorige bericht ontbreekt het woordje "bijna".
De cilinder op het blok was geen probleem, maar die bij het pedaal, hoe ga je dan te werk bij een V6?
Moet de rembekrachtiger/cilinder eruit om erbij te kunnen?

Wie heeft een stukje uitleg?
Hoop dat ik het red voor de vakantie over een week...

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


12 jul 2012 21:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Ik heb het wel eens gedaan, het kan van binnenuit. In principe hoeft de rembekrachtiger niet los. (dat is nl wel een lastig klusje)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 jul 2012 21:30
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoe vervang ik de koppelingscilinder bij het pedaal? V6
Geldt dat ook voor een V6?
Kun je iets gedetailleerder antwoorden? Van waaruit je dat voor elkaar hebt gekregen bijvoorbeeld?

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


12 jul 2012 21:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Vanonder de stuurkolom kun je er bij.
Natuurlijk moet je wel ff het slangetje en de leiding onder de motorkap losmaken ;)
Ik heb nog een plaatje:
Bijlage:
Koppelingshoofdcilinder.PNG


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 jul 2012 21:56
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2011 11:21
Berichten: 99
Woonplaats: Zeeland
Auto: C5 2.2 HDi 16v 2002
Opties: Leder/PDC enz.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 325000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Koppeling zelf kapot?
Hallo,

Met pijn en moeite zijn we er gisteravond in geslaagd beide koppelingscilinders te vervangen.
Hulpcilinder fluitje van een cent, hoofdcilinder behoorlijk lastig klusje als je de rembekrachtiger niet wilt losmaken. Met wat handigheid van een vriend van me met lange arm zijn we erin geslaagd de hoofdcilinder vanaf de onderzijde te demonteren en monteren.

Het hydraulisch circuit is weer in werking, maar het volgende probleem diende zich aan en hier was ik al bang voor...

De hulpcilinder drukt "iets" in in de bak. Hetgeen wat ingedrukt wordt komt niet terug en dat was dus ook de reden waarom het pedaal niet meer omhoog kwam. Ik ga ervan uit dat dit koppeling/drukgroep moet zijn die nu niet meer naar behoren functioneren.

Iemand hiervan een plaatje en iemand een idee of dat zelf te doen is?
Als dit teveel gaat kosten (lees 1000+) dan zie ik me genoodzaakt de C5 te verkopen dan wel te gaan slopen wat erg jammer is van het werk wat we er gisteren aan gedaan hebben.

Ik kijk uit naar wat tips...

Hans

_________________
Behoorlijk citrofiel... Check citrofiel.tk om te zien welke auto's ik in mijn bezit heb of in mijn bezit heb gehad (35+). Momenteel aan de C5 2.2 HDi 16v Exclusive aut 2002.


17 jul 2012 06:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppeling zelf kapot?
Zo te lezen is er iets kapot in de bediening van de drukgroep. Dat kan de koppelingshefboom zijn, de maar ook het druklager, dat bij deze koppeling van het type "trekbediening" is.

Ik heb er wel wat plaatjes en beschrijvingen van, die zal ik je straks sturen als PDF's.
Je e-mailadres is me bekend ;)

Om te constateren wat er echt aan de hand is, zal de bak er onderuit moeten.
En da's best een klus, bij de V6....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 jul 2012 09:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Koppelingsproblemen in La France...wie weet meer
Inmiddels heb ik een twaalftal doc's naar je gestuurd.

We zijn benieuwd.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 jul 2012 13:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.